Kdyby Evropa chtěla, dokáže migraci zastavit do čtrnácti dnů, míní europoslanec Payne

26 minut
Europoslanec Payne: Evropské státy by měly apelovat na Německo
Zdroj: ČT24

Evropa má dostatek kapacit, které by byly schopné identifikovat a zlikvidovat pašerácké gangy, uvedl k migraci poslanec Evropského parlamentu za Svobodné Jiří Payne. V Interview ČT24 dále konstatoval, že státy, které mají moře, z toho obrovsky profitují, a musí tudíž nést i rizika.

Jeden z důvodů, proč lidé do Evropy přichází, je podle europoslance Payna ten, že se EU uzavřela do svého jednotného trhu.

„Skvěle se nám obchoduje navzájem, ale přestali jsme obchodovat s venkovními státy, s Ukrajinou, s Egyptem, s Libyí, s Marokem a všichni mají velké problémy. My jsme je destabilizovali, a jestli jim chceme pomoci, musíme otevřít jednotný trh pro tyto státy a začít s nimi obchodovat,“ je názoru poslanec Evropského parlamentu za Svobodné.

Evropské státy by podle něj neměly  přijímat migranty, kteří míří do Německa, ale naopak na něj apelovat. „Migrační krizi nezvládá ani Německo, neví, kdo všechno tam bydlí, nezná pravá jména ani původ lidí, a to je ta situace, se kterou si myslím, že jsou Němci nespokojení. Za to nemůže přece nikdo jiný, a není žádný důvod, abychom v této věci drželi solidaritu, že když někdo něco dělá špatně, aby to dělali i ostatní špatně. My bychom měli apelovat na Německo, ať jsou solidární s těmi státy, které mají na svém území pořádek, ať mají přesnou evidenci, kdo tam je a odkud přišel,“ uvedl v Interview ČT24 Payne.

Podle něj je problém už v samotném schengenském prostoru. „Přistěhovalci, kteří přicházejí, chtějí třeba do Německa nebo Švédska, ale hranice hlídá Itálie nebo Řecko a Německo na to nemá vůbec žádný vliv, to je ten problém,“ uvedl.

„Když jsme ještě nebyli v NATO, v zahraničním výboru jsme probírali, co bychom dělali, kdyby došlo k nějaké velké migrační vlně, třeba kvůli výbuchu atomové elektrárny. Přemýšleli jsme, že bychom udělali špalír – ať  rychle jdou dál. A takto se chová Rakousko a spousta zemí. Maďarská vláda organizovala autobusy, aby se do Německa dostali uprchlíci rychle,“ řekl Payne ve vysílání České televize.

A také se pozastavil nad „děravou“ jižní hranicí EU v porovnání s hranicí východní části Schengenu. „Když jsme vstupovali my, Slovensko a Polsko do Schengenu, dala si Evropská komise podmínku, že musí být hranice naprosto neprůchodná. A tehdy Slovensko a Polsko investovalo obrovské peníze a na hranici existují nejrůznější vymoženosti, hranice je neprůchozí. Každý Ukrajinec proto jde raději žádat o víza, protože se přes tu hranici prostě ilegálně nedostane. Jak to že komisaři netrvali na stejném zabezpečení hranice schengenského prostoru také v Itálii a v Řecku?“ položil řečnickou otázku evropský poslanec.

Podle něj tak Schengen „zastaral“ a bylo by dobré ho inovovat, či nahradit systémem jiným. „Schengen byl koncipovaný na období studené války. Mohli bychom místo něj mít krizový plán B, kdy vytvoříme v Evropě několik regionů států, které mají podobné bezpečnostní prostředí, třeba V4, nebo Skandinávie a podobně,“ naznačil.

„Moře je benefit, přímořské státy musí nést i rizika“

Avšak Payne odmítl i „nářky“ jižních států na potíže s miganty. „Státy, které mají moře, z toho mají obrovské výhody, které s ním souvisí. Benefity z moře spotřebují samy pro sebe, rizika s mořem související ale řešit nechtějí. To mi nepřijde, že je správné, sdílet rizika, ale benefity ne,“ řekl český europoslanec za Svobodné.

Jaký je podle něj tedy lék pro Evropu proti nelegální migraci? „Evropa má dostatek kapacit, které by měly být schopné pašerácké gangy identifikovat a zlikvidovat. Kdyby chtěla, tak do čtrnácti dnů dokáže migraci zastavit, ale jsou tam lidé, kteří to nechtějí,“ namířil svá slova proti Evropskému parlamentu Payne.

„Stovky poslanců Evropského parlamentu si přejí migranty, aby narušili struktury, které brání totální evropské integraci,“ je přesvědčen. „Oni mají představu, že směs různých barev pleti a národů je správně a je to cíl, ke kterému máme směřovat,“ dodal na adresu podle jeho slov stovek poslanců Evropského parlamentu.

A podle něj by řešením bylo i to, když státy v Evropě vytvoří dojem, že migranti utratí spoustu peněz a pak se stejně vrátí zpátky, jejich zájem opadne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 15 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 20 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...