Od 1. ledna letošního roku se pro vozidla nad tři a půl tuny rozšířilo mýtné na dalších téměř devět set kilometrů silnic první třídy a pětatřicet kilometrů dálnic. Rozhodla o tom vláda i přesto, že proti záměru protestovali kraje, obce i dopravci. Starostové se bojí, že se kamiony přesunou na silnice nižších tříd a chtějí jim tranzit zakázat.
Mýtný systém se rozšířil na další silnice první třídy. I přes protesty krajů a obcí
Jedním z nově zpoplatněných úseků je například silnice I/43 z Brna do Svitav. Obce, které leží v jejím okolí, mají obavu, že se kamiony budou placeným úsekům vyhýbat a doplatí na to jejich obyvatelé. „Já zpoplatnění I/43 považuji za chybu. Podíl tranzitu se v Kuřimi zvyšuje, ale zatím není zásadní. Pokud by se ale ukázalo, že doprava zhoustne, pak bychom chtěli, aby byl omezen tranzit kamionů přes město,“ řekl starosta Kuřimi Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga).
„Doprava ty silnice druhých tříd zatěžuje a navíc se zvyšuje hluk. My se ve spolupráci s Drásovem a Malhostovnicemi snažíme o to, aby po nich kamiony nejezdily,“ řekl starosta Lipůvky Ivo Pospíšil (STAN). Podobných míst v Česku je víc, ministerstvo dopravy plošné problémy ale neočekává, jednotlivé problémy chce řešit.
Dopravci z placených úseků prý utíkat nebudou
Dopravci ale podle Michala Klimenta ze Sdružení dopravců ČESMAD z placených úseků nebudou chtít utíkat. „Myslím si, že se to nevyplatí. Řidiči placené úseky nechtějí objíždět, bylo by to náročnější na spotřebu i čas,“ řekl Kliment. Problémy v obcích se zatím neprojevily, Michal Kliment navrhuje vyhodnotit situaci na silnicích za nějaký čas a řešit je lokálně. Dopravci na hlavních tazích budou platit stejné poplatky jako na dálnicích. Nebude zavedena nulová sazba, o kterou usilovaly kraje.
Nově zpoplatněné silnice už vydělávají
Za prvních dvanáct hodin nového roku zaznamenal mýtný systém dvaadvacet tisíc průjezdů jednotlivými mýtnými úseky na silnicích I. třídy. Dopravcům tak bylo za tyto průjezdy naúčtováno přes padesát tisíc korun. „Systém funguje na rozšířené síti zpoplatněných komunikací bez jakýchkoli problémů,“ řekl mluvčí provozovatele mýtného systému CzechToll Miroslav Beneš.
Na úsecích funguje nová satelitní technologie, která byla na dálnicích spuštěna v prosinci loňského roku. Správce nového systému společnost CzechToll na úsecích vybudovala jedenáct nových mýtných bran, které slouží k preventivní kontrole zaplacení poplatku. Dalších devětačtyřicet bran firma využívá na dálnicích. Palubní jednotky si mohou dopravci pořídit na víc než dvou stech místech v České republice. Registrace je možná na internetových stránkách.
Peníze půjdou do oprav
Mýtné se v Česku platí už třináct let, dopravci jsou podle Beneše na ně zvyklí. Letos se očekává, že se díky rozšíření placených úseků do Fondu dopravní infrastruktury vybere zhruba jeden a půl miliardy korun navíc. Vybrané peníze chce ministerstvo dopravy využít na investice do obnovy a rozvoje silniční infrastruktury.
O rozšíření mýta o přibližně 900 km rozhodla vláda v roce 2017. Dlouhodobě proti tomu protestovali kraje, obce a dopravci. Nový mýtný systém využívá satelitní technologii, která nahradila předchozí mikrovlnný systém. Provozovatelem mýta je konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo v tendru s nabídkou desetiletého provozu za víc než deset miliard korun. Celkem je v tuto chvíli zpoplatněno v České republice 2409 kilometrů silnic a dálnic a stát na nich letos vybere víc než jedenáct miliard korun.
Nový mýtný systém platí pro vozidla nad 3,5 tuny. Řidiče osobních aut bude čekat změna až příští rok. Rok 2020 je tím posledním, kdy budou v platnosti klasické vylepovací dálniční známky. V roce 2021 přejdou i osobní auta na elektronické kupony, které budou mít klouzavou 365denní platnost. To znamená, že známka bude platit rok od chvíle, kdy si ji řidič koupí.