Dopravní policie odstartovala Speed Marathon, tedy rychlostní maraton. Je to celoevropská akce, při které policisté měří rychlost na místech, která označila za riziková široká veřejnost a policie je předem zveřejnila. Policisté s radary budou připraveni na dálnicích, frekventovaných ulicích velkých měst i na silnicích všech tříd.
Policisté vyrazili k silnicím. Změří rychlost aut na tisícovce míst
Na řidiče budou v pátek čekat policisté „vyzbrojení“ radary téměř na 995 místech. Do výběru rizikových míst se zapojila veřejnost v internetovém hlasování, čehož využily desítky tisíc lidí. Policisté ze sedmi tisíc návrhů nakonec vybrali ty, kde řidiči často překračují povolenou rychlost, a ty, kde hrozí střety s chodci. „Jsou to místa, která můžou být riziková pro nejzranitelnější. Tedy v obcích úseky kolem škol, nemocnic, seniorských zařízeních či nákupních center,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Budou i na některých dálnicích – tam ale plánují hlídkovat převážně v autech na delších úsecích, i když počítají s tím, že se postaví například k odpočívadlu u letadla na D10 nebo na úplný konec dálnice D11 za Jaroměří.
Především ale budou policisté měřit rychlost na vytipovaných nebezpečných úsecích silnic všech tříd a ve městech. Postaví se například k silnici I/3 u Votic, kde některé řidiče svádí k rychlé jízdě třípruhové uspořádání. Podstatná část míst, kde bude policie kontrolovat, bude na průtazích městy a obcemi, kde kromě překračování rychlosti někteří řidiči nerespektují zákazy předjíždění. Příkladem může být Skrchov na silnici I/43 z Brna do Svitav. „Kamiony se těžko předjíždějí a je velmi málo míst, kde se dají bezpečně předjet. Někteří řidiči proto bohužel předjíždějí tam, kde se to nesmí. Často má tato situace fatální následky,“ podotkl jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb.
V Moravskoslezském kraji zase bude policie měřit na silnici II/465 v Těškovicích. Obec sice neleží na významné trase, která by spojovala velká města, ale podle policie je místní silnice nebezpečná, protože řada projíždějících řidičů na začátku obce nezpomalí. Policisté se postaví ke škole.
Stejně tak budou k vidění i ve velkých městech. V Plzni budou měřit například v Plaské ulici, což je hlavní výpadovka v severním směru. Město na ní sice má chytré kamery, které sledují intenzitu provozu, rychlost ale neměří. V Brně zase budou mimo jiné v Havránkově ulici v Dolních Heršpicích, kde je problém s přebíhajícími chodci, ale došlo i k vážným střetům aut, k nimž zřejmě přispěla i vyšší rychlost.
V Praze se bude měřit na vytížených ulicích, jako je Evropská, Českobrodská, Strakonická, Milady Horákové, Poděbradská nebo Střelničná, policisté budou také na několika místech na magistrále a na některých velkých křižovatkách, třeba té, kde se na Hořejším nábřeží na Smíchově napojuje Vltavská ulice.
Podle policejní statistiky letos v prvním čtvrtletí sice asi o desetinu ubylo dopravních nehod, ale měly více obětí. „Při dopravních nehodách zahynulo 107 osob, což je o 14 více než loni,“ poukázal Zlý. K největšímu nárůstu došlo v lednu, kdy zemřelo na silnicích meziročně o 12 lidí více. Podle Zlého to bylo i kvůli poměrně teplému počasí. „Mnohdy si řidiči v lednu připadali, že už začalo jaro. A podle toho se také chovali, často tak bohužel nepřizpůsobili své chování situaci,“ dodal.