Vědci objevili bakterie spojené s rakovinou prostaty. Mohla by to být revoluce v léčbě, věří

Vědci objevili bakterie spojené s agresivní rakovinou prostaty. Přestože zatím nejsou schopní říct, jestli jsou bakterie příčinou vzniku této nemoci, věří, že už tento objev by mohl přinést potenciální revoluci v prevenci i léčbě tohoto smrtelného onemocnění.

Studie, kterou provedli lékaři z Východoanglické univerzity, analyzovala vzorky moči a tkáně prostaty asi šesti stovek mužů – někteří rakovinou trpěli, jiní ne. Díky detailní genetické analýze v nich našli pět druhů bakterií, které byly spojené s rychlým rozvojem nemoci.

Studie neprokázala, že tyto bakterie jsou příčinou vzniku nebo zhoršení rakoviny prostaty, ale pokud se jejich role potvrdí, mohou vědci vyvinout testy k identifikaci nejvíce ohrožených mužů a případně najít antibiotika, která zabrání tomu, aby si rakovina každoročně vyžádala tisíce životů. „Jedná se o skvělý objev, který má potenciál doopravdy revolučně změnit léčbu,“ uvedla Hayley Luxtonová z organizace Prostate Cancer UK, která výzkum spolufinancovala.

Vědci v časopise European Urology Oncology popsali, jak jejich genetické analýzy probíhaly. Byly natolik detailní, že se díky nim podařilo odhalit dokonce tři druhy bakterií, jež byly doposud pro vědu neznámé. Muži, kteří měli jeden nebo více těchto druhů mikroorganismů v moči, prostatě nebo nádorové tkáni, měli 2,6krát vyšší pravděpodobnost, že jejich rakovina v raném stadiu přejde do pokročilého onemocnění, než muži, kteří je neměli.

Autoři studie připouštějí i možnost, že se bakterie na vzniku onemocnění nepodílejí. Například muži s agresivnější rakovinou prostaty mohou mít nedostatky v imunitním systému, které umožňují rozvoj určitých bakterií. Vědci však mají silné podezření, že se na tom mikrobi podílejí, stejně jako infekce Helicobacter pylori zvyšuje riziko rakoviny žaludku.

„Kdybyste s jistotou věděli, že určitý druh bakterií způsobuje rakovinu prostaty, mohli byste vymyslet antibiotikum, které by ji prostě odstranilo, a to by zabránilo zhoršování nemoci,“ uvedli vědci. Současně ale upozornili, že v reálném světě by to samozřejmě nebylo zdaleka tak jednoduché jako v laboratoři. „Existuje spousta komplikací. Antibiotika se do prostaty dost špatně dostávají a navíc by se musela najít antibiotika, která zabijejí jenom některé druhy bakterií,“ popsali. V opačném případě by mohla léčba napáchat více škody než užitku – lidské tělo žije s mnoha bakteriemi v symbióze a využívá je.

Rakovina prostaty

Rakovina prostaty je nejčastějším onkologickým onemocnění mužů v České republice. Každý rok s ní onemocní téměř osm tisíc mužů a výskyt u nás neustále roste. Incidence karcinomu prostaty stoupá s věkem, před čtyřicátým rokem se téměř nevyskytuje, naopak mezi 65 a 75 rokem života je výskyt nejvyšší.

U některých druhů rakoviny už je prokázané, že jejich příčinou jsou mikroorganismy – například u rakoviny děložního čípku to dokonce už vedlo ke vzniku očkování, které velmi úspěšně vzniku této nemoci předchází. U prostaty ale věda nic podobného zatím nepozorovala, proto je výsledek nové studie překvapením.

„Pokud se týmu podaří prokázat, že tyto nově identifikované bakterie mohou agresivní rakovinu prostaty nejen předvídat, ale i skutečně způsobit, možná budeme poprvé schopni vzniku rakoviny prostaty skutečně zabránit. To by byl obrovský průlom, který by mohl zachránit tisíce životů ročně,“ dodávají autoři studie.