Prázdniny v kolonách jsou na některých dálnicích už pravidlem. I ve volných měsících zdržují opravy na D1, D5 i D11

8 minut
Události: Na řadě míst jsou omezení kvůli opravám
Zdroj: ČT24

Jet o prázdninách na dovolenou po dálnici může být pohodlné a rychlé, anebo naopak velmi zdlouhavé – to když se na dálnici pracuje a místo plynulé jízdy stotřicítkou se popojíždí krokem. Údaje telematických systémů ukazují, že letos není problematických míst, kde se tvoří kolony, mimo velká města mnoho. Jsou však chronické. Podle Ředitelství silnic a dálnic by se to ale mělo brzy zlepšit i na nich.

Ať už člověk vyrazí z Prahy na dovolenou po dálnici D5 do švýcarských nebo německých Alp, po D11 do Krkonoš nebo po D1 na Moravu, skončí v rozkopaném úseku a nejspíše i v koloně.

Na nejvytíženějším úseku dálnice D1 mezi Pražským okruhem a Mirošovicemi, kde sjíždí doprava směřující do jižních Čech, se pracuje již léta. Ředitelství silnic a dálnic nechává vyměnit asfaltový povrch – a totožný je i důvod omezení na D11 u Sadské. Obě dálnice byly betonové. Při rekonstrukcích na přelomu století sice původní desky překryl asfalt, ale ten toho nevydrží tolik a již vyžaduje další obnovu.

Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří vůbec k nejstarším dálničním úsekům v Česku a také on se opravuje již několik let. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla by měly být práce na ní již brzy hotové. „Ta dálnice je už dost doinvestovaná, jak jí to předchozí desetiletí dlužila,“ ujistil.

Některé opravy, například ta na D1 mezi Prahou a Mirošovicemi, trvá ovšem již tak dlouho, že zanedlouho zase začne potřebovat výměnu povrch tam, kde se začalo nejdříve. Jestliže se na dálnici pracuje sedmým rokem, životnost asfaltového povrchu je asi patnáctiletá. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu k tomu přispívá i to, že se stát jen symbolicky snaží vymáhat dodržování maximální hmotnosti u kamionů.

Šmejkalka je zatím bez větších omezení. Od příštího roku dá vzpomenout na velkou modernizaci

Co je naopak letos průjezdné bez větších zdržení, je část dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, tedy ta, která podstupovala osmiletou modernizaci, při níž museli řidiči jezdit až desítky kilometrů ve zúžených jízdních pruzích a omezenou rychlostí. Příští rok by se na ni ale měli dělníci nadlouho vrátit. Dodatečně budou opravovat most Šmejkalka, který je hned za Mirošovicemi. Dnes je na něm jen žluté značení, které zakazuje zastavit na mostě v případě kolony, a pod mostem začaly přípravné práce. Ale napřesrok se začne pracovat i na mostním svršku.

Pak by to mělo být podobné jako při velké modernizaci. „Budou to dvě stavební sezony, jedna na každou polovinu. Provoz bude vedený 2 plus 2,“ nastínil mluvčí Rýdl, jak bude provoz v době rekonstrukce mostu vypadat.

Most Šmejkalka je tím nejstarším, po čem se na českých dálnicích jezdí. Jeho oblouky vznikly již při prvním vypětí v době okupace a poválečné republiky. Tehdy dálnice nakonec nebyla dokončena, ale některé již vybetonované stavby využili inženýři, když se k projektu vrátili a připravovali stavbu dnešní D1 z Prahy do Brna.

ŘSD původně počítalo s tím, že historické základy mostu zlikviduje, postaví nad potokem Šmejkalka zcela novou konstrukci a řidiči zatím budou jezdit po provizoriu v sousedství. Nakonec se ale rozhodli oblouky ze 40. let zachovat, ale vše, co je nad nimi, nechají zbourat a postavit znovu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...