Silničáři budou v létě opět opravovat nejvytíženější část české dálniční sítě – úsek D1 těsně před Prahou. Očekávají se velké problémy, kdykoli se totiž v minulých letech v tomto úseku něco stavělo či opravovalo, tvořily se dlouhé kolony. Podle zjištění ČT se proto letos silničáři pokusí zabrat menší část vozovky, a to i za cenu rozložení prací do dvou stavebních sezon.
Dopravu na dálnici D1 u Prahy čekají problémy. Silničáři se tam v létě pustí do dalších oprav
Velké problémy v dopravě způsobila oprava úseku před Prahou už před třemi lety. Pod náporem dlouhých kolon se nedaleko začala dálnice rozpadat, tehdy to silničáři řešili havarijní opravou s tím, že v takovém stavu by povrch nepřečkal zimu.
Pod povrchem vozovky je podle redaktora ČT Jana Beránka původní beton z roku 1971, který na přelomu století silničáři zalili asfaltem, což způsobuje jiné problémy. „V okamžiku, kdy se objeví byť malá prasklinka, zateče tam a povrch se trhá,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Práce mají trvat 400 dnů
Povrh daného úseku dálnice D1 je už z velké části vyměněný. Silničáři ale teď tvrdí, že je potřeba ho předělat. Měli by jít do větší hloubky. Opravy navíc budou trvat delší dobu.
„Odhadujeme to na čtyř sta dnů. Jednu stavební sezonu opravíme jednu polovinu, druhou sezonu druhou polovinu. Očekáváme nákladovost kolem 400 milionů korun,“ řekl Rýdl s tím, že jde o zlatou střední cestu. Přiznal, že nejrychlejší a nejlevnější by bylo dálnici zavřít úplně.
To si ale ŘSD v úseku před hlavním městem dovolit nemůže. Denně tudy projede až osmdesát tisíc aut, právě proto je v tomto místě dálnice šestiproudá. Když během oprav nechali silničáři jen čtyři pruhy, tvořily se kolony. Teď má zůstat pruhů šest, ale budou užší.
Původní asfalt vydržel na dálnici D1 dvacet let. Jak dlouho vydrží ten nový, bude záležet na intenzitě provozu. Kvalitu dálnic ovlivňuje hlavně těžká tranzitní doprava.