Astronomové sledovali, jak masivní černá díra začíná požírat hvězdu

Události: Nové poznatky z pozorování černých děr (zdroj: ČT)

Vědci pozorovali, jak černá díra v centru Galaxie začíná trhat blízko ležící hvězdu. Očekávají, že ji pohltí celou. Mezinárodní tým s účastí české Akademie věd popsal jev, který sledoval dvacet let. Studii zveřejnil časopis Americké astronomické společnosti.

Uprostřed Mléčné dráhy, v jejím středu vzdáleném 26 tisíc světelných let od Země, leží supermasivní černá díra. Má hmotnost asi jako čtyři a půl milionu Sluncí. Sama sice není a nemůže být vidět, ale vědci sledují její okolí, z toho se dá o jejích vlastnostech zjistit velké množství informací.

Při sledování od roku 2002 se ukázalo, že se nedaleko opravdu něco děje – a to u jedné z blízkých hvězd, která se výrazně změnila.

Evropská jižní observatoř
Zdroj: ESO

Spoluautor výzkumu Michal Zajaček z Astronomického ústavu Akademie věd potvrzuje, že u hvězdy dochází k prodlužování a postupnému oddělování části „obálky“ hvězdy od její centrální části. Takové procesy sice vědci předpokládali už řadu let, teď se ale poprvé pomocí pozorování přístrojů Evropské jižní observatoře v Chile podařilo trhání plynné a prachové hvězdné obálky pozorovat.

Změna hvězdy u černé díry
Zdroj: ESO

Zakřivení prostoročasu je podobné, jako by těžká železná koule prohýbala pružné plátno. Černá díra stejně zakřivuje gravitační pole ve svém okolí. A to působí na tělesa, například hvězdy, které jsou blízko ní. Supermasivní černá díra nakonec zřejmě pohltí celou hvězdu, odtrhávání její obálky je prvním krokem tohoto zajímavého procesu. Vědci teď mají unikátní příležitost skoro v přímém přenosu sledovat, jak tato katastrofická událost začíná.

„Je to poměrně vzácný úkaz, abychom sledovali pád hmoty přímo do černé díry,“ popisuje Zajaček. I proto budou teleskopy pracující v infračerveném spektru střed Galaxie sledovat i v dalších desetiletích.