V neděli začne platit nový mýtný systém pro nákladní dopravu, Česko přechází na satelitní technologii. Jeho spuštění budou v prvních dnech nejspíš provázet dlouhé kolony kamionů u hraničních přechodů. Budou důsledkem pomalé registrace dopravců do nového systému, v pátek jich scházelo stále více než 150 tisíc z celkem očekávaného počtu 458 tisíc.
Konec starého mýta. S přechodem na satelitní systém se čekají kolony, mnozí řidiči se ještě neregistrovali
Někteří dopravci změnu placení mýta podceňují. Policisté se proto připravují na dopravní komplikace u hranic. „V případě, že se vytvoří kolony, budeme z nich vytahovat autobusy a upřednostňovat individuální dopravu,“ popisuje vedoucí jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.
Největší fronty a kolony se očekávají u Lanžhota na dálnici D2 ze směru z Bratislavy. S výdejem palubních jednotek tam kromě stávajících poboček pomůžou i bílé dodávky správce nového mýtného systému. „Budeme schopni v tom náporu odbavit až 15 tisíc řidičů denně, kteří to nechali na poslední chvíli a budou si palubní jednotku zařizovat až při vstupu do republiky,“ říká mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Řidičům, kteří nebudou mít mýto uhrazené, hrozí na místě až pětitisícová pokuta, ve správním řízení dokonce až dvacetinásobek.
Na tlačenici před hranicemi se chystají i slovenští policisté
Na Slovensku se na změny připravují řidiči i policisté. Ti plánují na opačné straně dálnice D2 zvýšené kontroly. Denně po ní do Česka přijede až 50 tisíc aut, velkou část z nich tvoří právě kamiony.
„V případě potřeby jsou dopravní policisté připraveni zabezpečovat odklon nákladních motorových vozidel na odstavné plochy, konkrétně hlavně v blízkosti hraničního přechodu s Českou republikou Lanžhot–Brodské, případně na odstavné plochy blízkých čerpacích stanic,“ uvedl mluvčí policejního krajského ředitelství v Bratislavě Michal Szeiff.
Zvýšený dohled na dálnici D2 bude mít v prvních dnech od zavedení nového mýtného systému také takzvaná dálniční patrola slovenské Národní dopravní společnosti. Aby při vzniku kolon nedocházelo k nebezpečným situacím, bude patrola komunikovat s českými správci dálnice až do doby, než se dopravní situace vrátí do normálu.
Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku.
Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass. Současně se spuštěním nového mýta bude vypnuta stávající mikrovlnná technologie, jejíž nejviditelnější částí byly mýtné brány.
Nový systém už mýtné brány nevyžaduje, díky zabudované GPS jednotce totiž komunikuje přes satelit. Z původních několika stovek bran bude využívat jen desítky, a to pro kontrolu zaplacení mýtného. Pro dalších zhruba 210 bran, které po stávajícím systému zůstanou, hledá stát využití. Jedním z nich by měl být například systém elektronických dálničních známek.
Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To u nás dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard korun.