Malé motoráky 810 jubilují. A pozvolna mizí

3 minuty
Události: Výročí motorových vozů 810
Zdroj: ČT24

Motorové vozy, které dnes nesou označení 810 a původně byly známé jako M152.0, slaví padesáté výročí. Jejich druhý prototyp, který byl ale první, který svezl cestující, začal jezdit na severu Moravy na sklonku jara 1973. Některým ze stovek těchto motoráků jel asi každý, kdo v posledních čtyřech desetiletích cestoval vlakem. Zejména v 90. letech a na počátku století jezdily prakticky všude, protože pro ně na neelektrizovaných tratích neexistovala vhodná náhrada. A přestože nyní již začínají být původní „osmsetdesítky“ vzácností, jejich odkaz žije dál zejména v podobě Regionov, které vznikly rekonstrukcí původních motoráků.

Typ M152.0 byl vyvinut na počátku 70. let minulého století jako nástupce „Hurvínků“ – tedy malých motoráků z konce 40. let, které ale konstrukčně vycházely ze starších, prvorepublikových vozů. A stejně jako „Hurvínci“ měly nové motorové vozy jezdit na krátkých vedlejších tratích, čemu také odpovídala úroveň komfortu, kterou nabízely cestujícím.

Vozy byly hlučné, s tvrdými (i když na rozdíl od „Hurvínků“ již polstrovanými) lavicemi, s tvrdými jednonápravovými podvozky. Pro delší trasy vyvíjel jejich výrobce Vagónka Studénka větší a komfortnější motorák, jenomže nakonec na jeho sériovou výrobu nedošlo a jako náhrada vznikaly další a další malé vozy M152.0, které byly koncem 80. let přeznačeny na řadu 810.

I když výroba skončila v roce 1982, největší vzedmutí těchto motoráků přinesla 90. léta a počátek následující dekády. V té době České dráhy upouštěly od provozu těžkých souprav vozů s lokomotivou na neelektrizovaných tratích a zároveň musely postupně vyřazovat staré větší motorové vyráběné krátce po druhé světové válce. Jako náhrada často přijely „osmsetdesítky“, kterými se pak cestovalo i na těch nejfrekventovanějších tratích.

I přes několik zkušebních rekonstrukcí jich začalo ubývat až v novém století. V Česku to bylo především zásluhou rekonstrukcí velké části původních motorových vozů – a také přívěsných, které k nim Vagónka Studénka také vyráběla – na jednotky Regionova. Na Slovensku z původní řady 810 vznikly nejprve dva typy motorových vozů, které byly na pohled podobné, pro cestující se hlavně změnila podoba sedaček. Později přibyly i jednotky podobné částečně nízkopodlažním Regionovám.

Motorový vůz řady 810 na trati 212 ve Hvězdonicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě Československých státních drah dodala Vagónka Studénka malé motoráky v 70. letech také do Maďarska, kde dostaly označení Bzmot. Část z nich byla poté rekonstruována. S výjimkou jedné zkušební přestavby na dvoudílnou regionální jednotku šly ale maďarské dráhy jiným směrem. Z části jejich Bzmot vznikla dosazením pohodlných sedadel a klimatizace vozidla určená na zrychlené spoje, která sloužila jako přípoje k expresním vlakům. Později ale Maďaři tuto koncepci opustili a i tyto luxusní motoráky začali nasazovat na běžné regionální spoje.

Dnes již je provoz řady 810 řídký. Na Slovensku není původní varianta v běžném provozu již k vidění, v Česku ano, ale čím dál méně. Například Královéhradecký kraj si prosadil její konec na svém území k letošní červnové změně jízdních řádů. Svézt se původní verzí lze ale třeba ještě mezi Chrudimí a Moravany nebo ze Zadní Třebaně do Lochovic.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 18 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 27 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 3 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 6 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 7 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 15 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 18 hhodinami
Načítání...