Tání východoantarktického ledu může masivně zvednout hladiny moří, varují vědci

Největší ledový příkrov na světě by mohl podle britské studie v průběhu staletí způsobit několikametrové zvýšení hladiny moří, pokud se globální teplota zvýší o více než dva stupně Celsia. Studie nicméně poznamenala, že nejhorší předpokládané scénáře jsou velmi nepravděpodobné. Analýza byla zveřejněna ve vědeckém časopise Nature.

Výzkumníci z Durhamské univerzity dospěli k závěru, že pokud globální emise skleníkových plynů zůstanou vysoké, tání východoantarktického ledového příkrovu by mohlo do roku 2100 způsobit téměř půlmetrové zvýšení hladiny moří.

Pokud však emise zůstanou vysoké i po tomto datu, mohl by příkrov, někdy zvaný i kontinentální ledovec, do roku 2300 přispět ke zvýšení hladiny světových moří o jeden až tři metry a do roku 2500 o dva až pět metrů, tvrdí autoři.

Pokud by se však emise dramaticky snížily, ledovec by podle studie mohl zvýšit hladiny moří do roku 2100 jen asi o dva centimetry.

Rozhodnutí je na lidech

„Závěrem naší analýzy je, že osud východoantarktického ledového příkrovu zůstává do značné míry v našich rukou,“ uvedl hlavní autor studie Chris Stokes z katedry geografie Durhamské univerzity.

„Omezení růstu globální teploty pod hranici dvou stupňů stanovenou pařížskou smlouvou by mělo znamenat, že se vyhneme nejhorším scénářům, nebo snad i tání východoantarktického ledového příkrovu zastavíme, a tím omezíme jeho vliv na globální zvyšování hladiny moří,“ dodal Stokes.

Světoví lídři se na konferenci OSN o změně klimatu v Paříži v roce 2015 dohodli, že omezí globální oteplování výrazně pod dva stupně a budou usilovat o omezení nárůstu na 1,5 stupně.

Vědci našli důkazy, které naznačují, že před třemi miliony let, kdy byly teploty přibližně o dva až čtyři stupně vyšší než v současnosti, se část tohoto ledovce zhroutila a přispěla k několikametrovému zvýšení hladiny moře.

„Dokonce ještě před 400 tisíci lety, což z hlediska geologických časových měřítek není tak dávno, existují důkazy, že část příkrovu ustoupila o 700 kilometrů do vnitrozemí v reakci na globální oteplení o pouhý jeden až dva stupně,“ dodali autoři studie. „Příkrov není tak stabilní a chráněný, jak jsme si dříve mysleli,“ varovala spoluautorka studie z Australské národní univerzity v Canbeře Nerilie Abramová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
před 9 hhodinami

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
před 15 hhodinami

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
před 16 hhodinami

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
před 18 hhodinami
Načítání...