Není možné, aby Korejci „couvali“, říká Havlíček. Se Skopečkem řešili Dukovany

28 minut
Události, komentáře: Dostavba Dukovan
Zdroj: ČT24

Panují dohady, jaké bude zapojení tuzemských firem do dostavby jaderných bloků v Dukovanech. Dosud uzavřené kontrakty zajišťují českým firmám zhruba třicetiprocentní podíl. Podle místopředsedy sněmovny Karla Havlíčka (ANO) to může být méně. Korejci ze zapojení zdejších firem podle něj „nemohou couvat“. Podle dalšího místopředsedy sněmovny Jana Skopečka (ODS) je i na samotných českých firmách, aby dokázaly v tendrech uspět.

Ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN) zároveň tvrdí, že zapojení tuzemských firem pravděpodobně překoná šedesát procent, což je přibližně dvojnásobek dosud zasmluvněného objemu.

„To je už věc, na které se nedokážeme s touto vládou shodnout. Já tvrdím, že to není třicet procent. Co lze považovat za to, co se skutečně bude dodávat, je přibližně dvacet procent. Jedná se o turbínu, jde o strojovnu,“ říká Havlíček, podle nějž je dalších deset procent předpřipravených a dalších třicet v „nedohlednu“. Zároveň pak prý netvrdí, že se česká účast na projektu nedá zvyšovat.

Důležitá je podle něj také podoba této účasti. „Jestli to nebude jenom levná práce, jestli to nebudou jen produkty s nízkou marží. Uvědomme si, že tady máme unikátní příležitost vybudovat skutečně excelentní infrastrukturu založenou na jaderné energetice,“ upozornil Havlíček v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou.

Skopeček s Havlíčkovým úhlem pohledu nesouhlasí. „I kdyby bylo teď 50 procent, tak opozice řekne, že to je málo a má to být více. Jsem rád za to, že na začátku projektu je de facto jistých už těch třicet procent,“ nechal se slyšet Skopeček, podle nějž se ale na tomto čísle „nesmíme zastavit“. „Jsem přesvědčen, že 60 procent máme šanci udělat,“ dodal.

Zklamání z Korejců?

Skopeček nicméně prohlašuje, že podíl tuzemských firem Jihokorejcům „nemůžeme nadiktovat”“ „Oni vyhráli výběrové řízení s poměrně zajímavou cenou ve srovnání s konkurenty a také s jasným závazkem dodržet termín. Nemůžeme jim diktovat jednotlivé dodavatele. Musíme motivovat české firmy, aby se co nejvíce hlásily do jednotlivých výběrových řízení,“ míní.

„Pokud bychom chtěli nějaký větší podíl na samém začátku, tak by bylo zřejmé, že projekt by byl pro Česko dražší a že termín by nebyl jistý,“ podotýká také Skopeček.

Šéf Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj mluví o zklamání z Korejců, vadí mu, že Korejci s tuzemským průmyslem údajně nejednají, případně oslovují české firmy přes prostředníky a nikoliv napřímo.

„KHNP velmi dobře vědělo, že když dává nabídku na dvě stě miliard – a ta byla opravdu dobrá – tak je tam požadavek na 60 procent účasti českého průmyslu. Není možné, aby z toho dnes jakýmkoliv způsobem couvali ve smyslu toho: My bychom to zajistili možná levněji někde z Číny,“ sdělil Havlíček.

„Pan místopředseda tady staví vzdušné zámky, že 60 procent mohlo být nasmluvněno natvrdo na začátku kontraktu. To prostě není možné,“ oponoval Skopeček. „Máme nějaká pravidla hospodářské soutěže, máme konkurenci firem, které se toho budou účastnit. A představa, že budeme mít 60 procent zasmluvněno na začátku, je prostě iluzorní,“ doplnil.

„Já nehovořil o tom, že to má být 60 procent před podpisem smlouvy. Hovořil jsem o tom, že to mohlo být alespoň 50, jinde to bylo čtyřicet,“ reagoval Havlíček. „Pokud tam budou produkty bez jakékoliv marže a bude tam levná pracovní síla, tak to je v podstatě nezajímavé. Čili důležitější je to, co tam bude. Tak, jako se udělala turbína a strojovna,“ prohlásil Havlíček.

Velká příležitost

Oba politici se nicméně shodli, že jaderná energie je důležitým krokem k energetické soběstačnosti Česka a že dostavba Dukovan představuje pro tuzemsko velkou příležitost.

„Vzhledem k tomu, že dochází k renesanci jaderné energetiky i v Evropě, tak je to příležitost zase získat kvalifikaci při výstavbě a provozu jaderných zařízení a být v Česku centrem rozvoje jaderné energetiky pro celou Evropu,“ nastínil Skopeček.

„Důležitá je jedna věc. Že se tady hlavní političtí aktéři dokázali shodnout a sjednotit na tom, že jádro je naprosto zásadním pilířem budoucnosti naší energetiky, že je to nízkoemisní nebo bezemisní zdroj a že to je stabilní zdroj,“ ocenil Havlíček.

Momentálně se jádro podílí na výrobě ze čtyřiceti procent a energetici se shodují, že s útlumem uhlí význam atomových zdrojů rychle poroste. Loni tyto dodaly reaktory do sítě skoro 30 TWh elektřiny, zhruba polovina z toho připadá na Temelín, zbytek na Dukovany. Za stavbu dvou bloků elektrárny zaplatí stát korejské firmě KHNP 407 miliard korun a za dodávky jaderného paliva dalších patnáct miliard.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 38 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...