Se začátkem školního roku některé školy doplňují počty asistentů pedagoga. České televizi to potvrdili oslovení ředitelé základních škol. Minulý školní rok v Česku přibylo téměř čtyři tisíce žáků s nárokem na asistenta. Podle Asociace ředitelů základních škol je pozice asistentů pedagoga spíše vstupní branou do nového oboru a školy zatím nemají možnost zajistit jim stálé místo v personálu školy.
Některé školy ještě na začátku září shánějí asistenty pedagoga
Asistenty pedagoga hledají například v pražských Nových Butovicích na Fakultní Základní škole Otokara Chlupa. „V tuto chvíli máme dvacet tři asistentů pedagoga. Chybí nám teď šest asistentů, převážně na druhý stupeň, ale i do první třídy, sháníme je s paní zástupkyní velice intenzivně celé léto, řekla ČT ředitelka Andrea Kroftová.
Ještě týden před začátkem školního roku hledala dva asistenty ke čtrnácti dosavadním Základní škola Praha-Petrovice. Nyní má již obě pozice zaplněné. „Na jednu z nich však stále sháníme někoho, kdo zde bude nastálo,“ uvedla zástupkyně ředitele pro inkluzi Jana Gabašová.
„Z hovorů s kolegy vím, že stále shání nějaké asistenty pedagoga. Takže vyšší zájem tam je,“ řekl Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol a ředitel základní školy Pečky.
Výběrové řízení nyní chystá i ZŠ Olomouc Stupkova. „Minulý týden se situace s pokrytím pozic změnila, a proto momentálně sháníme dva asistenty pedagoga,“ uvedla ředitelka školy Iva Pospíšilová.
„Na základní škole nám teď chybí jeden asistent. Celkově jich potřebujeme sedmnáct. Většinou tu pozici berou studenti na začátku školního roku, takže nemáme strach, že bychom nikoho nesehnali,“ řekl ředitel ZŠ a MŠ Brno Horníkova Roman Burda.
Od října potřebuje asistenta pedagoga navíc také ústecká ZŠ Anežky České, inzeráty ale zveřejňovat nemusí. „Žádostí na tuto pozici přichází poměrně dost. Ve škole máme třináct asistentů pedagoga a tři asistenty z projektu Podpora rovných příležitostí,“ vysvětlila ředitelka Jindra Šteflová.
Asistent jako startovací pozice
Dítě získá nárok na asistenta pedagoga na základě vyšetření z pedagogicko-psychologické poradny. Práce asistenta je tak nestálá, pokud dítě, kterému je přidělen, dokončí školu nebo přestoupí jinam, pozice zaniká a asistent si musí najít jiné uplatnění. „U řady asistentů se jedná o rekvalifikaci. Mění své zaměstnání a pozici asistenta pedagoga mají jako vstupní pozici,“ upozornil ředitel Zajíc.
V tuto chvíli chybí způsob, jak asistentům zajistit stálé místo v personálu školy. „Potřebovali bychom parametrizaci, kdy by asistent pedagoga nebyl ukládán jednomu žákovi, ale byl tam pro celou školu. Může se stát, že další dítě bude potřebovat asistenta a škola bude hledat i po začátku školního roku,“ uvedl Luboš Zajíc. Žádná změna postavení asistentů pedagoga se ale v tuto chvíli na ministerstvu školství nechystá.
To, co školám hledání asistentů komplikuje, jsou podle ředitele ZŠ Nehvizdy Luboše Rýdla také peníze. „Pozice je na zkrácený úvazek finančně neúnosná, nabídku na plný úvazek spíše nenajdou, je potřeba kombinovat třeba s odpolední družinářkou.“
„Mám rodinu a práce asistentky mě baví. Musí mě to bavit, rychle přijdete na to, že rodinu by taková práce neuživila,“ uvedla Jitka Pícková, asistentka pedagoga ze základní školy Okružní ve Zlíně. Práci asistentky dělá už sedm let, a to na částečný úvazek. Ne vždy se ale v minulosti ve školách setkala s doceněním své práce. „Učitelé nás neměli rádi. Vnímali nás podobně jako uklízečky.“
Podle platové tabulky může být finanční ohodnocení asistenta pedagoga mezi 15 až 36 tisíci korun měsíčně. Průměrně se platy pohybují mezi 20 a 30 tisíci korunami. Na částečný úvazek je to pak méně. V minulých letech počty žáků s nárokem na asistenta rostly. Podle statistik ministerstva školství bylo v minulém školním roce na základních školách 55 973 žáků s nárokem na podpůrná opatření. Přibylo tak 3628 žáků oproti předchozímu roku. V hlavním městě se tento počet zvýšil o 353 dětí.