Dálnice D8 přes České středohoří by měla být plně průjezdná na konci září. Informoval o tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Doprava na takzvané Prackovické estakádě byla svedena do jednoho dálničního pruhu od loňského otevření posledního úseku D8 kvůli nestabilnímu podloží.
Ťok: D8 v Českém středohoří má být plně průjezdná na konci září
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu, a poslední úsek D8 přes České středohoří byl proto v prosinci otevřen s omezením. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Okolí monitoruje asi stovka čidel a podle výsledků měření náročná stabilizace půdy pomohla.
„Zatím jsou měření povzbudivá a vedou nás k tomu, že bychom mohli dálnici začít zprovozňovat v obou pruzích,“ uvedl ministr Ťok. Přesný termín ministerstvo dopravy nestanovilo, bude to ale po 20. září, kdy se na celé D8 uskuteční zkušební měření a testování v nedalekých tunelech. „Pokud by náhodou monitorování mělo nějaké další nepředvídatelné výchylky, tak pak by to nebylo. Ale jsem přesvědčen z vývoje a debaty, že to zprovozníme po 20. září,“ doplnil ministr.
Rada monitoringu složená z geologů a dalších odborníků sledovala pohyb stavby ve třech směrech. Podélně, ve směru osy dálnice, příčně a třetí svisle, tedy sedání konstrukce mostu. Podle Petra Kycla z České geologické služby se dálnice podélně a příčně už nehýbe.
„Svislé pohyby, to sedání, stále probíhají, ale ve velmi malé podobě. U takto náročných konstrukcí k takovým drobným věcem dochází i mimo náročné sesuvné území,“ doplnil Kycl s tím, že jde o zcela obvyklý jev.
Jarní omezení? Stabilizace mostních pilířů
S dalším omezením ale musejí řidiči počítat přibližně za půl roku, kdy stavaři provedou druhou etapu stabilizace. „Bude potřeba udělat další injektáže pod pilíři. Počítám, že by se v příštím roce střídavě zavíral jeden most, kde se budou dělat injektáže, a pak ten druhý,“ řekl ministr.
Doprava tak bude vždy svedena na jeden dálniční most. „Stavební úpravy nebudou jednoduché. Počítáme, že využijeme celou stavební sezonu i v roce příštím,“ doplnil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Sanace prackovické estakády dosud podle Kroupy stála 320 milionů korun. Náklady na druhou etapu odhaduje zhruba na 50 milionů. Říjnová nestabilita, která k současným pracím vedla, přitom není ojedinělá – D8 se s nestabilním podloží potýkala dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil tehdy rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
- 6. 11. 1990: úsek Řehlovice–Trmice
- 23. 7. 1993: úsek Praha–Úžice
- 18. 10. 1996: úsek Úžice – Nová Ves
- 26. 10. 1998: úsek Doksany–Lovosice
- 18. 6. 2001: úsek Nová Ves – Doksany (dokončena dálnice Praha–Lovosice)
- 21. 10. 2006: úsek Trmice – Krásný Les (státní hranice)
- 6. 4. 2012: úsek Lovosice–Bílinka
- 17. 12. 2016: úsek Bílinka–Řehlovice