Přibývá měst, kde ke kontrolám parkování využívají monitorovací vozidla. Ta jsou vybavená kamerami a přímo v ulicích hlídají zóny hrazeného stání. Nejdéle – přes pět let – fungují v Praze. Ročně si všimnou více než milionu aut, jejichž řidiči nezaplatili. Někteří ale vymýšlejí finty, jak se placení parkovného vyhnout. Třeba tím, že si zakryjí část registrační značky.
Monitorovací vozidla odhalují auta, jejichž řidiči nezaplatili za parkování
Skenovací auto v Táboře projíždí v náhodných časech náhodná místa. Při tom vyhledává všechny neplatící řidiče. „Funguje tím stylem, že má čtyři kamery, které snímají registrační značky, takže auta jsou nafocená zepředu i zezadu,“ popisuje řidič auta z Technických služeb Tábor Michal Novák.
„Vždycky musí být minimálně dva průjezdy v rozmezí minimálně patnácti minut, ale jezdí třikrát až čtyřikrát denně,“ dodává vedoucí IT oddělení města Pavel Lešetický.
Vozidlo hlídá hlavně historické centrum. V jeho úzkých uličkách totiž často parkují návštěvníci a zabírají místa rezidentům. „Myslím, že je tady od té doby mnohem více míst na zaparkování,“ pochvaluje si obyvatel města Lubomír Holub. „Na první pohled to vypadá, že Staré město je prázdnější, nebo ze začátku bylo. Ale teď si myslím, že se to vrací k normálu,“ míní další obyvatel města Petr Pavliš.
Auto zaznamená desítky přestupků týdně. Pokuty zatím radnice nastavila na čtyři sta korun. „Teď máme souhrn za celý měsíc únor, kde je asi přes tři sta přestupků. Pokutu zatím zaplatila zhruba polovina lidí,“ upřesňuje starosta Tábora Štěpán Pavlík (Tábor 2020).
Na začátku roku začal sledovací vůz jezdit také v ulicích Chomutova. To, co obvykle hlídkám zabralo půlhodiny, zvládne jejich elektromobil do pár minut. Ve městě běžně za měsíc strážníci odhalí přes dvě stě neplatících řidičů, auto s kamerami jich za stejnou dobu odhalilo přes čtrnáct set.
Po pár týdnech fungování ho teď vedení města na čas stáhlo. „Došlo k tomu, protože se množily stížnosti občanů, a to ve vztahu k tomu, že jim chodilo šest, sedm či osm výzev na jeden přestupek,“ vysvětluje primátor Chomutova Milan Petrilák (ANO).
V létě se skenovací auto objeví také v Hradci Králové
Od začátku letních prázdnin bude monitorovací vůz jezdit také v Hradci Králové. Radnice za něj zaplatila přes dva miliony korun. „Zprovozněním CamCaru se uleví strážníkům v ulici a budou se moci věnovat jiným přestupkům a jiné činnosti,“ věří mluvčí Městské policie Hradec Králové Eva Kněžourová.
V Praze auta zkontrolují na tři sta tisíc registračních značek denně. Nejvíc neplatičů odhalí v centru, kde je poptávka po parkování největší. „Během loňského roku městská část Praha 2 vybrala na výzvách zaslaných provozovateli téměř čtyřicet milionů korun. Oproti roku 2022 tam je nárůst skoro o sedmnáct milionů,“ říká mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.
Vzhledem k rostoucím počtům vybíraných pokut začaly k vyhodnocování přestupků některé městské části využívat taky umělou inteligenci. Výzvy tak místo strážníků nebo úředníků odesílá robot.
- V Olomouci monitorovací auto v minulém roce zjistilo přes 16 700 přestupků. Strážníci sami jich odhalili ještě o tisíc víc a radnice vybrala skoro tři a tři čtvrtě milionu korun.
- Ve Zlíně zaplatili v uplynulém roce hříšníci bezmála dva miliony devět set tisíc.
- České Budějovice vloni získaly na sankcích ve správním řízení přes osm milionů korun.
- V Pardubicích v minulém roce zaznamenala městská policie na sedmnáct tisíc parkovacích prohřešků a na místě udělila pokuty asi za dva a půl milionu korun.
Zdroj: Jednotlivá města
Část řidičů si zakrývá registrační značky
Někteří řidiči vymýšlejí triky, jak se placení parkovného vyhnout. Třeba tím, že si zakryjí část registrační značky. Vizitku si na první znak upevnil třeba řidič auta, které v pátek dopoledne parkovalo u pražské magistrály. Prakticky hned za cedulí označující zónu placeného stání.
Řidiči se tím ale vystavují postihu. „Jedná se o vážný prohřešek, protože záměrné zakrývání nebo úprava registračních značek, například přelepení nebo ohnutí, může znemožnit identifikaci vozidla,“ vysvětluje mluvčí Policejního prezidia ČR Hana Rubášová.
Podobný případ byl k vidění i na Praze 4. Část znaků zaparkovaného auta zakrýval list a registrační značka nebyla jasně čitelná. I v tomto případě šlo o místo, kde se za parkování platí.
„Žádné cílené kontroly zaměřené na tuto problematiku neděláme. Pokud ale zjistíme v rámci běžného výkonu služby, že je vozidlo se zakrytou registrační značkou, přestupek zadokumentujeme a postoupíme správnímu orgánu. Stejně tak prověřujeme oznámení od občanů,“ upřesňuje mluvčí Městské policie Praha Irena Seifertová.
Za zakrývání hrozí pokuta
Přestupky řeší příslušný úřad, v Praze jednotlivé městské části. Řidič v takovém případě dostane pokutu. „Podstatné je, že v danou chvíli vozidlo parkovalo v zónách placeného stání bez uhrazení parkovného. To znamená, že správní řízení postihuje neuhrazení parkovného a sankce se pohybuje od dvou do pěti tisíc korun,“ říká Zoulová.
Pokud by řidič v autě se zakrytou značkou jezdil, bude sankce přísnější. Pokuta se v takovém případě pohybuje od čtyř do deseti tisíc. Kromě toho hrozí i zákaz řízení až na osmnáct měsíců. Finanční postih ale může být i u zaparkovaného auta. „Může být udělena pokuta ve správním řízení, podobně jako při jízdě, ale zákaz řízení se na tento případ obvykle nevztahuje, protože vozidlo nebylo v provozu,“ dodává Rubášová.
Monitorovací systémy navíc umí v některých případech vozy identifikovat i se znečištěnou značkou. Na případy často upozorní také kolemjdoucí.