Malé motoráky 810 jubilují. A pozvolna mizí

3 minuty
Události: Výročí motorových vozů 810
Zdroj: ČT24

Motorové vozy, které dnes nesou označení 810 a původně byly známé jako M152.0, slaví padesáté výročí. Jejich druhý prototyp, který byl ale první, který svezl cestující, začal jezdit na severu Moravy na sklonku jara 1973. Některým ze stovek těchto motoráků jel asi každý, kdo v posledních čtyřech desetiletích cestoval vlakem. Zejména v 90. letech a na počátku století jezdily prakticky všude, protože pro ně na neelektrizovaných tratích neexistovala vhodná náhrada. A přestože nyní již začínají být původní „osmsetdesítky“ vzácností, jejich odkaz žije dál zejména v podobě Regionov, které vznikly rekonstrukcí původních motoráků.

Typ M152.0 byl vyvinut na počátku 70. let minulého století jako nástupce „Hurvínků“ – tedy malých motoráků z konce 40. let, které ale konstrukčně vycházely ze starších, prvorepublikových vozů. A stejně jako „Hurvínci“ měly nové motorové vozy jezdit na krátkých vedlejších tratích, čemu také odpovídala úroveň komfortu, kterou nabízely cestujícím.

Vozy byly hlučné, s tvrdými (i když na rozdíl od „Hurvínků“ již polstrovanými) lavicemi, s tvrdými jednonápravovými podvozky. Pro delší trasy vyvíjel jejich výrobce Vagónka Studénka větší a komfortnější motorák, jenomže nakonec na jeho sériovou výrobu nedošlo a jako náhrada vznikaly další a další malé vozy M152.0, které byly koncem 80. let přeznačeny na řadu 810.

I když výroba skončila v roce 1982, největší vzedmutí těchto motoráků přinesla 90. léta a počátek následující dekády. V té době České dráhy upouštěly od provozu těžkých souprav vozů s lokomotivou na neelektrizovaných tratích a zároveň musely postupně vyřazovat staré větší motorové vyráběné krátce po druhé světové válce. Jako náhrada často přijely „osmsetdesítky“, kterými se pak cestovalo i na těch nejfrekventovanějších tratích.

I přes několik zkušebních rekonstrukcí jich začalo ubývat až v novém století. V Česku to bylo především zásluhou rekonstrukcí velké části původních motorových vozů – a také přívěsných, které k nim Vagónka Studénka také vyráběla – na jednotky Regionova. Na Slovensku z původní řady 810 vznikly nejprve dva typy motorových vozů, které byly na pohled podobné, pro cestující se hlavně změnila podoba sedaček. Později přibyly i jednotky podobné částečně nízkopodlažním Regionovám.

Motorový vůz řady 810 na trati 212 ve Hvězdonicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě Československých státních drah dodala Vagónka Studénka malé motoráky v 70. letech také do Maďarska, kde dostaly označení Bzmot. Část z nich byla poté rekonstruována. S výjimkou jedné zkušební přestavby na dvoudílnou regionální jednotku šly ale maďarské dráhy jiným směrem. Z části jejich Bzmot vznikla dosazením pohodlných sedadel a klimatizace vozidla určená na zrychlené spoje, která sloužila jako přípoje k expresním vlakům. Později ale Maďaři tuto koncepci opustili a i tyto luxusní motoráky začali nasazovat na běžné regionální spoje.

Dnes již je provoz řady 810 řídký. Na Slovensku není původní varianta v běžném provozu již k vidění, v Česku ano, ale čím dál méně. Například Královéhradecký kraj si prosadil její konec na svém území k letošní červnové změně jízdních řádů. Svézt se původní verzí lze ale třeba ještě mezi Chrudimí a Moravany nebo ze Zadní Třebaně do Lochovic.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 16 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 29 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 36 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 14 hhodinami
Načítání...