V Německu jezdí první robotická tramvaj. Místa řidičům prý nevezme

Německé město Postupim, hlavní město Braniborska, spustilo první robotizovanou tramvaj světa. Její provoz je testovací a má za úkol ukázat, jak reálné je užití takového druhu dopravy ve městech.

Tramvaj typu Combino vyrazila na první cestu s cestujícími ještě s řidičem. Do jejího řízení ale nijak nezasahoval. Byl přítomen, aby hlídal, kdyby došlo k nějakému problému. Tramvaj by si ale sama měla s nástrahami města poradit. Moderní vůz je totiž vybavený širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Využívá radary i takzvané lidary a také kamerová čidla reagující na pohyb.

Podle společnosti Siemens, která vůz vyrobila, jsou programy v součinnosti se senzory tak účinné, že tramvaj dokáže reagovat rychleji než lidský řidič. Oproti autonomním automobilům má autopilot v tramvaji velmi usnadněnou práci – jelikož se vůz stále pohybuje po stejné trase, nemusí řešit program tolik proměnných hodnot. Navíc mu spoustu informací poskytuje i samotná trať, respektive senzory, které jsou na ní umístěné.

Když se na kolejích objeví kočárek

Během cesty, která se odehrála 21. září, projela tramvaj plným provozem města se 167 tisíci obyvateli. Byla vystavena standardní dopravě, tak jak vypadá v průběhu pátku. Reagovala bez problémů na běžné situace, které se během takového provozu odehrávají, a zvládla i inscenovanou krizi, kdy do cesty vozu úmyslně vjela žena s kočárkem. Tramvaj rychle a plynule zabrzdila, pak jela dál:


Jednalo se o ukázku pro média, ale tato tramvaj už má za sebou mnohem více zkušeností – bez cestujících už za uplynulý rok projela Postupimí přibližně 450krát. Trať, kterou „umělá inteligence“ umí, má zatím necelých šest kilometrů. Jde spíše o klidné místo, kde není úplně frekventovaný provoz. Přesto se tu vůz setkává s auty, autobusy i chodci.

Tramvaj to má lehké

„Míra složitosti je u tramvají menší než u automobilů,“ popisuje Christoph Klaes, který má ve společnosti Siemens tento program na starost. Autonomní vůz se nemusí soustředit na přesný úhel, jímž je potřeba projet zatáčku, nemusí věnovat pozornost předjíždění – jediné, co řeší, je rychlost. Ani to není tak snadné: na rozdíl od auta, kde cestující sedí, v tramvaji lidé stojí, takže autopilot musí přesně vědět, jaké rychlosti už představují riziko pro cestující.

Dopravní podnik města Postupimi, který tramvaj provozuje, tvrdí, že zavedení samořiditelných vozů nebude mít žádný dopad na zaměstnanost – dosavadní řidiči by mohli pomáhat cestujícím a lépe organizovat dopravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Větrné elektrárny zabíjí ptáky i netopýry. Čeští vědci představili metodu, jak riziko zmenšit

Dopad větrných elektráren na populace ptačích druhů je sice poměrně malý, ale existuje. Věda hledá řešení, který by ho mohlo ještě snížit. S jedním přišli čeští ornitologové.
před 32 mminutami

Trump vytáhl proti muzeu. Chce, aby dodržovalo jeho kulturní politiku

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vyzvala síť muzeí, aby okamžitě zahájila kompletní přezkum všeho, co by mohlo narušovat politiku americké výjimečnosti a rozdělovat americkou společnost.
před 3 hhodinami

Klesá krevní tlak, hrozí kolaps. Lékař radí, jak se chovat ve vedrech

V případě tropických teplot je důležité pečovat o své zdraví. Nejrizikovější jsou vedra pro starší populaci a děti, ale i mladí a zdraví lidé mohou být ohroženi úpalem, úžehem a dalšími komplikacemi. I trénovaný sportovec může být v takovém vedru vystaven riziku, pokud zapomene, že je třeba pečlivě se hydratovat a ochlazovat, říká přednosta druhé interní kliniky kardiologie a angiologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a VFN Aleš Linhart.
před 4 hhodinami

Klimatická změna prodlužuje požární sezonu v Evropě, shodují se experti

Klimatická změna prodlužuje požární sezonu v Evropě, zvyšuje počet dnů s příznivými podmínkami pro šíření ohně a přispívá k nárůstu výskytu požárů i v oblastech, kde dříve nebyly tak běžné. Shodli se na tom klimatologové z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR, které oslovila ČTK. Upozornili na to, že vznícení v přírodě se ve většině případů spojuje především s lidskou činností, ale pak faktory, jako jsou vyšší teploty či delší sucho, napomáhají šíření plamenů.
před 8 hhodinami

Ostrá kritika Putina i vlády. Před 25 lety havarovala ponorka Kursk

Přesně před 25 lety zazněly na palubě ruské ponorky Kursk silné výbuchy. V té chvíli se nacházela pod hladinou Barentsova moře. Úřady od samého začátku silně mlžily o rozsahu katastrofy 155metrového plavidla se 118 muži na palubě. Zpočátku také odmítaly nabídky zahraniční pomoci. Politika utajování a nezájmu o běžné lidi pokračující ze sovětských dob vyvolala masivní kritiku nového lídra země Vladimira Putina ze strany tehdy ještě relativně svobodné společnosti i médií.
před 16 hhodinami

Z úterního nebe skanou Slzy svatého Vavřince. A přiblíží se Jupiter s Venuší

Úterní večer nabídne na obloze dva zajímavé astronomické jevy současně. Jednak slavný roj Perseidy, ale současně i konjunkci dvou výrazných planet.
před 20 hhodinami

Muži s léčbou radila AI, otrávil se bromidem, popsala případová studie

Čím dál více lidí důvěřuje při hodnocení svého zdravotního stavu umělé inteligenci (AI). Pokud ale dají na rady křemíkového „lékaře“ více než na doporučení toho opravdového z masa a kostí, může to dopadnout špatně – jak ukazuje i nedávno zdokumentovaný případ.
včera v 14:32

Úmrtnost Čechů na nemoci, jimž lze předejít, je o čtvrtinu výš než průměr EU

Úmrtnost na nemoci, kterým lze předcházet zdravým životním stylem nebo včasnou léčbou, je v Česku o čtvrtinu vyšší než průměr EU. Naděje dožití mužů v Česku je o 1,8 roku nižší než průměrného Evropana, žen nižší o 1,2 a Češi jsou také před smrtí déle nemocní, informoval Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI).
včera v 14:07
Načítání...