Zásahové policejní jednotky dohlížely na pražském letišti na další protest taxikářů proti konkurenční společnosti Uber. Akce se obešla bez vážných problémů, řekla mluvčí cizinecké policie Kateřina Rendlová. Podle policejních odhadů se akce účastnilo zhruba 70 taxikářů. Organizátoři na místě uvedli, že jich tam bylo kolem 400 a nevyloučili, že se protest bude opakovat. Spory mezi dopravci vadí provozovateli letiště, které usiluje o to, aby se nedotkly cestujících.
Taxikáři na pražském letišti opět protestovali proti Uberu
Taxikáři před největším tuzemským letištěm protestovali už ve čtvrtek a v pátek. chodili po parkovištích kolem terminálů a na auta spadající pod Uber lepili samolepky s tvrzením, že jde o nelegální transport. Na různých místech na letišti také rozmísťovali anglicky psané letáky, jejichž cílem bylo odradit cizince od používání Uberu.
Mluvčí cizinecké policie řekla, že v pondělí na místě problémy nebyly. Většina taxikářů se chovala slušně, někteří však slovně uráželi konkurenci nebo policisty. Při akci policisté kontrolovali také řidiče Uberu. Jeden musel jít podat vysvětlení se svým pasažérem, kterým byl jeden z taxikářů. Pokud by policie zjistila, nějaké pochybení na straně řidiče, tak případ předá k vyřešení pražskému magistrátu. „Hlavním úkolem policie ale není řešení těchto věci. Musíme řešit bezpečnost,“ zdůraznila Rendlová.
Kromě pražského letiště protesty vadí také společnosti Taxi Praha, jež je jedním ze dvou oficiálních partnerů zajišťujících taxislužbu pro letiště. Podle jednatele firmy Patrika Altmana sice společnost důvody taxikářů chápe, preferovala by ale kultivovanější formu. „Protesty na ulici vždy otočí veřejné mínění proti taxikářům,“ uvedl Altman.
Vadí mu nicméně současný stav, kdy Uber a další firmy, které se označují za mobilní platformu pro sdílenou ekonomiku, mají proti klasické taxislužbě mnohé úlevy.Přitom forma podnikání je prakticky identická. I Taxi Praha má mobilní platformu pro kontakt se zákazníkem a řidiči přijímají platbu i jinak než hotovostí ve voze, řekl Altman. Druhým oficiálním partnerem letiště je taxislužba Fix.
Pražské letiště situaci podle mluvčí Mariky Janouškové intenzivně řeší a spolupracuje s policií. Pasažérům se snaží pomáhat prostřednictvím svých pracovníků, takzvaných parkovacích asistentů, kteří se pohybují na parkovacích místech i v terminálech. „Aby se nemohlo stát, že někomu nebude umožněn výjezd třeba po překlenutí 15 minut kvůli tomu, že by ho někdo zdržel na parkovišti právě z důvodu té protestní akce,“ řekla Janoušková.
Společnost Uber řidičům doporučila, aby se v případě incidentů obraceli na policii. „V situacích, jako je tato, je nejdůležitější bezpečnost všech našich uživatelů,“ sdělila mluvčí Uberu Miroslava Jozová.
Řidičům taxi zejména vadí to, že za Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často také nemají vozidla označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.
Podobně se k jednání řidičů Uberu staví i pražský magistrát. „Již v září 2014 informovalo ministerstvo dopravy společnost Uber, že řidiči musí provádět přepravu v souladu se zákonem o silniční dopravě. To se ale stále neděje,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Za prvních osm měsíců město zkontrolovalo 106 řidičů Uberu a uložilo pokuty za 725 000 korun.
Služba Uber je alternativou taxi. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Klient pak zaplatí za čas strávený na cestě a ujeté kilometry. Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci. Vydělávají si jízdou ve vlastním autě. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky.
Společnost Uber v první polovině letošního roku v hlavním městě přepravila o 340 procent více lidí než ve stejném období loni, konkrétní počet uskutečněných jízd nechce sdělit. Uber v Česku působí tři roky, nyní ale pouze v Praze. Původně fungoval i v Brně, kvůli soudním sporům však přerušil činnost. Spory má firma i s pražským magistrátem, podle něhož řidiči Uberu porušují zákon.
- Společnost Uber založili Travis Kalanick a Garrett Camp v roce 2009 v USA, původní název byl UberCab. Aplikace vznikla následující rok.
- Zákazníci si vůz objednávají pomocí aplikace. Cenu jízdného je možné předem odhadnout na základě zadané trasy, jízdné se automaticky strhne ze zadané platební karty. Uživatelé mohou po jízdě hodnotit řidiče, ale i naopak – řidiči mohou hodnotit cestující.
- Uber působí ve více než 600 městech. V řadě z nich proti němu proběhly rozsáhlé protesty, v některých zemích či městech byla služba úplně zakázána.
- Od roku 2012 se společnost rozšiřuje do dalších zemí. V Praze začala fungovat v roce 2014, v Brně v roce 2017. V obou městech čelí kritice ze strany klasických taxislužeb, v Brně soud v červenci 2017 službu zakázal.