Za první dva měsíce letošního roku policisté vybrali skoro čtyři miliony korun na pokutách za porušení pravidel přednosti, o 150 procent víc než ve stejném období loni. Přibyl i počet těchto přestupků. Část z nich tvoří i případy, kdy řidiči projíždějí křižovatkou na oranžovou. Podle dopravních expertů jen malá část řidičů ví, že i za tento přestupek mohou přijít o řidičský průkaz.
Projíždění křižovatky na oranžovou mohou policisté trestat. Pokuta je až 5500 korun
První auto na křižovatce v Plzni má na semaforu zelenou, to za ním oranžovou. Třetí v pořadí už ale projíždí křižovatku na červenou – a to hned vedle policejní hlídky. Pětasedmdesátiletému řidiči dali strážníci pokutu. Ten svůj přestupek vysvětloval setrvačností vozu.
Policisté by jej ale mohli zastavit i v případě, kdyby projížděl i na oranžovou, kterou zákon označuje jako žlutou. Přesto jde o běžnou situaci na silnicích. „Zvykli si na to, že ještě spíš před křižovatkou přidají plyn a snaží se na žlutou projet,“ uvedl jihočeský dopravní koordinátor Václav Kovář z BESIPu.
„Tohle je typický příklad, kdy by policista mohl řidiče ocenit pokutou,“ doplnil při pohledu na videozáznam takové situace Jan Strana z pražského ředitelství dopravní policie.
Pokuty jsou od začátku ledna vyšší
Pokud však řidiči včas nezastaví, hrozí jim pokuta ve výši minimálně 4500 a maximálně 5500 korun. Přísnější tresty platí od nového roku. Ve správním řízení může jít až o 25 tisíc korun.
Přijít mohou motoristé o šest bodů a při úmyslném nezastavení na pokyn i o řidičský průkaz. „Žluté světlo nemusíme uposlechnout pouze v případě, že bychom byli tak blízko křižovatky, že bychom nedokázali bezpečně zastavit,“ upozornil Kovář.
Podle dopravních expertů ale může být tato hranice často sporná. „Spousta řidičů se právě bude odvolávat na tu výjimku, že nemohl bezpečně zastavit,“ uvedl pražský koordinátor Oldřich Kassl z BESIPu.
Konkrétní situaci tak musí vždy posoudit policisté nebo strážníci. V potaz přitom berou třeba vliv počasí nebo brzdnou dráhu. „Jinak zastaví osobní automobil, jinak zastaví třeba typicky nákladní automobil naložený kládami,“ uvedl Straka.
„Je velmi složité tyto přestupky zaznamenávat, vyhodnocovat a nakonec i řešit a pokutovat,“ doplnil ředitel chomutovské městské policie Tomáš Douda. Jako důkazní materiál slouží strážníkům hlavně záznamy z kamer. Těmi je ale vybavená menšina křižovatek.
Policisté mohou pokutovat i projetí oranžové před zelenou
Z hlediska přestupků je rozdíl v tom, jaké světlo následuje po oranžové. Zatímco samotná oranžová je signálem k zastavení, oranžová současně s červenou znamená povinnost připravit se k jízdě. „Rozhodně to neznamená, že v tu dobu mohou vjet do křižovatky, protože do křižovatky se vjíždí pouze na zelený signál volno,“ objasnil Straka.
Méně častým případem je také oranžové blikající světlo. Projet jím mohou řidiči bez postihu. Řídit se ale musí dopravními značkami anebo pravidlem přednosti zprava.
Celkem řešili policisté v lednu a únoru 1660 přestupků, kdy řidiči porušili povinnost dát přednost v jízdě. Data zahrnují i průjezdy na červený a oranžový signál na semaforech, ale také třeba nerespektování dopravních značek.
Nejvíce se takových přestupků dopouštěli řidiči v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Naopak nejméně případů bylo v Pardubickém a Karlovarském kraji.