Agentura, která pátrá po ztraceném letadlu indonéských aerolinek, možná nalezla jeho trosky

Indonéské aerolinky Sriwijaya Air v sobotu odpoledne místního času ztratily kontakt s letadlem Boeing 737-500 letícím z Jakarty. Na palubě spoje mířícího do města Pontianak v západní části ostrova Borneo bylo podle místních médií přes šedesát lidí. Úřady věc vyšetřují. Do oblasti předpokládaného pádu letounu mezi ostrovy Laki a Lancang u pobřeží ostrova Jáva vyslaly záchranná plavidla. Indonéská agentura, která po pohřešovaném letadlu pátrá, už zřejmě nalezla jeho trosky. Tamní ministerstvo dopravy zatím ale informaci stoprocentně nepotvrdilo, uvedl pro ČT zpravodaj Českého rozhlasu ve východní Asii David Jakš.

Video Události
video

V Indonésii patrně havaroval Boeing 737-500

Boeing zmizel z obrazovek radarů ve 14:40 místního času (08:40 SEČ). Na palubě bylo podle indonéského ministra dopravy 56 pasažérů včetně sedmi dětí a šest členů posádky.

„V tomto okamžiku věc vyšetřujeme a koordinujeme s pátrací a záchrannou agenturou Basarnas a orgánem pro bezpečnost dopravy KNKT. Další informace zveřejníme, jakmile budeme vědět více,“ uvedla mluvčí tamního ministerstva dopravy Adita Irawatiová. Později sdělilo indonéské námořnictvo, že lodím byly předány přesné souřadnice místa, kde by se měly nacházet trosky letadla.

Na palubě letadla nebyl podle ministra zahraničí Tomáše Petříčka (ČSSD) žádný občan České republiky a patrně ani jiné země Evropské unie.

Podle serveru Flightradar24, který zveřejňuje podrobné údaje o letech, se stroj propadl o víc než tři tisíce metrů za méně než minutu. Vše tak nasvědčuje tomu, že se sedmadvacet let starý Boeing 737-500 zřítil do moře nedaleko indonéských břehů. Let měl trvat zhruba 90 minut a stroj se měl většinou pohybovat nad Jávským mořem.  

Podle místních médií objevili rybáři odpoledne v okolí souostroví Tisíc ostrovů severně od metropole Jakarty kusy kovu, které by mohly být částmi letadla. „Našli jsme na vodě nějaké kabely, kus džínů a kousky kovu,“ řekl webu CNNIndonesia.com bezpečnostní úředník Zulkifli.

Indonéské televizní kanály ukazují záběry z letišť v Jakartě a Pontianaku, kde pláčou a modlí se příbuzní a přátelé lidí, kteří letadlem cestovali.  

Záchrannou akci komplikuje tma. Vyšetřovací verze se podle zpravodaje Rozhlasu ještě oficiálně neformují. „Je nutné počkat na to, zda Indonésie špatnou zprávu potvrdí, samozřejmě je to ale velmi pravděpodobné,“ uvedl. 

Příčina nehody tak stále není jasná. Ve hře jsou všechny varianty: počasí, útok i selhání stroje nebo člověka.

Není ani tak důležitý parametr věku letadla jako jeho dobrá údržba, míní Velek

„Zatím je předčasné cokoliv definitivně říkat. Nevíme, zda letadlo nouzově přistálo nebo došlo ke katastrofě, kdy se skutečně zřítilo. Dá se zatím usuzovat jen to, že let nepokračoval, jak měl,“ uvedl pro Českou televizi bezprostředně po oznámení o ztraceném letadlu letecký publicista Martin Velek s tím, že pokud se nepodaří navázat spojení, standardně dochází ke spuštění operací záchrany. 

Pokud aerolinka ztratí s pilotem kontakt, může to také podle něho být porucha rádia na palubě nebo posádka například nezapnula patřičný odpovídač. „Až v momentě, kdy už je jasné, že letadlo nemůže být ve vzduchu, protože nemá palivo, je důvod se domnívat, že k havárii skutečně došlo,“ doplnil. 

„Nevím ani, z jaké výšky padalo. Mohlo by jít i o případ, kdy při náhlé dekompresi, ke které může dojít poruchou ventilů reagujících na tlak na palubě nebo při porušení okénka, pilot okamžitě uvádí letadlo do prudkého klesavého letu, aby se dostal do oblasti, kde lidé na palubě mohou dýchat bez kyslíkových přístrojů,“ uvedl.

Sriwijaya Air je nízkonákladová společnost, která létá do desítek domácích a zahraničních destinací.

„Podle dostupných informací je z hlediska bezpečnosti a kvality provozu zcela v pořádku, získala i různé certifikáty, že provozuje svou činnost správně a bezpečně. A je tam i uvedeno, že se zbavovala nejstarších letadel Boeing 737 a mají variantu novějších strojů, například 737-800 a podobně,“ přiblížil Velek.

Postrádané letadlo verze 737-500 není sice podle něho žádná „novinka“, ale jeho věk – v tomto případě zmíněných 27 – není rozhodně tak důležitý parametr jako jeho dobrá údržba. „U těch novějších strojů jde spíše o lepší ekonomii provozu,“ dodal.  

Dopravní neštěstí včetně leteckých jsou však v Indonésii poměrně časté. Na vině je podle BBC přeplněnost spojů, stárnoucí infrastruktura a nedostatečné bezpečnostní normy.

Zpravodaj Rozhlasu Jakš doplnil, že letecká společnost Sriwijaya Air v minulosti několik technických problémů se svými letadly měla. Poslední se podle něho udál v prosinci, kdy její letoun sjel z dráhy na střední Jávě, incident se však obešel bez zranění.

V Indonésii se také v říjnu 2019 zřítil do Jávského moře letoun Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air. Na palubě stroje, který také odletěl z Jakarty, tehdy zahynulo 189 lidí. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Boeing v reakci na obě nehody odstavil tento model na celém světě z provozu.