Malé motoráky 810 jubilují. A pozvolna mizí

3 minuty
Události: Výročí motorových vozů 810
Zdroj: ČT24

Motorové vozy, které dnes nesou označení 810 a původně byly známé jako M152.0, slaví padesáté výročí. Jejich druhý prototyp, který byl ale první, který svezl cestující, začal jezdit na severu Moravy na sklonku jara 1973. Některým ze stovek těchto motoráků jel asi každý, kdo v posledních čtyřech desetiletích cestoval vlakem. Zejména v 90. letech a na počátku století jezdily prakticky všude, protože pro ně na neelektrizovaných tratích neexistovala vhodná náhrada. A přestože nyní již začínají být původní „osmsetdesítky“ vzácností, jejich odkaz žije dál zejména v podobě Regionov, které vznikly rekonstrukcí původních motoráků.

Typ M152.0 byl vyvinut na počátku 70. let minulého století jako nástupce „Hurvínků“ – tedy malých motoráků z konce 40. let, které ale konstrukčně vycházely ze starších, prvorepublikových vozů. A stejně jako „Hurvínci“ měly nové motorové vozy jezdit na krátkých vedlejších tratích, čemu také odpovídala úroveň komfortu, kterou nabízely cestujícím.

Vozy byly hlučné, s tvrdými (i když na rozdíl od „Hurvínků“ již polstrovanými) lavicemi, s tvrdými jednonápravovými podvozky. Pro delší trasy vyvíjel jejich výrobce Vagónka Studénka větší a komfortnější motorák, jenomže nakonec na jeho sériovou výrobu nedošlo a jako náhrada vznikaly další a další malé vozy M152.0, které byly koncem 80. let přeznačeny na řadu 810.

I když výroba skončila v roce 1982, největší vzedmutí těchto motoráků přinesla 90. léta a počátek následující dekády. V té době České dráhy upouštěly od provozu těžkých souprav vozů s lokomotivou na neelektrizovaných tratích a zároveň musely postupně vyřazovat staré větší motorové vyráběné krátce po druhé světové válce. Jako náhrada často přijely „osmsetdesítky“, kterými se pak cestovalo i na těch nejfrekventovanějších tratích.

I přes několik zkušebních rekonstrukcí jich začalo ubývat až v novém století. V Česku to bylo především zásluhou rekonstrukcí velké části původních motorových vozů – a také přívěsných, které k nim Vagónka Studénka také vyráběla – na jednotky Regionova. Na Slovensku z původní řady 810 vznikly nejprve dva typy motorových vozů, které byly na pohled podobné, pro cestující se hlavně změnila podoba sedaček. Později přibyly i jednotky podobné částečně nízkopodlažním Regionovám.

Motorový vůz řady 810 na trati 212 ve Hvězdonicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě Československých státních drah dodala Vagónka Studénka malé motoráky v 70. letech také do Maďarska, kde dostaly označení Bzmot. Část z nich byla poté rekonstruována. S výjimkou jedné zkušební přestavby na dvoudílnou regionální jednotku šly ale maďarské dráhy jiným směrem. Z části jejich Bzmot vznikla dosazením pohodlných sedadel a klimatizace vozidla určená na zrychlené spoje, která sloužila jako přípoje k expresním vlakům. Později ale Maďaři tuto koncepci opustili a i tyto luxusní motoráky začali nasazovat na běžné regionální spoje.

Dnes již je provoz řady 810 řídký. Na Slovensku není původní varianta v běžném provozu již k vidění, v Česku ano, ale čím dál méně. Například Královéhradecký kraj si prosadil její konec na svém území k letošní červnové změně jízdních řádů. Svézt se původní verzí lze ale třeba ještě mezi Chrudimí a Moravany nebo ze Zadní Třebaně do Lochovic.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...