Kamiony v levém pruhu asi zůstanou. Poslanci mění názor na úplný zákaz

3 minuty
UDÁLOSTI: Politici se odvracejí od plošného zákazu předjíždění pro kamiony
Zdroj: ČT24

Plán na úplné vypovězení kamionů z levých pruhů dálnic dostal úder na solar v podobě negativního stanoviska hospodářského výboru Poslanecké sněmovny – a to přesně ve výroční den loňské kalamity na Vysočině. Vítězí argumenty odpůrců, podle kterých není třeba zavádět plošný zákaz předjíždění. Obávají se například toho, že by kamiony pravé pruhy zcela ucpaly.

S myšlenkou, že by kamiony neměly na dálnicích v Česku vůbec předjíždět, přišla skupina poslanců po loňském prosincovém kolapsu dopravy na dálnici D1. Když nasněžilo, nedostaly se na problematická místa na Vysočině sypače a provoz se zastavil. Přispělo k tomu omezení u Humpolce, které neskončilo včas, silničáři ale vinili také řidiče kamionů stojící na některých místech ve všech jízdních pruzích. Zablokovali i sypač a policejní auto, které ho doprovázelo.

Přesně rok poté – tedy 11. prosince – ale již neznějí ze sněmovny tak nekompromisní slova. Návrh na plošný zákaz předjíždění platný pro vozidla nad 3,5 tuny v pracovní dny od 6 do 22 hodin neuspěl v hospodářském výboru.

Proti byli i někteří původní zastánci zákona. „Za ten rok jsem si velmi posunul názor. Tehdy jsme opravdu poměrně rychle reagovali na tehdejší kalamitní situaci na D1,“ připustil místopředseda výboru a šéf jeho dopravního podvýboru Martin Kolovratník (ANO), který návrh spolupodepsal.

Podle dalšího místopředsedy výboru Mariana Jurečky (KDU-ČSL) zákaz „na celém území nedává smysl, protože tady jsou dálniční úseky daleko míň vytížené“. Odpůrci zákazu od počátku argumentují například obavou, že kdyby kamiony nesměly do levého pruhu, ten pravý by ucpaly natolik, že by osobní auta z levého pruhu nemohly skrze ně z dálnice sjíždět na křižovatkách.

„Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů,“ řekl při druhém čtení novely ve sněmovně poslanec ODS Ivan Adamec.

Nakonec zákaz asi jen na vybraných úsecích za špatného počasí

Ředitelství silnic a dálnic ostatně již na nynější zimní sezonu připravilo proměnné řízení dopravy, které na Vysočině zakáže kamionům předjíždět, když bude špatné počasí a riziko kolon bude reálné. „Podle klimatických podmínek se aktuálně dá zákaz předjíždění kamionů,“ vysvětlil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Podle Vojtěcha Munzara (ODS) z hospodářského výboru by u toho mělo zůstat. „Je daleko lepší řešit to místní úpravou proměnnými značkami,“ podotkl.

Členům výboru také vadilo, že zákon byl předložen jako poslanecká iniciativa a nikoli vládní návrh. Vyhnul se tak připomínkování.

Model vysočinského úseku D1, kde se bude zavádět zákaz předjíždění pro kamiony operativně, by se ostatně mohl i bez úprav zákona rozšířit na další problematická místa dálniční sítě. Ministerstvo vnitra připravilo seznam 46 úseků, kde by mohly být značky připravené zobrazit zákaz předjíždění.

Navržené úseky s možným zákazem předjíždění vozidly nad 3,5 t
Zdroj: ČT24/Ministerstvo vnitra

Zda poslanci předjíždění řidičům kamionů přece jenom nezakážou plošně, bude zcela jasné možná ještě před Vánoci. Konečné slovo bude mít sněmovní plénum v závěrečném čtení, na pořad by se mohla novela dostat po 17. prosinci.

Dojít by mělo i na hlasování o zákazu jízdy kamionů nad 12 tun po krajských a obecních silnicích, který prosazuje hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Znamenalo by to podle ní zákaz veškeré tranzitní dopravy po místních silnicích, a to pod pokutou od pěti do deseti tisíc korun pro řidiče, provozovatelům by pak hrozila sankce až 100 tisíc korun. Návrh podpořilo ministerstvo dopravy, ovšem v hospodářském výboru neuspěl ani on.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...