Jet o prázdninách na dovolenou po dálnici může být pohodlné a rychlé, anebo naopak velmi zdlouhavé – to když se na dálnici pracuje a místo plynulé jízdy stotřicítkou se popojíždí krokem. Údaje telematických systémů ukazují, že letos není problematických míst, kde se tvoří kolony, mimo velká města mnoho. Jsou však chronické. Podle Ředitelství silnic a dálnic by se to ale mělo brzy zlepšit i na nich.
Prázdniny v kolonách jsou na některých dálnicích už pravidlem. I ve volných měsících zdržují opravy na D1, D5 i D11
Ať už člověk vyrazí z Prahy na dovolenou po dálnici D5 do švýcarských nebo německých Alp, po D11 do Krkonoš nebo po D1 na Moravu, skončí v rozkopaném úseku a nejspíše i v koloně.
Na nejvytíženějším úseku dálnice D1 mezi Pražským okruhem a Mirošovicemi, kde sjíždí doprava směřující do jižních Čech, se pracuje již léta. Ředitelství silnic a dálnic nechává vyměnit asfaltový povrch – a totožný je i důvod omezení na D11 u Sadské. Obě dálnice byly betonové. Při rekonstrukcích na přelomu století sice původní desky překryl asfalt, ale ten toho nevydrží tolik a již vyžaduje další obnovu.
Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří vůbec k nejstarším dálničním úsekům v Česku a také on se opravuje již několik let. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla by měly být práce na ní již brzy hotové. „Ta dálnice je už dost doinvestovaná, jak jí to předchozí desetiletí dlužila,“ ujistil.
Některé opravy, například ta na D1 mezi Prahou a Mirošovicemi, trvá ovšem již tak dlouho, že zanedlouho zase začne potřebovat výměnu povrch tam, kde se začalo nejdříve. Jestliže se na dálnici pracuje sedmým rokem, životnost asfaltového povrchu je asi patnáctiletá. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu k tomu přispívá i to, že se stát jen symbolicky snaží vymáhat dodržování maximální hmotnosti u kamionů.
Šmejkalka je zatím bez větších omezení. Od příštího roku dá vzpomenout na velkou modernizaci
Co je naopak letos průjezdné bez větších zdržení, je část dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, tedy ta, která podstupovala osmiletou modernizaci, při níž museli řidiči jezdit až desítky kilometrů ve zúžených jízdních pruzích a omezenou rychlostí. Příští rok by se na ni ale měli dělníci nadlouho vrátit. Dodatečně budou opravovat most Šmejkalka, který je hned za Mirošovicemi. Dnes je na něm jen žluté značení, které zakazuje zastavit na mostě v případě kolony, a pod mostem začaly přípravné práce. Ale napřesrok se začne pracovat i na mostním svršku.
Pak by to mělo být podobné jako při velké modernizaci. „Budou to dvě stavební sezony, jedna na každou polovinu. Provoz bude vedený 2 plus 2,“ nastínil mluvčí Rýdl, jak bude provoz v době rekonstrukce mostu vypadat.
Most Šmejkalka je tím nejstarším, po čem se na českých dálnicích jezdí. Jeho oblouky vznikly již při prvním vypětí v době okupace a poválečné republiky. Tehdy dálnice nakonec nebyla dokončena, ale některé již vybetonované stavby využili inženýři, když se k projektu vrátili a připravovali stavbu dnešní D1 z Prahy do Brna.
ŘSD původně počítalo s tím, že historické základy mostu zlikviduje, postaví nad potokem Šmejkalka zcela novou konstrukci a řidiči zatím budou jezdit po provizoriu v sousedství. Nakonec se ale rozhodli oblouky ze 40. let zachovat, ale vše, co je nad nimi, nechají zbourat a postavit znovu.