Méně letadel na obloze znamená problém pro meteorology. Chybí jim data o počasí

Jednou z nejviditelnějších součástí koronavirové pandemie jsou zrušené lety. Aby se omezilo šíření viru, velká část států zavedla zákazy dopravy – kvůli tomu létá výrazně méně letadel. To má dopad i na schopnost předpovídat počasí.

Airbus představil letadlo A321XLR
Zdroj: Reuters

Letadla totiž neustále během letu přenášejí data meteorologům. Za den je to až 230 tisíc pozorování denně – jde o jeden z mála možných pohledů, které lidstvo má pro průzkum horních vrstev atmosféry. Jedná se o data o tlaku vzduchu, teplotě, oblačnosti, která jsou velmi důležitá pro předpovídání počasí. Existují studie, které uvádějí, že právě tyto údaje snižují omyly v šestihodinových předpovědích o 15 až 30 procent.

Na problém upozornilo evropské meteorologické centrum ECMWF – podle něj jsou údaje z letadel druhé nejdůležitější po těch satelitních. Tato instituce, která zodpovídá za meteorologický model Euro uvádí, že mezi 3. a 23. březnem dostala o 65 procent méně dat z Evropy a o 42 procent z jiných míst světa.

V posledních letech přibyla řada meteorologických družic, které negativní dopad nedostatku údajů z letadel částečně kompenzují. Ale pokud bude pandemie nemoci COVID-19 pokračovat, a letadel ještě ubude, bude to mít dopad na přesnost předpovídání počasí po celém světě.

Podle americké meteorologické služby NWS, která provozuje model GFS je zatím příliš brzy na to, aby se výpadek dat z letecké dopravy nějak projevil. Očekávají ale, že se tento nedostatek bude v nadcházejících týdnech projevovat.