Okruh do Štěrbohol se začne stavět v roce 2023. Deset kilometrů vyjde na 40 miliard

Výstavba další části Městského okruhu v Praze z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol má začít v roce 2023. Pražský magistrátní odbor městského investora (OSI) již podepsal smlouvu s administrátory soutěží, v nichž bude město hledat projektanty.

Cena dokončení 10,25 kilometrů dlouhé části okruhu má být 40 miliard korun, řekli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Úsek navazuje na tunel Blanka.

Projektanti poté začnou připravovat všechny nutné kroky k výstavbě. Konkrétní vymezení trasy mají v úterý schválit pražští radní. 

„Doufáme, že tato stavba, pokud bude dokončena, uleví situaci v Praze. Zítra (v úterý) bychom měli na radě schválit dokument, který trasu vymezí. Je to jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb,“ řekla Krnáčová.

Kromě podepsaných smluv má Praha v tuto chvíli na zamýšlené vedení trasy platné rozhodnutí v rámci šetření EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Souhlasné stanovisko bylo vydáno v roce 2012.

Délka dostavby má být 10,25 kilometru, z toho asi pět kilometrů povede tunely. Ty budou jak ražené, tak hloubené. „Musíme si uvědomit, že to je orientačně, protože projektanti v následujících letech určí finální podobu okruhu,“ řekl Dolínek. O projektu bude město jednat i s dotčenými radnicemi.

Tato část okruhu se skládá ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a měří 5,7 kilometrů. Na něm bude 2950 metrů dlouhý tunel Malešice-Balabenka. Třetí částí je 1,35 kilometrů dlouhá Libeňská spojka. Tady bude tunel měřit 865 metrů.

Oproti původním plánům se město rozhodlo nestavět některé dříve plánované radiály. To je i případ Břevnovské radiály.

V dnešních cenách by měla stavba vyjít na zmíněných 40 miliard, jedná se ale pouze o částku nutnou pro stavbu samotného okruhu. V budoucnu bude nutné ještě připočíst další náklady například na nutné úpravy v okolí. 

 V úterý trasu schválí pražští radní. Pokud by podle Dolínka tuto variantu neschválili, znamenalo by to prodloužení dostavby okruhu o deset let. „Dva roky se vedla diskuse a odnikud nepřišel racionálnější návrh, než je tento. Snahy o to, aby se nedokončil, poškozují Prahu a brání rozvoji veřejného prostranství v Praze,“ řekl.

Projektanti podle Dolínka okruh vyprojektují pro standardy 21. století. Již od počátku se bude počítat například s pruhy pro MHD. „Tato část okruhu je pro to, na rozdíl od Blanky, vhodná a zajímavá,“ řekl Dolínek.

Rozpory v koalici s Trojkoalicí (SZ, STAN a KDU-ČSL) Dolínek s Krnáčovou nepředpokládají. „Není to ad hoc řešení dvou koaličních stran,“ uvedli.

Zástupci Trojkoalice nicméně reagovali, že s variantou nesouhlasí a chtějí, aby město nechalo rozpracovat ještě druhou variantu. Namísto vybudování jedné velkokapacitní komunikace by počítala s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by pak řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, který by zahrnoval jeden nový tunel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
09:05Aktualizovánopřed 5 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
včera v 12:35

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...