Mýtný systém se rozšířil na další silnice první třídy. I přes protesty krajů a obcí

21 minut
Studio ČT24: Změny v dopravě
Zdroj: ČT24

Od 1. ledna letošního roku se pro vozidla nad tři a půl tuny rozšířilo mýtné na dalších téměř devět set kilometrů silnic první třídy a pětatřicet kilometrů dálnic. Rozhodla o tom vláda i přesto, že proti záměru protestovali kraje, obce i dopravci. Starostové se bojí, že se kamiony přesunou na silnice nižších tříd a chtějí jim tranzit zakázat.

Jedním z nově zpoplatněných úseků je například silnice I/43 z Brna do Svitav. Obce, které leží v jejím okolí, mají obavu, že se kamiony budou placeným úsekům vyhýbat a doplatí na to jejich obyvatelé. „Já zpoplatnění I/43 považuji za chybu. Podíl tranzitu se v Kuřimi zvyšuje, ale zatím není zásadní. Pokud by se ale ukázalo, že doprava zhoustne, pak bychom chtěli, aby byl omezen tranzit kamionů přes město,“ řekl starosta Kuřimi Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga).

„Doprava ty silnice druhých tříd zatěžuje a navíc se zvyšuje hluk. My se ve spolupráci s Drásovem a Malhostovnicemi snažíme o to, aby po nich kamiony nejezdily,“ řekl starosta Lipůvky Ivo Pospíšil (STAN). Podobných míst v Česku je víc, ministerstvo dopravy plošné problémy ale neočekává, jednotlivé problémy chce řešit.

Zpoplatněné silnice I. třídy od 1. ledna 2020
Zdroj: ŘSD

Dopravci z placených úseků prý utíkat nebudou

Dopravci ale podle Michala Klimenta ze Sdružení dopravců ČESMAD z placených úseků nebudou chtít utíkat. „Myslím si, že se to nevyplatí. Řidiči placené úseky nechtějí objíždět, bylo by to náročnější na spotřebu i čas,“ řekl Kliment. Problémy v obcích se zatím neprojevily, Michal Kliment navrhuje vyhodnotit situaci na silnicích za nějaký čas a řešit je lokálně. Dopravci na hlavních tazích budou platit stejné poplatky jako na dálnicích. Nebude zavedena nulová sazba, o kterou usilovaly kraje.

Nově zpoplatněné silnice už vydělávají

Za prvních dvanáct hodin nového roku zaznamenal mýtný systém dvaadvacet tisíc průjezdů jednotlivými mýtnými úseky na silnicích I. třídy. Dopravcům tak bylo za tyto průjezdy naúčtováno přes padesát tisíc korun. „Systém funguje na rozšířené síti zpoplatněných komunikací bez jakýchkoli problémů,“ řekl mluvčí provozovatele mýtného systému CzechToll Miroslav Beneš.

Na úsecích funguje nová satelitní technologie, která byla na dálnicích spuštěna v prosinci loňského roku. Správce nového systému společnost CzechToll na úsecích vybudovala jedenáct nových mýtných bran, které slouží k preventivní kontrole zaplacení poplatku. Dalších devětačtyřicet bran firma využívá na dálnicích. Palubní jednotky si mohou dopravci pořídit na víc než dvou stech místech v České republice. Registrace je možná na internetových stránkách.

Peníze půjdou do oprav

Mýtné se v Česku platí už třináct let, dopravci jsou podle Beneše na ně zvyklí. Letos se očekává, že se díky rozšíření placených úseků do Fondu dopravní infrastruktury vybere zhruba jeden a půl miliardy korun navíc. Vybrané peníze chce ministerstvo dopravy využít na investice do obnovy a rozvoje silniční infrastruktury.

O rozšíření mýta o přibližně 900 km rozhodla vláda v roce 2017. Dlouhodobě proti tomu protestovali kraje, obce a dopravci. Nový mýtný systém využívá satelitní technologii, která nahradila předchozí mikrovlnný systém. Provozovatelem mýta je konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo v tendru s nabídkou desetiletého provozu za víc než deset miliard korun. Celkem je v tuto chvíli zpoplatněno v České republice 2409 kilometrů silnic a dálnic a stát na nich letos vybere víc než jedenáct miliard korun.

Nový mýtný systém platí pro vozidla nad 3,5 tuny. Řidiče osobních aut bude čekat změna až příští rok. Rok 2020 je tím posledním, kdy budou v platnosti klasické vylepovací dálniční známky. V roce 2021 přejdou i osobní auta na elektronické kupony, které budou mít klouzavou 365denní platnost. To znamená, že známka bude platit rok od chvíle, kdy si ji řidič koupí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 37 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...