Malé motoráky 810 jubilují. A pozvolna mizí

Události: Výročí motorových vozů 810 (zdroj: ČT24)

Motorové vozy, které dnes nesou označení 810 a původně byly známé jako M152.0, slaví padesáté výročí. Jejich druhý prototyp, který byl ale první, který svezl cestující, začal jezdit na severu Moravy na sklonku jara 1973. Některým ze stovek těchto motoráků jel asi každý, kdo v posledních čtyřech desetiletích cestoval vlakem. Zejména v 90. letech a na počátku století jezdily prakticky všude, protože pro ně na neelektrizovaných tratích neexistovala vhodná náhrada. A přestože nyní již začínají být původní „osmsetdesítky“ vzácností, jejich odkaz žije dál zejména v podobě Regionov, které vznikly rekonstrukcí původních motoráků.

Typ M152.0 byl vyvinut na počátku 70. let minulého století jako nástupce „Hurvínků“ – tedy malých motoráků z konce 40. let, které ale konstrukčně vycházely ze starších, prvorepublikových vozů. A stejně jako „Hurvínci“ měly nové motorové vozy jezdit na krátkých vedlejších tratích, čemu také odpovídala úroveň komfortu, kterou nabízely cestujícím.

Vozy byly hlučné, s tvrdými (i když na rozdíl od „Hurvínků“ již polstrovanými) lavicemi, s tvrdými jednonápravovými podvozky. Pro delší trasy vyvíjel jejich výrobce Vagónka Studénka větší a komfortnější motorák, jenomže nakonec na jeho sériovou výrobu nedošlo a jako náhrada vznikaly další a další malé vozy M152.0, které byly koncem 80. let přeznačeny na řadu 810.

I když výroba skončila v roce 1982, největší vzedmutí těchto motoráků přinesla 90. léta a počátek následující dekády. V té době České dráhy upouštěly od provozu těžkých souprav vozů s lokomotivou na neelektrizovaných tratích a zároveň musely postupně vyřazovat staré větší motorové vyráběné krátce po druhé světové válce. Jako náhrada často přijely „osmsetdesítky“, kterými se pak cestovalo i na těch nejfrekventovanějších tratích.

I přes několik zkušebních rekonstrukcí jich začalo ubývat až v novém století. V Česku to bylo především zásluhou rekonstrukcí velké části původních motorových vozů – a také přívěsných, které k nim Vagónka Studénka také vyráběla – na jednotky Regionova. Na Slovensku z původní řady 810 vznikly nejprve dva typy motorových vozů, které byly na pohled podobné, pro cestující se hlavně změnila podoba sedaček. Později přibyly i jednotky podobné částečně nízkopodlažním Regionovám.

Motorový vůz řady 810 na trati 212 ve Hvězdonicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě Československých státních drah dodala Vagónka Studénka malé motoráky v 70. letech také do Maďarska, kde dostaly označení Bzmot. Část z nich byla poté rekonstruována. S výjimkou jedné zkušební přestavby na dvoudílnou regionální jednotku šly ale maďarské dráhy jiným směrem. Z části jejich Bzmot vznikla dosazením pohodlných sedadel a klimatizace vozidla určená na zrychlené spoje, která sloužila jako přípoje k expresním vlakům. Později ale Maďaři tuto koncepci opustili a i tyto luxusní motoráky začali nasazovat na běžné regionální spoje.

Dnes již je provoz řady 810 řídký. Na Slovensku není původní varianta v běžném provozu již k vidění, v Česku ano, ale čím dál méně. Například Královéhradecký kraj si prosadil její konec na svém území k letošní červnové změně jízdních řádů. Svézt se původní verzí lze ale třeba ještě mezi Chrudimí a Moravany nebo ze Zadní Třebaně do Lochovic.