Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zamítlo námitky polské stavební společnosti Budimex proti jejímu vyloučení z výběrového řízení na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na síti X to uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Společnosti nyní běží lhůta pro podání přezkumu postupu ŘSD k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Budimex už dříve uvedl, že si za nabídkou stojí.
ŘSD zamítlo námitky Budimexu proti vyloučení z tendru na stavbu příhraničního úseku D11
Budimex původně tendr v hodnotě přes jedenáct miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil antimonopolní úřad. Následně ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a firma proti tomu k ŘSD podala námitky.
„Jsme přesvědčeni, že naše reference jsou adekvátní a splňují požadavky zadavatele,“ uvedla na konci května mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.
K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května informovalo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.
Pozdější zahájení stavby
Mátl nedávno uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že projekt s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Mátl oznámil, že stavba, která je největší soutěženou dálniční zakázkou v historii, je ze strany ŘSD připravena.
ŘSD chtělo stavbu úseku o délce 21,1 kilometru odstartovat 19. prosince 2023. Proti výběru Budimexu ale v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.
MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Kontroval prohlášením, že má zkušenosti i s realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v příštím roce a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
Dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových sto třináct. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.