Čtyřmi jízdními pruhy bez jakéhokoli omezení z Prahy až do Drážďan se budou moci řidiči svézt od 20. září. Tehdy se otevře dosud zapovězená část prackovické estakády, která již od loňského prosince čeká na verdikt, že je zcela bezpečná a nehrozí, že se půda pod ní začne znovu hýbat.
Jízda po dálnici D8 bude bez omezení od 20. září
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již dříve avizoval, že očekává úplné zprovoznění dálnice D8 koncem září, nyní upřesnil i termín. „Na 20. září je dlouhodobě plánované testování v tunelech a cvičení integrovaného záchranného systému, kdy budeme muset tento úsek dálnice na půl dne uzavřít, a následně nejpozději v 17 hodin chceme pustit provoz v plném profilu,“ uvedl.
Že bude zpočátku možné jezdit pouze po jedné polovině prackovické estakády oznámilo Ředitelství silnic a dálnic bezprostředně před zprovozněním úseku dálnice D8 přes České středohoří v polovině loňského prosince. Silničáři ujišťovali, že se u Prackovic nic zásadního neděje, i když generální ředitel ŘSD Jan Kroupa přiznal, že asi ve dvacetimetrové hloubce „máme napjatou hladinu podzemní vody a částečně dochází k posunům“.
Uzavírka poloviny estakády měla trvat tak dlouho, dokud silničáři nebudou mít „absolutní jistotu, že se tam nemůže nic stát“, stanovil tehdy Kroupa. Podle ministra Ťoka nyní, po tři čtvrtě roce, kýžený moment nastal. „Rada geotechnického monitoringu dnes potvrdila, že je prackovická estakáda na D8 bezpečná pro provoz ve všech čtyřech pruzích,“ uvedl.
Není to ale ještě definitivní, v příštím roce by měly proběhnout další práce na podloží, kvůli stavebním pracím se bude střídavě uzavírat vždy jedna polovina mostu.
Že se půda pod dálnicí hýbe, přiznalo ŘSD a ministerstvo dopravy loni v říjnu. Nakonec bylo nutné krátkou část dálnice na poslední chvíli přestavět, zároveň probíhalo zabezpečení podloží. Práce pokračovaly i po prosincovém zprovoznění dálnice, v uplynulých měsících nechalo ŘSD zpevnit půdu piloty a vysokotlakou injektáží betonu.
I přes zúžení od Prackovic je od prosince v provozu celá dálnice D8, která se tak stala šestou dálnicí v Česku, která je průjezdná v celé své délce. Na otevření úseku Lovosice–Řehlovice čekali řidiči deset let. Kromě sporů s aktivisty a rozsudků, které ukazovaly na nedostatky v úředních rozhodnutích, zdržel zprovoznění dálnice přes České středohoří velký sesuv. Došlo k němu nedaleko Prackovic po vydatných deštích, které tehdy způsobily i velké povodně.
Krátce před zahájením provozu se objevily pochybnosti o stabilitě celého území. Geolog Vladimír Cajz řekl v Otázkách Václava Moravce, že by mělo Ředitelství silnic a dálnic zprovoznění dálnice o rok odložit. Také spolek Děti Země konstatoval, že „nelze věřit tvrzení ŘSD ČR a MD, že všechna rizika, která představuje úsek délky 2 km přes sesuvné území, budou efektivně vyřešena“. Během uplynulých měsíců se ale žádné nové komplikace, které by narušily provoz na dálnici, neobjevily.