Pražský okruh potřebujeme, shodli se Kupka a Havlíček. Podle urbanisty zastaralý pohled

31 minut
Události, komentáře: Debata o Pražském okruhu
Zdroj: ČT24

Celkem patnáct let trvalo, než se nyní opět rozjela dostavba Pražského okruhu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a jeho předchůdce Karel Havlíček (ANO) se shodli v Událostech, komentářích, že Česká republika ho potřebuje i vzhledem k vysokému nárůstu automobilové dopravy. Navíc podle nich uleví Praze od tranzitní dopravy. Architekt a urbanista Peter Bednár oba upozornil, že okruh nejenom zhorší dopravní situaci v hlavním městě, ale také život v historickém centru.

„Pražský okruh patří vůbec k nejdůležitějším dálničním stavbám v České republice. Pořád usilujeme o to, aby se podařilo pokročit dál i v přípravě nejsevernější části. Jednáme s městskými částmi, se středočeskými obcemi. Hledáme co nejlepší technické řešení tak, aby bylo opravdu možné celý Pražský okruh dostavět a zajistit, že bude i jako systém fungovat,“ prohlásil Kupka.

Havlíček podotkl, že „víceméně od roku 2020 bylo jasné, že jdeme do finále, mohla začít příprava s výkupy pozemků a mohla začít ostrá práce na tom, abychom se mohli dostat do dnešního dne.“ „Takže jsem optimistou. Troufám si tvrdit, že na konci roku je šance, že by se mohlo začít stavět, i když nás čeká ještě archeologický průzkum a není ještě stavební povolení,“ doplnil.

Města, která okruhy dostavěla, mají podle urbanisty Bednára bez výjimky horší dopravu, průjezdnost a také historická centra plná aut. „Městské okruhy dopravu zásadně zhorší. Toto je cesta, aby Česká republika navždy zaostávala a navždy byla dopravně zavalená automobilovou dopravou,“ poznamenal.

Havlíček s ním nesouzní. „Kdybychom se na to dívali úhlem pana kolegy, tak tady možná můžeme jezdit na kolech nebo na koních, protože každá taková stavba dálnice naráží na určitý odpor, to je naprosto logické,“ dodal. Podle někdejšího ministra mají takové stavby nejen vliv ekonomický, ale také ekologický, protože odklání dopravu z centra měst.

Města a jejich okruhy

Kupka v této souvislosti zmínil evropské metropole jako například Londýn nebo Mnichov. Bez okruhů by se tato města podle něj nedokázala vypořádat s tranzitní dopravou. Většina se shoduje, že Česká republika okruh potřebuje, tvrdí ministr.

Bednár podotkl, že auto je nejhorší typ dopravy pro kompaktní území, protože má nejmenší přepravní kapacitu a zároveň zabírá nejvíce plochy. „To, jak musíme plánovat města a Prahu především, je návrat ke koncepci kvalitní hromadné dopravy,“ podotkl Bednár. Tranzitní doprava změní metropoli z centrálního města na změť podivných bezinek, skladů a billboardů, kolem kterých sice možná lidé budou projíždět rychleji, ale když budou chtít přejet do centra, nebudou mít kde zaparkovat a nebudou moci dostatečně důstojně využívat MHD, popsal architekt. Přednost dává kompaktní zástavbě a omezení dopravy. Domnívá se, že je důležité pracovat s odkazem předků – tedy pražským dopravním systémem.

Ministra také upozornil na fakt, že města, která uvedl, se rozhodla buď okruhy zrušit, nedostavět nebo přeměnit na městské bulváry. „Žádné současné město neplánuje dálnici okolo, pokud se nenachází v nějaké stepi v Kyrgyzstánu nebo na podobných místech. Je to zastaralý pohled. To neznamená, že všichni budou jezdit na koních nebo na kolech,“ podotkl Bednár.

Kupka si myslí, že v případě měst se urbanista zásadně míjí s realitou, protože řada z nich obchvat má. Upozornil na fakt, že z hlediska pozice Česka uprostřed Evropy se tranzitní dopravě nevyhneme. „Cílem Pražského okruhu je opravdu rovnoměrně rozložit tranzitní dopravu,“ poznamenal. Zároveň dodal, že se daří investovat také do hromadné dopravy. Důležité je podle něj i propojit město s regionální železnicí a s vysokorychlostními spoji. To vše ale za předpokladu modernizace silniční sítě okolo Prahy.

„Odvolávat se na to, co nám tady zachovali předci... samozřejmě zachovali skvělé věci, ale je výrazně vyšší provoz,“ reagoval také Havlíček. Souhlasí s tím, že se musí posilovat i železniční doprava, městská hromadná doprava, metro, nezbytně nutné je ale také dobudování Pražského okruhu a jeho zbývajících úseků.

„Umíme utratit ohromné množství peněz za poměrně dobré dopravní systémy, které následně ale neumíme vůbec provázat s nějakým rozvojem. To znamená, tyto investice zdaleka nenaplní přepravní cíle, které máme. Věřím, že vy nechcete zhoršovat suburbanizaci, ale ta se všemi vašimi přístupy zhorší, protože s tím neděláte vůbec nic. Mělo by se začít opačně, územními plány, nějakou vizí Prahy, kde se má stavět, aby lidé nemuseli kvůli nedostatku bydlení v centru bydlet ve velmi vzdálených místech a pak dojíždět a doufat, že se někdy za desítky let dostaví nějaké okruhy, na které nemáme stejně peníze,“ upozornil urbanista politiky.

Kdy bude hotovo?

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl přepokládá, ve východní části Pražského okruhu, kde v plánované trase ŘSD nyní zahájilo archeologický průzkum, by na konci roku 2027, případně v průběhu roku 2028 mohla auta již po tomto úseku jezdit.

„Pomůžeme v této oblasti všem. Situace dotčených obcí v této východní části je neskutečně špatná a myslím si, že povědět, že tato část okruhu není potřeba, by bylo velmi odvážné. Naopak jsme pod obrovským tlakem, aby zde už okruh vznikl,“ poznamenal Mátl.

V případě severní části je přesvědčený, že v roce 2027 a 2028 je ŘSD schopné tyto stavby zahájit a kolem roku 2031 i severní část Pražského okruhu dostavět.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěDopustili jsme problém, kterému se dalo zabránit, řekl Fiala o bitcoinech

Poslanci budou na mimořádné schůzi sněmovny hlasovat o nedůvěře vládě. Kvůli nevyjasněným okolnostem v bitcoinové kauze ji nechalo svolat opoziční hnutí ANO. Premiér Petr Fiala (ODS) věří, že i čtvrtý pokus o svržení jeho kabinet ustojí. K pádu vlády by opozice potřebovala 101 hlasů, tedy nadpoloviční většinu. Zástupci opozice i koalice nevylučují, že jednání sněmovny se může protáhnout do středy.
11:00Aktualizovánopřed 5 mminutami

Soud přiznal znásilněné dívce a matce odškodnění přes půl milionu korun

Vrchní soud v Olomouci částečně zrušil rozsudek krajského soudu a přiznal znásilněné dívce a její matce náhradu nemajetkové újmy celkem 600 tisíc korun, se kterou je původně odkázal do civilního řízení. Následným stížnostem dívky a její matky ale vyhověl Ústavní soud (ÚS), kritizoval formalistický přístup i zkratkovité úvahy vrchního soudu o údajném spoluzavinění tehdy nezletilé dívky. Vrchní soud tak musel o odvolání proti verdiktu krajského soudu rozhodnout znovu.
před 7 mminutami

Rusko k útokům v Evropě využívá „agenty na jedno použití“

Kolumbijec, který před rokem zapálil autobusy pražského dopravního podniku, byl součástí organizované skupiny a chystal se zaútočit i na další cíle, třeba nákupní centra. Tento teroristický útok však skončil v zárodku. Muž vinu přiznal a soud mu minulý týden potvrdil osmileté vězení a vyhoštění z Česka. Jak však zjistili Reportéři ČT, zajímá se o něj i polská policie. Pátrání po něm vyhlásila v souvislosti s trestnými činy, které se týkají sabotáže a aktivit cizí tajné služby. V reportáži novináři zmapovali, jak jsou případy z Polska, Litvy a Česka propojené. Tajné služby mluví o tom, že za tím může být ruská hybridní válka, při které Kreml využívá takzvané „agenty na jedno použití“.
před 1 hhodinou

V Praze přistál vládní speciál s Čechy z Izraele

Na kbelském letišti v Praze přistálo v úterý brzy ráno letadlo, které Česko vyslalo pro své občany v Izraeli. Vládní speciál přepravil 66 lidí, všichni jsou v pořádku, uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Letadlo přepravilo Čechy, kteří se rozhodli opustit Izrael kvůli nynějšímu konfliktu s Íránem. Kvůli bojům mezi znepřátelenými zeměmi byl uzavřen izraelský vzdušný prostor a dopravci od pátku ruší spoje mezi Prahou a Tel Avivem.
05:49Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Decroix podala v bitcoinové kauze stížnost pro porušení zákona

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) podala stížnost pro porušení zákona na rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který bitcoinovému dárci Tomáši Jiřikovskému vydal zabavenou elektroniku. Podle ní mohlo být rozhodnutí nezákonné a nerespektovalo závazný právní názor Nejvyššího soudu. Uvedla také, že ve středu vládě předloží základní časovou osu bitcoinové kauzy. Ve čtvrtek se prý uskuteční schůzka ke stanovení koordinátora i přes neúčast většiny opozice.
08:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Vězni v Jiřicích pašovali za mříže pervitin a marihuanu

Dozorci ve věznici v Jiřicích na Nymbursku odhalili síť pašeráků pervitinu a marihuany. Mezi podezřelými je šest lidí, jde o tři vězně a tři blízké nebo známé odsouzených. Drogu vězni do areálu pronášeli v tělních dutinách při návratu z nestřežených pracovišť. Do případu se zapojily i mediálně známé tváře spojované s organizovaným zločinem z 90. let. Pachatelům hrozí až deset let vězení, uvedl vedoucí oddělení prevence a stížností jiřické věznice Tomáš Třeska.
před 2 hhodinami

Exšéfovi brněnské hospodářské kriminálky Machalovi soud zpřísnil trest

Městský soud v Brně za zneužívání zvláštního policejního fondu na placení informátorů zpřísnil podmíněný a peněžitý trest bývalému šéfovi brněnské hospodářské kriminální policie Vladimíru Machalovi. S trestem odešla i jeho bývalá podřízená Jitka Broďáková, kterou soud dříve nepotrestal. Oba seznal vinnými ze zneužití pravomoci úřední osoby. Rozhodnutí není pravomocné, oba se odvolali. Státní zástupkyně Petra Lastovecká rozhodnutí soudu uvítala.
před 2 hhodinami

Patříme k Západu, nebo míříme na Východ? Ptal se na to Fenomén doby

Kam míří Česko? Patříme k Západu, nebo se obracíme znovu na Východ? Publicistický pořad ČT Fenomén doby se zabýval tím, kam patří a kam směřuje Česká republika. Na otázku, jestli je Česko součástí Západu, nebo Východu a co to znamená, odpovídali experti i příznivci obou orientací.
před 6 hhodinami
Načítání...