Facebook či Twitter se budou řídit kodexem pro boj s nenávistí na internetu

Evropská komise společně s firmami jako Facebook, Twitter a YouTube zveřejnila kodex chování, který má pomoci v boji proti šíření nenávistných projevů na internetu. Firmy se podle něj budou snažit do 24 hodin od upozornění prověřit, zda je nějaký obsah závadný. V případě, že tomu tak bude, jej odstraní nebo k němu deaktivují přístup.

„Máme k dispozici účinné systémy, díky nimž dokážeme do 24 hodin přezkoumat platná oznámení a odstranit nelegální obsah,“ uvedla například ředitelka Google pro styk s veřejností a vztahy s vládami Lie Juniusová.

Se společnostmi o věci jednala eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová. Upozornila, že sociální média jsou jedním z nástrojů, které teroristické skupiny využívají k radikalizaci mladých lidí a rasisté k šíření násilí a nenávisti. Připomněly to podle ní také nedávné teroristické útoky v evropských městech. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Členské země mohou postihovat nebo blokovat obsah, který představuje skutečné a závažné podněcování k násilí a nenávisti. Součástí kodexu pro firmy je také závazek poskytovat informace o zákrocích členským zemím. Firmy také chtějí úžeji spolupracovat s organizacemi, které se na odhalování podobného obsahu specializují.

Jakub Macek: Sociální sítě už obsah regulují několik let (zdroj: ČT24)

„Vyvíjíme neuvěřitelné úsilí, abychom na jedné straně lidem umožnili vyjádřit se a na druhé straně zajistili prostředí, v němž panuje vzájemný respekt,“ uvedla ředitelka pro globální politiku Facebooku Monica Bickertová.

Firmy už svým uživatelům v mnoha případech nabízejí možnost závadný obsah nahlašovat, kodex je tedy jen pokračováním jejich stávajícího přístupu. Také podle Karen Whiteové z Twitteru existuje jasný předěl „mezi svobodou projevu a chováním, které podněcuje k násilí a nenávisti“. Právě Twitter už zablokoval přes 125 tisíc účtů, především v souvislosti s propagací organizace Islámský stát.