České školství potřebuje více než peníze, míní sociolog Prokop

27 minut
Sociolog Daniel Prokop byl hostem v pořadu Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Ministerstvo školství má podle návrhu rozpočtu disponovat v dalším roce částkou asi o patnáct miliard větší než letos. Peníze samy o sobě české školství ale nevyléčí. Sociolog a zakladatel PAQ Research Daniel Prokop v Interview ČT24 řekl, že je zapotřebí přijmout řadu reforem a investicí do modernizace vzdělávání či kooperace mezi školami. Peníze by státu mohla přinést redukce množství odkladů nebo počtu žáků a studentů, kteří nedokončí své vzdělání.

Navýšení rozpočtu pro školství, které má pro příští rok disponovat částkou asi šedesát miliard, je podle sociologa dobrou zprávou. Z dlouhodobého hlediska ale mohla být dnes částka o třicet dva miliard vyšší, pokud by se od roku 2020 pokračovalo v nárůstu o čtyři procenta HDP. Přitom už v roce 2020 byl rozpočet pro školství, včetně krajů a obcí, pod úrovní, kterou stanovuje OECD. V programovém prohlášení se vláda zavázala k financování na úrovni průměru OECD a k dosažení tohoto cíle chybí podle různých odhadů padesát až šedesát miliard korun.

Podle Prokopa peníze samy o sobě tuzemské školství nezlepší. Je potřeba zavést řadu reforem, z nichž některé jsou součástí strategického plánu 2030. „Je potřeba reformovat obsah na základních školách, je potřeba úplná reforma středních škol, jelikož máme málo gymnázií a učiliště jsou roztříštěná, je potřeba modernizovat vzdělávání učitelů a vedení ředitelů. Máme podfinancované vysoké školství a vědu a oproti OECD je podfinancované také předškolní vzdělávání,“ uvedl Prokop.

Dotované obědy ve školách

Školství by pomohly také reformy, které se běžně zavádějí v zahraničí. Takovým krokem může být zavedení obědů zdarma pro znevýhodněné děti, které je otestováno v řadě zemí a existují i porovnání mezi různými regiony. Jejich zavedení má pozitivní vliv na docházku dětí, zlepšení socializace a celkovou větší úspěšnost ve školách.

Podle zahraničních studií má podpora předškolního vzdělávání zejména pro znevýhodněné děti zhruba dvou až sedminásobnou návratnost v průběhu života daného člověka, který je úspěšnější, méně nezaměstnaný, ale i méně nemocný.

V tuzemském školství navíc existuje mnoho neefektivit, na kterých by stát mohl ušetřit až dvacet miliard. Mezi ně patří například četnost odkladů, které má v Česku 25 procent dětí, zatímco evropský průměr se pohybuje mezi jedním až pěti procenty. „Samozřejmě některé děti potřebují odklad, ale v řadě případů tím řešíme to, že škola není připravená na to dítě, že vzdělávání v první třídě předpokládá připravenost dítěte, namísto aby se škola snažila těm méně připraveným více pomoci,“ řekl Prokop.

Problémem je, že kvůli jednoletému odkladu chybí ve školkách místa pro dvouleté a tříleté děti, a rodiče tak nepracují. Podle různých odhadů odklady stojí stát okolo jednotek miliard, přičemž částku tvoří zejména ušlé odvody rodičů a během následného života dítěte, které přišlo o jeden pracovní rok života.

Další možné návrhy

Vzdělávacímu procesu by také pomohlo omezování neúspěšnosti v nejrůznějších fázích pedagogického procesu od základních škol až po vysoké školy. V průměru přibližně čtyři procenta dětí nedokončí devět tříd základní školy. Řada dětí nepokračuje na střední školu nebo učiliště, nebo školu nedokončí. Prokop uvedl, že „tito žáci jsou velmi znevýhodněni na pracovním trhu a stát to stojí prostředky v odvodech, nezaměstnanosti a dávkách“.

Vysokou školu nedokončí přibližně třetina studentů. Na vině je například nedostatečná průprava ze středních škol, kterých je málo, nebo absence podpory dětí z chudších poměrů. Česká republika má podle statistik nejmenší počet vysokoškoláků ve věku 25 až 35 let v Evropě. Neúspěšné roky studia jsou také obrovským nákladem, který by stát mohl redukovat.

Podle sociologa by mělo být šetření ve školství důraznější, na druhé straně by mělo docházet k investicím do školek, vzdělávání ředitelů a jejich podpory a vedení. Problematická je také roztříštěnost školství, které by mohlo být řešeno sloučením škol pod jedno ředitelství.

Plánem vlády je slučovat školy, ve kterých je méně než dvě stě žáků. Podle Prokopa to není o tom, školy primárně rušit, ale vytvářet prostor pro jejich vzájemnou kooperaci například sdílením nepedagogických pracovníků, psychologů nebo učitelů angličtiny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda omezí počet zákonů poslaných do sněmovny

Vláda výrazně omezí počet zákonů, které pošle do dolní parlamentní komory. Před středečním výjezdním zasedáním kabinetu v Kutné Hoře to uvedlo hned několik ministrů. Do konce volebního období zbývá zhruba čtyři a půl měsíce. Poslanci navíc chtějí standardní projednávání zákonů ukončit dřív – v červnu. Výjimku budou mít buď urgentní normy reagující na konkrétní situace, nebo naopak technické novely, na kterých se vláda dohodne s opozicí.
před 4 hhodinami

Cermat školství ničí, míní lektor. Testy tvoří experti, oponuje Krejčí

Cermat svými testy ničí naše školství, jsou tam příklady odtržené od praxe, uvedl v úterních Událostech, komentářích s moderátorem Martinem Řezníčkem lektor a didaktik Robert Čapek, který je známý pod přezdívkou Líný učitel. Podle bývalého ředitele Cermatu Miroslava Krejčího je řešení situace složitější a není cestou tyto typy testů zrušit. Zmínil, že se na nich podílejí odborníci. Školský systém podle něj potřebuje mít jasná čísla, kterými výsledky vzdělávání měří.
před 7 hhodinami

Fiala varoval před škodami kvůli odkladu dohody o Dukovanech

Premiér Petr Fiala (ODS) věří, že brněnský soud bude ve sporu o dostavbu Dukovan rozhodovat co nejrychleji a uvědomuje si rizika a škody, které vznikají z prodlení. Uvedl to po středečním zasedání vlády. Jaderný tendr loni vyhrála jihokorejská firma KHNP.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Justiční špičky jednaly s Pavlem o násilí mladých či digitalizaci

Prezident Petr Pavel se ve středu odpoledne sešel s nejvyšší státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou. Hovořili o prioritách v řízení státního zastupitelství či o rostoucím násilí nezletilých a mladistvých. Pavel jednal také s prezidentem Soudcovské unie Liborem Vávrou. Na Pražském hradě řešili například kroky státu k zefektivnění soudního řízení. Vávra dodal, že prezident by se chtěl začít s představiteli justice scházet častěji.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Den proti rakovině letos upozorňuje na karcinom tlustého střeva

V Česku se ve středu koná tradiční sbírka proti rakovině. Tisíce dobrovolníků v ulicích nabízejí umělé žluté kvítky měsíčku lékařského, letos se světle zelenou stužkou. Sbírka, kterou pořádá Liga proti rakovině, se tento rok zaměřuje na prevenci nádorů tlustého střeva a konečníku. Tyto nádory lékaři v Česku každoročně diagnostikují zhruba sedmi tisícům lidí.
před 9 hhodinami

Černá Hora zablokovala majetek motolského exnáměstka Budinského

Černá Hora na žádost Úřadu evropského veřejného žalobce (EPPO) zablokovala majetek bývalého náměstka motolské nemocnice Pavla Budinského. Jde o vilu poblíž přímořského letoviska Tivat a akcie v Černé Hoře registrované firmy. Informovala o tom stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL). Podle pondělních informací serveru Odkryto.cz se tak stalo na základě žádosti vyšetřovatelů z Česka. K podobnému kroku podle serveru přistoupily i úřady v Kostarice.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

„Sonda do duše“ profesionálů přinesla cenu reportáži o střelbě na fakultě

Nadace OSF v Praze ocenila novinářky a novináře, kteří citlivě, precizně a inovativně zpracovali klíčová témata v uplynulém roce. Cenu za audiovizuální reportáž získaly Zuzana Černá a Barbora Loudová za reportáž Temnota našich dní, která „přinesla sondu do duší“ těch, kteří byli na místě tragické střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. „Z našeho pohledu to byli především trénovaní profesionálové, policisté, záchranáři a psychologové,“ uvedla Černá s tím, že jako autorky chtěly nabídnout společnosti terapii a ukázat, že „pokud tito lidé prožívají emoce a jsou zasaženi, tak na to má právo každý z nás“.
před 13 hhodinami

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
před 20 hhodinami
Načítání...