Na chybějící část Pražského okruhu vyjely bagry

Události: Pražský okruh (zdroj: ČT24)

Na připravované stavbě Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi začal archeologický průzkum. Výstavba chybějícího úseku dálničního okruhu by měla být zahájena na konci letošního roku a skončit na přelomu let 2027 a 2028. Ředitelství silnic a dálnic čeká na vydání stavebního povolení a vybírá zhotovitele prací.

„Termín pro podání nabídek je stanoven na červenec, aby se do konce roku podařilo stavební firmu vybrat. Zároveň pokračuje majetkoprávní příprava, vykoupeno je devadesát procent pozemků,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Cenu zakázky ŘSD odhaduje na patnáct miliard korun bez daně z přidané hodnoty. Podle Mátla by vzhledem k situaci na trhu stavebních prací mohla v tendru zlevnit zhruba o pětinu na dvanáct až třináct miliard. „Stále děláme všechny kroky k tomu, abychom stavbu zahájili na konci letošního roku, je plánována na třicet šest měsíců,“ uvedl.

Záležet bude na tom, kdy se podaří vybrat zhotovitele a získat stavební povolení. Rizikem v případě stavebního povolení je možné odvolání nebo podání rozkladu. Potom by se věcí jako odvolací orgán zabývalo ministerstvo dopravy. Pokud jde o archeologický výzkum, Mátl věří, že výstavbu neoddálí a na konci roku bude hotový. Podle něj v Česku nyní neexistuje důležitější komunikace než úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.

Archeologové čekají nálezy od pravěku po středověk

Na trase budoucí dálnice už začaly pracovat bagry. Pod dohledem expertů sejmou vrstvu ornice. Potom nastoupí ruční práce mnoha různých profesí odborníků – archeologů, geologů, archeobotaniků, archeozoologů či chemiků. Chybějící část Pražského okruhu vede oblastí, kterou procházeli a osidlovali lidé už od pravěku. Archeologové předpokládají, že najdou vše od tohoto období až do vrcholného středověku. „Tato oblast širší Prahy byla pro člověka velmi atraktivní už od konce doby ledové,“ popsal ředitel Archeologického ústavu Akademie věd ČR Jan Mařík.

Archeologové prozkoumají území, které se rozlohou rovná téměř šedesáti Václavským náměstím v Praze. Oblast rozdělili do pěti úseků a šestadvaceti částí. Prozkoumají trasu dálnice v různé intenzitě podle archeologického potenciálu, který určili v přípravné fázi i pomocí počítačových modelů. „Fyzicky zachráníme zejména movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech se překlápí do podoby fotografické, kresebné a geodetické terénní dokumentace, případně dnes populární 3D dokumentace,“ popsal Mařík.

Součástí stavby budou dva tunely a čtyři křižovatky

Část okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 označovaná jako 511 má měřit dvanáct a půl kilometru. Na úseku bude mimo jiné dvojice tunelů nebo čtyři mimoúrovňové křižovatky. Stavba celého Pražského okruhu je rozdělena do jedenácti úseků, zprovozněných je zatím sedm. Kromě jihovýchodní části mezi Běchovicemi a D1 chybějí tři úseky v severní části mezi Ruzyní, Suchdolem, Březiněvsí a Satalicemi. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek od D1 k D5. První úsek se otevřel zhruba před čtyřiceti lety – 20. září 1983.