Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

Události v regionech: Nehod na přejezdech přibývá (zdroj: ČT24)

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.

V Okounově na Chomutovsku ve středu dopoledne narazil vlak na přejezdu do traktoru. Tentokrát se nikdo nezranil. Za loňský rok si ale podobné situace vyžádaly 35 mrtvých a více než stovku zraněných.

V drtivé většině podobných případů je na vině řidič. Není to tak ale vždy, některé přejezdy jsou totiž problémové. Například vedení Náměště nad Oslavou už několik let usiluje o úpravu dvou, které považuje za nebezpečné. U jednoho chce kvůli špatné viditelnosti namontovat závory.

„Teď jsme viděli projet auto, které na přejezdu vůbec nezastavilo,“ upozornil starosta města Jan Kotačka (nestr.) štáb ČT na nebezpečnou situaci. Za posledních deset let se v místě staly tři nehody, při kterých se vlak střetl s osobním autem. Obešly se bez tragických následků.

Správa železnic zabezpečení zlepšuje postupně. Podle intenzity dopravy a počtu nehod jde každý rok o sto až dvě stě přejezdů. Úpravu toho v Náměšti nad Oslavou zatím plánuje na rok 2026. „Pro letošek máme v plánu minimálně sto dalších takových přejezdů, kde plánujeme přidat závory nebo zvýšit zabezpečení křížů na výstražná světla,“ okomentoval mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Nehody se ale odehrávají i na již zabezpečených přejezdech. Počty nehod, za kterými je nedbalost řidičů aut, stoupají. Naopak případy, kdy strojvedoucí vlaku projede na znamení stůj, klesají. Loni jich bylo 136, předloni 183. „Od února roku 2022 začal systém trestů – od napomenutí po finanční trest,“ upozornil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Napomoci zvýšení bezpečnosti má i systém nouzového zastavení vlaku ETCS. Testuje se teď v Uničově na Olomoucku, neobešel se ale bez komplikací. Zhruba před rokem, kdy test systému začal, zastavilo na trati kvůli různým chybám až osm vlaků denně, teď jsou to podle SŽ maximálně jednotky týdně.

Zavedení systému po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit zabezpečení v jednotlivých státech. Výhradní provoz s ETCS na 900 kilometrech tratí má být v Česku spuštěn v lednu příštího roku.

Problémů na české železnici je ovšem víc. Povážlivě například ubývá strojvůdců. S platnou licencí je jich v zemi asi 9340, tedy o čtyři stovky méně než předloni. Navíc lidé v této profesi stárnou a zájem o ni mezi mladými klesá. Nejvíc strojvůdců se pohybuje ve věkové kategorii 50 až 60 let.

I na Slovensku se potýkají s vlnou odchodů železničářů do penze. Krize je ještě větší než v Česku. Na loňských 1600 ukončených pracovních poměrů se tam podařilo přijmout jen 950 nových lidí.

Stárne nejen personál, ale i drážní vybavení. Na Slovensku to došlo tak daleko, že kvůli stavu kolejí u Žiliny vykolejilo Pendolino Českých drah. Jen se štěstím se nikomu nic nestalo.