Malé motoráky 810 jubilují. A pozvolna mizí

3 minuty
Události: Výročí motorových vozů 810
Zdroj: ČT24

Motorové vozy, které dnes nesou označení 810 a původně byly známé jako M152.0, slaví padesáté výročí. Jejich druhý prototyp, který byl ale první, který svezl cestující, začal jezdit na severu Moravy na sklonku jara 1973. Některým ze stovek těchto motoráků jel asi každý, kdo v posledních čtyřech desetiletích cestoval vlakem. Zejména v 90. letech a na počátku století jezdily prakticky všude, protože pro ně na neelektrizovaných tratích neexistovala vhodná náhrada. A přestože nyní již začínají být původní „osmsetdesítky“ vzácností, jejich odkaz žije dál zejména v podobě Regionov, které vznikly rekonstrukcí původních motoráků.

Typ M152.0 byl vyvinut na počátku 70. let minulého století jako nástupce „Hurvínků“ – tedy malých motoráků z konce 40. let, které ale konstrukčně vycházely ze starších, prvorepublikových vozů. A stejně jako „Hurvínci“ měly nové motorové vozy jezdit na krátkých vedlejších tratích, čemu také odpovídala úroveň komfortu, kterou nabízely cestujícím.

Vozy byly hlučné, s tvrdými (i když na rozdíl od „Hurvínků“ již polstrovanými) lavicemi, s tvrdými jednonápravovými podvozky. Pro delší trasy vyvíjel jejich výrobce Vagónka Studénka větší a komfortnější motorák, jenomže nakonec na jeho sériovou výrobu nedošlo a jako náhrada vznikaly další a další malé vozy M152.0, které byly koncem 80. let přeznačeny na řadu 810.

I když výroba skončila v roce 1982, největší vzedmutí těchto motoráků přinesla 90. léta a počátek následující dekády. V té době České dráhy upouštěly od provozu těžkých souprav vozů s lokomotivou na neelektrizovaných tratích a zároveň musely postupně vyřazovat staré větší motorové vyráběné krátce po druhé světové válce. Jako náhrada často přijely „osmsetdesítky“, kterými se pak cestovalo i na těch nejfrekventovanějších tratích.

I přes několik zkušebních rekonstrukcí jich začalo ubývat až v novém století. V Česku to bylo především zásluhou rekonstrukcí velké části původních motorových vozů – a také přívěsných, které k nim Vagónka Studénka také vyráběla – na jednotky Regionova. Na Slovensku z původní řady 810 vznikly nejprve dva typy motorových vozů, které byly na pohled podobné, pro cestující se hlavně změnila podoba sedaček. Později přibyly i jednotky podobné částečně nízkopodlažním Regionovám.

Motorový vůz řady 810 na trati 212 ve Hvězdonicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě Československých státních drah dodala Vagónka Studénka malé motoráky v 70. letech také do Maďarska, kde dostaly označení Bzmot. Část z nich byla poté rekonstruována. S výjimkou jedné zkušební přestavby na dvoudílnou regionální jednotku šly ale maďarské dráhy jiným směrem. Z části jejich Bzmot vznikla dosazením pohodlných sedadel a klimatizace vozidla určená na zrychlené spoje, která sloužila jako přípoje k expresním vlakům. Později ale Maďaři tuto koncepci opustili a i tyto luxusní motoráky začali nasazovat na běžné regionální spoje.

Dnes již je provoz řady 810 řídký. Na Slovensku není původní varianta v běžném provozu již k vidění, v Česku ano, ale čím dál méně. Například Královéhradecký kraj si prosadil její konec na svém území k letošní červnové změně jízdních řádů. Svézt se původní verzí lze ale třeba ještě mezi Chrudimí a Moravany nebo ze Zadní Třebaně do Lochovic.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 27 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 52 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...