5G síť s sebou zřejmě nese pouze malá zdravotní rizika, zjistili vědci během experimentu s rybami

Negativních zdravotních dopadů záření z 5G vysílačů se s velkou pravděpodobností není třeba obávat, tvrdí američtí vědci. K tomuto závěru došli během výzkumu, který uskutečnili na dániu pruhovaném. Výsledky nové studie zveřejnil časopis PLOS ONE.

5G je označení pro internet páté generace. Hlavním přínosem této nové technologie je, že nabízí mnohem rychlejší a stabilnější internetové připojení. K jejímu prvnímu komerčnímu spuštění došlo v roce 2019 v Jižní Koreji.

Vzhledem k tomu, že se jedná o novou technologii, nejsou její případné dopady na lidské zdraví ještě příliš prozkoumané.

Nový výzkum vědců z Oregon State University nicméně tvrdí, že negativních následků se v tomto ohledu zřejmě není třeba obávat. „Na základě naší studie si nemyslíme, že 5G záření je škodlivé,“ uvedl podle serveru Medical Xpress jeden z jejích autorů Subham Dasgupta. „Je to převážně benigní,“ dodal.

Žádné výrazné dopady na vývoj či mortalitu

Experti svůj výzkum provedli na dániu pruhovaném. Tato sladkovodní kaprovitá ryba pro vědce už roky představuje významný modelový organismus – na genomické úrovni se totiž podobá člověku.

Během studie vystavili vědci embrya zmíněných živočichů vysokofrekvenčnímu záření o frekvenci, kterou obvykle využívají chytré telefony podporující 5G sítě. Rybí zárodky umístili do měděného boxu, do kterého se záření dostalo prostřednictvím antény.

Dánio pruhované
Zdroj: WikiCommons/ Oregon State University/Lynn Ketchum

Poté výzkumníci vyhodnotili následky záření. Nezjistili přitom žádné významné dopady na jejich mortalitu, vývoj či na to, jak embrya reagují na světlo.

Mírnou změnu nicméně experti zaznamenali v reakci embryí na náhlé zvuky. Na to se přitom chtějí blíže zaměřit ve svých příštích výzkumech, během nichž budou například také sledovat, jak 5G záření ovlivňuje dánia na genové úrovni. V budoucnu také plánují rybí embrya vystavit ještě vyšším frekvencím.

Obavy a konspirační teorie

V souvislosti se zaváděním technologie 5G se již v loňském roce ve veřejném prostoru objevovala tvrzení o negativním zdravotním účinku této sítě. Ve světě i v Česku vznikly petice proti budování 5G. Úřady také zaznamenaly vandalské nebo žhářské útoky na vysílače například ve Velké Británii, Nizozemsku, Irsku a na Kypru.

V poslední době se vyrojily spekulace o spojitosti mezi epidemií nemoci covid-19 a zaváděním sítí 5G. Konspirační teorie, které se šíří také na českém webu, sociálních sítích či v řetězových e-mailech, označila koncem května česká ministerstva průmyslu a obchodu, zdravotnictví a pro místní rozvoj za ničím nepodložené zprávy a „fake news“.