Letní čas končí. V Česku skončí přesně ve 3:00 SELČ, kdy opět začne platit čas astronomický, bude tedy 2:00 SEČ. Vzhledem k letošnímu dění na evropské politické scéně se ozývají hlasy, že by to mohla být poslední změna, byť tomu zatím nic nenasvědčuje. Každopádně se změnou času přichází totéž co každý rok. Noční vlaky se na hodinu zastaví, v noční MHD pojedou spoje navíc, ale ne ve všech městech. Může se tedy stát i ta nepříjemnost, že kdo se na konec letního času nepřipraví, stráví na zastávce hodinu.
Letní čas je u konce. V noci se zastaví vlaky, sváteční neděle bude pětadvacetihodinová
Podzimní změna času je ta, která je méně „nebezpečná“. Tomu, kdo ji zanedbá, nehrozí, že by mu v pondělí ráno třeba ujel vlak, naopak bude všude s velmi výrazným předstihem. Vlaky samotné by měly jet včas, nikoli však s předstihem, a to ani vlaky, které jezdí přes noc. Ty budou mezi druhou a třetí hodinou v noci čekat ve stanicích.
U Českých drah se změna času týká jednak osmi dálkových vlaků Euronight s ubytovacími vozy (a přímých vozů, které si tyto vlaky na trase vyměňují) na trasách na Slovensko, do Rakouska, Polska a Maďarska a lůžkových vozů do Curychu, ale také tzv. nočního pražského rozjezdu. V noci na neděli odjíždějí v půl třetí v noci z pražského hlavního nádraží osobní vlaky všemi směry – do Kolína, Kralup, Mělníka, Kladna, Berouna, Benešova i Čerčan. Půl třetí bude tentokrát v noci hned dvakrát, vlaky však pojedou jen jednou, a to již podle nového času (tedy „zimního“ středoevropského).
Své noční vlaky vypravují i někteří soukromí dopravci. Spoje Praha–Humenné a zpět Regiojetu i vlaky do Prešova a Košic Leo Expressu se přes noc rovněž na hodinu zastaví. Čekat na nový čas budou také dálkové autobusy, které jezdí přes noc.
Noční MHD v největších městech jezdí obvykle v pravidelných intervalech, které změna času příliš nenaruší – zkrátka pojedou spoje navíc, které dopravní podniky „ušetřily“ při začátku letního času v březnu. Bude tomu tak například v Brně, kde přijede o jeden rozjezd nočních autobusů více. Noční regionální autobusy ale pojedou pouze jednou, a to většinou již před změnou času, takže třeba autobus N95 z Újezdu u Brna do Brna vyrazí na cestu ve 2:21 SELČ a ve 2:21 SEČ již nepojede. Totéž se týká některých spojů linek N91, N94, 302, 403, 405, 501, 505 a 521.
V Ostravě je situace jednodušší, v noci odpadne jen jeden spoj MHD, a to jízda linky 11 ve 2:13 ze zastávky Plynárny, která pojede jen jednou, a to již podle středoevropského času. V Plzni naopak pojede linka N12 od Mrakodrapu ve 2:10 pouze podle letního času, po změně již nepojede, ostatní spoje však ano.
Spoje navíc pojedou i v Praze. Výjimkou bude příměstská autobusová linka 955, která jezdí pouze jednou za noc v 1:55. Pojede však již podle středoevropského času, odjede tedy ve 2:55 SELČ.
Naposledy? Politici to sotva stihnou
Letošní ukončení platnosti letního času provází neobyčejné očekávání. Například České dráhy přidaly na Facebooku k informaci o změně času poznámku „možná je to i naposledy“. Evropská komise totiž letos v létě po veřejné konzultaci, kdy výrazná většina respondentů uvedla, že si přeje střídání času zrušit, avizovala, že připraví příslušný návrh na změnu. „Lidé to chtějí, my to uděláme,“ řekl koncem srpna předseda Komise Jean-Claude Juncker německé veřejnoprávní televizi ZDF.
To však ještě neznamená, že by na jaře 2019 již Evropa zůstala u astronomického času, případně že by zavedla letní čas, ale na podzim se k přirozenému času již nevrátila. Evropská legislativa prochází složitým procesem, aby bylo cokoli účinné již od března, muselo by to do té doby projít nejen Komisí, ale i Evropským parlamentem a hlavně by změnu musely stihnout schválit členské státy.
Nejspíše tedy doba, kdy se vždy na konci března a října přeřizují hodinky, ještě nekončí. Změna je však pravděpodobnější než kdy dříve.