Od začátku ruské invaze na Ukrajinu opustilo Rusko jen dvacet procent západních firem, ostatní společnosti na tamním trhu zatím zůstávají. Řada z nich proto, že úřady jejich odchod podmiňují nepřijatelnými finančními podmínkami. Ze země bude nejspíš muset odejít i český podnikatel, tamní úřady mu neprodloužily vízum. Ruská strana navíc zavedla desetiprocentní daň, pokud se majitelé rozhodnou svůj podnik prodat. Někteří podnikatelé však chtějí ve svém byznysu dále pokračovat.
Český výrobce dronů podniká v Rusku deset let, kvůli tamním úřadům musí zemi nejspíš opustit
Pavel Reichert vyrábí a prodává v Rusku inspekční drony, hlavně zahraničním ropným společnostem. Své podnikání rozjel v zemi v roce 2013, bezpilotní prostředky v Rusku prodává jen civilnímu sektoru.
„Používáme roboto techniku, moderně řečeno drony, ať už jezdí, létají nebo se plazí. Létáme vevnitř i venku,“ popisuje generální ředitel společnosti Drone Inspection Reichert.
Ruské úřady mu však obchodování v zemi začaly ztěžovat hned po vypuknutí vrbětické kauzy, po níž začaly Česko považovat za nepřátelskou zemi. Ruský útok na Ukrajinu v únoru loňského roku situaci ještě zhoršil.
„Teď nás prověřují nejenom security služby jednotlivých zákazníků, tak i bezpečnostní složky státu. Administrativní nálož je podstatně vyšší a komplikuje to veškeré práce,“ zhodnotil tlak ruských úřadů Reichert.
Tamní úřady mu navíc neprodloužily pracovní vízum, alespoň prozatím. Do konce týdne tak musí Rusko opustit, navíc se bojí, že o svou společnost přijde.
Podnikatel odmítl příspěvek Rusku na válku
Podnikatel Reichert totiž nepřispěl třemi miliony rublů na „speciální vojenskou operaci“, jak se v Rusku válka na Ukrajině nazývá. „Ano, byla jedna taková otázka, abychom přispěli. To jsme neudělali, proč bychom to dělali,“ shrnul.
Z Ruska úplně odešly po začátku ukrajinského konfliktu dobrovolně české společnosti jako Home Credit, Plzeňský Prazdroj nebo mladoboleslavská Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen.
„Nový vlastník přebírá veškeré podíly v ruské společnosti OOO Volkswagen Group Rus. Transakce byla plně schválena všemi kompetentními ruskými úřady,“ vyjádřil se vedoucí vnitřní komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera.
V Rusku se však plzeňské pivo nebo vozy Škoda prodávají dále díky paralelnímu importu. Ten umožňuje od loňského léta ruským obchodníkům prodávat zboží bez souhlasu majitele ochranné známky.