O dostavbě vnitřního okruhu pražští zastupitelé nejednali. Odmítla to koalice

Pražští zastupitelé na mimořádném zasedání odmítli jednat o dostavbě silničního okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Koalice byla proti programu, který navrhla opozice. Vedení hlavního města naopak schválilo koncepci rozvoje MHD.

Video Zprávy ve 12
video

Pražští zastupitelé nejednali o dostavbě vnitřního okruhu

Zastupitelé koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) neschválili program, na který opozice navrhla jediný materiál - dostavbu okruhu. Jednání bylo následně ukončeno. Mimořádné zasedání si vyžádali zástupci opoziční TOP 09, ODS a nezávislí, kteří tvrdí, že se příprava stavby zastavila. Zástupci vládnoucích stran to odmítají.

Koalice se neshodne na trase. Zatímco ANO a ČSSD chtějí variantu s několika tunely nazývanou pracovně Vlasta, Trojkoalice chce povrchovou variantu označovanou jako duál.

Navržený materiál se měl týkat vypsání veřejné zakázky na dokumentaci nutnou k získání územního rozhodnutí pro variantu Vlasta. Projekční práce mají podle odhadu vyjít na 350 milionů korun. Předseda zastupitelů TOP 09 Václav Novotný řekl, že předložený materiál je identický s tím, který před několika týdny schválili radní. Většina opozice je pro variantu Vlasta.

 Kritici vedení města vyčítají, že nyní práce na dokončení okruhu stojí. „Hotovo zmíněným rozhodnutím rady není, to bude až po jednání a rozhodnutí zastupitelstva, proto jsme se rozhodli předložit tento materiál,“ řekl Novotný.

Opozici také vadí to, že město, zejména SZ, chce nechat posoudit variantu duál, neboť dokončení okruhu se tím podle ní zpozdí. S tím náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) nesouhlasil, práce podle něj pokračují a zastupitelstvo dnes předložený dokument projedná na zasedání 2. listopadu.

Návrh TOP 09, ODS a nezávislých podpořil i zbytek opozice, tedy Piráti a KSČM, přestože například Piráti mají podle zastupitele Ondřeje Profanta (Piráti) k variantě Vlasta výhrady. „Je to jedno z nejdůležitějších rozhodnutí. Běžně tu projednáváme převedení jednoho metru čtverečního a takto důležité věci se neřeší, proto navržený program jednání podpoříme,“ řekl Profant. 

Zástupci koalice včetně primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se diskuse neúčastnili. Vystoupili pouze náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a předseda klubu ČSSD Karel Březina.

„Jasně jsem avizoval, že obejdu předsedy klubů, abychom zakázku prodiskutovali. Odhadovaná cena 350 milionů totiž predikuje další zakázky. Žádný klub se na mě neobrátil, že se o tom chce bavit. Dnes jsou to tady jen velká ramena, a doufám, že se kluby ozvou a projdeme si to,“ řekl Dolínek.

Na Dolínkova slova reagovala opozice tvrzením, že právě jednání zastupitelstva má být fórem, kde mají politici dostavbu okruhu projednat. „My ten materiál dokonale známe,“ řekl Novotný (TOP 09).

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Hotový je v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.

Michálek v diskusi o programu ještě navrhl zařadit materiál týkající se taxislužby a firmy UBER. Důvodem jsou nedávné střety taxikářů s řidiči, kteří jezdí pro UBER. Ani tento návrh nebyl přijat.

Rychlost MHD v Praze by se měla zvýšit, byla schválena koncepce

Rychlost a plynulost městské hromadné dopravy v Praze by se měla zvýšit. Vyplývá to z koncepce rozvoje MHD, kterou dnes schválilo vedení Prahy. Město zlepší průjezdnost pro MHD až na 67 místech v Praze. V případě tramvají jde o osm kritických míst, u autobusů jich je 59.

Pro zlepšení průjezdu MHD jsou zřizovány vyhrazené jízdní pruhy nebo upravovány semafory tak, aby vozy MHD měly přednost. Stejná doporučení navrhuje i schválená koncepce. V Praze je asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut a přes 190 křižovatek, kde mají spoje MHD přednost.

V rámci tramvajové dopravy je problematický přetížený úsek z I. P. Pavlova přes Karlovo a Palackého náměstí k Andělu. „V případě jakékoliv mimořádné události v tomto úseku se negativní dopady přenášejí do značné části tramvajové sítě,“ píše se v koncepci. Zlepšit je třeba zejména průjezdnost šesti křižovatkami, mezi nimi například na Karlově náměstí, křižovatce Štěpánské a Ječné nebo Lidické a Zborovské.

Potíže jsou rovněž mezi zastávkami Právnická fakulta a Národní divadlo, kde provoz tramvají komplikuje velké množství aut. Na Malé Straně dokument upozorňuje na potřebu zlepšit provoz v Karmelitské ulici, na Újezdě a v křižovatce Letenské a Klárova.

Další problematické lokality jsou na Smíchově, v Holešovicích, na Letné, v Nuslích, na Vinohradech a v Libni, kde je třeba se zaměřit zejména na Zenklovu ulici v úseku od zastávky U Kříže po náměstí Na Stráži.

Více potíží bude muset Praha řešit v případě autobusových linek. Téměř 60 problematických míst je rozeseto po celém městě. Linky se často zpožďují třeba na Kbelské. Podobná situace je na Lovosické nebo Prosecké ulici. Zlepšit průjezdnost v Prosecké si vyžádá změny ve čtyřech křižovatkách, a to s Čuprovou, Vysočanskou, Čakovickou a Lovosickou.