TÉMA

Ústav archeologické památkové péče

Archeologové objevili na Chomutovsku hrob náčelníka a jeho zvířat z období stěhování národů

Více než šestnáct set let starý hrob náčelníka pochovaného se psem a dvojicí koní odkryli archeologové v severních Čechách na Chomutovsku. Podobné nálezy jsou u nás velmi vzácné. I přesto, že byl hrob vykradený, objevili na místě i několik zlatých mincí. Výzkum trval přibližně rok.
24. 5. 2022|

Po brněnské Líšni se před 150 tisíci lety zřejmě proháněli zubři. Vědci zkoumají nalezenou lebku

Vědci z Fyziologického ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity zkoumají zkamenělou lebku zubra stepního, kterou našli archeologové při záchranném výzkumu v Brně-Líšni. Lebka by mohla být až 150 tisíc let stará. Ověřit to pomůže metoda takzvané izotopové analýzy.
17. 3. 2021|

Archeologové našli v Brně pravěké pohřebiště s mečem a šperky

Archeologové našli při záchranném výzkumu v Brně-Horních Heršpicích pravěké pohřebiště s devíti kostrovými hroby. Spolu s lidskými ostatky objevili také bronzovou sponu, šperky a meč. Právě nálezy těchto předmětů pomohly odborníkům datovat pohřebiště do 4. století před naším letopočtem.
5. 10. 2020|

Hledači kovů našli v lese u Brna nákrčník z doby římské. Pro archeology záhada

Ve Ždánickém lese, který se rozkládá jihovýchodně od Brna, našli amatérští hledači kovů zlatý nákrčník. Šperk pochází patrně z mladší nebo pozdní doby římské, která se datuje zhruba do třetího a čtvrtého století našeho letopočtu. Pro archeology je nález záhadou, na místě totiž nenašli žádné další archeologické stopy, které by mohly důvod uložení a původ nákrčníku vysvětlit.
28. 5. 2020|