Dodržujte bezpečný odstup, žádá zákon. Kolik je to metrů, v něm ale chybí a ministerstvo to tak chce nechat

5 minut
UDÁLOSTI: K nedodržování bezpečného rozestupu se přiznává asi polovina českých řidičů
Zdroj: ČT24

Že před sebou řidič musí mít dostatečnou vzdálenost, aby dokázal zareagovat, když auto před ním zpomalí či zastaví, sice v silničním zákoně je, ale žádné podrobnosti, jaká vzdálenost by to měla být, v něm již nestojí. Ministerstvo dopravy nepočítá s tím, že by to změnila připravovaná novela, která se zaměřuje na výši pokut a trestných bodů. Že však řidiči mají s dodržováním dostatečného odstupu potíže, se lze snadno přesvědčit v každodenním provozu. Podle policie to také byla jedna z příčin předvánočních hromadných nehod na dálnici D1.

Na D1 poblíž Velké Bíteše havarovalo 22. prosince dvacet aut a další den čtyřicet. Společným jmenovatelem obou nehod byla hustá mlha, ale podle policie byly hlavní příčiny jiné – vysoká rychlost a malé rozestupy.

O bezpečné vzdálenosti mezi vozidly se sice často hovoří, doporučení zní, že by mezi průjezdy aut měly uplynout nejméně dvě sekundy, ale v žádném závazném předpisu nic takového není. Silniční zákon pouze stanoví, že řidič musí před sebou mít „dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním“.

Ministerstvu dopravy to tak vyhovuje. V novele silničního zákona, kterou ministr Martin Kupka (ODS) ve středu předloží vládě, se sice formulace mění, ale pouze tak, že zákon nově bude požadovat, aby řidič zachoval takovou bezpečnou vzdálenost, „aby mohl zastavit vozidlo“.

Dřívější pracovní verze novely ovšem obsahovaly konkrétní stanovení této bezpečné vzdálenosti. Zákon tak mohl stanovit požadovaný odstup v metrech v závislosti na rychlosti a hmotnosti vozidla. Třeba osobní auta by při rychlosti nad 80 kilometrů za hodinu před sebou musela mít alespoň třicet volných metrů, nákladní auta padesát metrů. Nedodržení této povinnosti by se bylo trestalo – dle dřívější pracovní verze novely – pokutou a čtyřmi trestnými body.

Podle ministra Kupky ale taková definice „neodpovídá fyzikálním zákonům, protože bezpečná vzdálenost v metrech se liší podle rychlosti vozidla“. Navíc se domnívá, že by řidiči byli v nevýhodě oproti policistům, kteří by dokázali dodržování vzdálenosti kontrolovat například pomocí dronů. „Tím dronem bohužel nedisponují řidiči v okamžiku, kdy v autě jedou,“ podotkl.

Potíž je, že v současnosti lze nedodržení bezpečné vzdálenosti jasně prokázat hlavně tehdy, když řidič kvůli malému odstupu nedokáže zabránit srážce s vozidlem před ním, jak to stojí v zákoně.

Podle dopravního odborníka Romana Budského ale takto formulované pravidlo postrádá preventivní význam. „Napřed musíme počkat, až k nehodě dojde, a teprve pak můžeme konstatovat, že vznikla v důsledku nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ podotkl.

Konkrétní definice bezpečného odstupu by v zákoně nebyla ničím výjimečným, mají ji v Rakousku i Německu, kde platí pravidlo známé jako „polovina tachometru“. Tedy při rychlosti 100 kilometrů za hodinu by měl být rozestup mezi osobními auty alespoň padesátimetrový. Tomu, kdo pravidlo nerespektuje, hrozí pokuta. „Může dosáhnout 400 eur, k tomu dva body a tříměsíční zákaz řízení,“ upřesnil Jorg Krist ze Všeobecného německého autoklubu (ADAC).

Postoj českého ministerstva nemusí ještě znamenat, že v českém zákoně bude dál jen vágní formulace. Někteří čeští dopravní odborníci věří, že se ještě podaří jasné pravidlo podobné tomu německému do silničního zákona dostat prostřednictvím pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně. Zákonodárci se začnou novelou zabývat na konci ledna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...