V příštím roce by mělo být nově zpoplatněno 860 kilometrů silnic první třídy. Případné omezení vjezdu kamionů na objízdné silnice, o kterém stát uvažuje, v návrhu zatím není. Ministerstvo dopravy nyní se zástupci samospráv řeší, jak zajistit, aby nákladní auta zpoplatněné úseky neobjížděla. Obce se totiž bojí ničení místních silnic a hlavně negativních dopadů na každodenní život.
Mýtné se rozšíří o další silnice. Úřady vymýšlejí, jak zarazit kamionům objížďky přes města
Negativní zkušenost s nákladní dopravou má například obec Bánov na jihovýchodní Moravě, kde v roce 2005 do domu narazil kamion.
„Strašná rána, spadl balkon. Nevěděli jsme, kde jsou děti,“ přibližuje tehdejší televizní reportáž slova majitele poškozeného domu Roman Pifka. Zraněni byli jeho sousedé, řidič zemřel, dům musel „k zemi“ – a teprve pak obec prosadila obchvat.
Nyní se lidé bojí, že se sem těžká doprava kvůli zpoplatnění hlavního tahu vrátí. „Samozřejmě se některým nebude chtít platit a snazší bude vjet na krajskou cestu. Znamenalo by to opět větší nebezpečí a snížení kvalitního životního standardu, který nyní v obci máme,“ řekl starosta Bánova Marek Mahdal.
Zdánlivě snadné řešení zmínil místní obyvatel František Buček: „Když by tady byl zákaz vjezdu kamionů, tak je to vyřešené, ne?“
Zákazy vjezdu
Úřady s tím počítají, ale praxe je o něco složitější. „Ze zákona se musí hledat trasy objízdné,“ řekla členka předsednictva Sdružení místních samospráv, poslankyně Věra Kovářová (STAN). První návrhy už nyní zástupci obcí a krajů ministerstvu dopravy představili. Na seznamu budou spolupracovat dál.
Po ministerské analýze by měli silničáři a policie instalovat na vytipované úseky dopravní značky, které budou zakazovat vjezd kamionů, uvedla předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová. To by se podle ní mělo stihnout nejpozději do konce roku. Mezi další opatření by mohly patřit i vysokorychlostní váhy, které by eliminovaly přetížená vozidla.
Zástupci samospráv s předchozím ministrem vyjednali, že si na většině úseků budou určovat výši mýta sami, tedy i nulovou sazbu. To ale současný ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) odmítl. „Pokud bych tam dal nulu, tak bych zpochybnil podmínky tendru, které jsou v současné době předmětem přezkumu,“ uvedl.
Návrh vyhlášky o rozšíření mýtného systému prošel připomínkovým řízením. Nově zpoplatněno by mělo být 860 kilometrů silnic první třídy a mýto se má rozšířit i na pětatřicet kilometrů nových dálnic; jde o nově zprovozněné úseky Předmostí –Lipník nad Bečvou na dálnici D1 a Veselí nad Lužnicí – Úsilné na D3.
Další novinkou v návrhu je zvýšení kauce za vydanou palubní jednotku. Měla by zdražit ze současných 1550 korun na 2468 korun. Při vrácení nepoškozené jednotky stát dopravcům kauci vrací.