Dálnice D1 je mezi Prahou a Brnem opět průjezdná v celé délce. Skončila noční uzavírka, během které dělníci odstranili dva nadjezdy poblíž Humpolce. Řidiči objížděli 24kilometrový úsek, na objízdných trasách najeli více než deset kilometrů navíc.
Noční uzavírka D1 skončila, dva nadjezdy nad dálnicí zanikly
Uzavírka se ve směru na Brno týkala úseku od křižovatky Loket na 66. kilometru až k Humpolci na 90. kilometru. V opačném směru byla o devět kilometrů kratší, ale oficiální objízdná trasa přesto končila až na 66. kilometru. Demoliční práce začaly v sobotu v sedm hodin večer, skončily s mírným zdržením zhruba deset minut po deváté v neděli dopoledne.
V devět hodin, kdy měla uzavírka končit, byli ještě na místě dvou zbouraných mostů dělníci osazující svodidla a končil úklid samotného dálničního tělesa. O deset minut později ale již policisté pouštěli mezi 66. a 90. kilometr první auta.
Mluvčí společnosti Eurovia, která měla demolici starých mostů na starosti, prozradila, že přes noc pracovaly desítky dělníků, aby uzavírka nepostihla dopravu i přes den. „Během jedné noci demolujeme dva mosty současně, tak jsme samozřejmě museli posílit lidské i technické zdroje,“ podotkla.
Řidiči osobních aut a posléze i kamionů se i po otevření dálnice musí smířit s dílčím omezením. Mezi 86. a 90. kilometrem, kde byly oba zbourané nadjezdy, se jezdilo v každém směru pouze jedním pruhem. Zúžení potrvá až do pondělního rána, ačkoli na nedělní odpolední špičku od 15 do 20 hodin otevřeli silničáři ve směru na Prahu i druhý jízdní pruh.
Dělníci zatím uklízejí suť, která po demolici zůstává odklizená vedle dálnice.
Bourání i bez modernizace
Dálnici D1 na pomezí Středočeského kraje a Vysočiny nechalo Ředitelství silnic a dálnic uzavřít kvůli demolici dvou nadjezdů – u Jiřic na 87. kilometru a u Hněvkovic na 90. kilometru. Jak ŘSD upozornilo, bouralo se v jednom z posledních úseků, kde ještě nezačala oprava dálnice. Ta na etapy probíhá mezi 21. a 182. kilometrem.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou v úseku mezi Koberovicemi a Humpolcem hned čtyři nadjezdy a jejich rekonstrukci se silničáři rozhodli rozložit do delšího časového období. „Kdybychom (…) zdemolovali všechny čtyři mosty najednou, tak bychom zcela paralyzovali dopravní obslužnost regionu,“ podotkl. Pryč přitom musí všechny čtyři nadjezdy, protože se dálnice v rámci modernizace rozšiřuje a nevešla by se pod ně.
Dva nové mosty místo těch zbouraných by měly stát u Hněvkovic a Jiřic letos v listopadu. Modernizaci úseku pod nimi by potom chtělo ŘSD zahájit v příštím roce.