Pád mostu ve Studénce na Novojičínsku bude řešit Nejvyšší soud. Dva z odsouzených manažerů totiž nesouhlasí s podmínkou, kterou jim a dalším třem lidem loni uložil soud v Ostravě. ČT informaci poskytla mluvčí prvoinstančního Okresního soudu v Novém Jičíně Pavla Nippertová. K pádu mostu na trať došlo v srpnu 2008, do konstrukce pak narazil mezinárodní vlak. Nehoda si vyžádala osm lidských životů a dalších skoro sto osob utrpělo zranění.
Pádem mostu ve Studénce se bude zabývat Nejvyšší soud
Policie obvinila původně deset lidí, na první rozsudek si ale museli počkat až do konce roku 2017. Řízení protahovaly i zadané znalecké posudky.
Okresní soud v Novém Jičíně všech deset osob tehdy osvobodil, Krajský soud v Ostravě ale rozhodnutí zrušil. V roce 2019 okresní soud opět vyřkl zprošťující verdikt, v případě pěti lidí to ale krajský soud odmítl a znovu případ vrátil.
Napotřetí tak prvoinstanční soud v roce 2021 pět osob odsoudil. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali 3,5 roku vězení, Miroslav Kovalík ze stejné firmy odešel s podmínkou. Tu dostali také Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia).
Soud v Ostravě tresty zmírnil
Krajský soud v Ostravě ale toto rozhodnutí pravomocně zmírnil minulý rok v září a uložil pěti pracovníkům stavebních firem podmíněné tresty. Argumentoval například tím, že trestní řízení trvá už dlouho a že před neštěstím vedli všichni odsouzení řádný život.
Na Nejvyšší soud se nyní obrátili Janouškovec a Kovalík. Všichni odsouzení od začátku svou vinu odmítali. Podle soudu se ale trestného činu dopustili v nevědomé nedbalosti, protože netušili, jak velkou nehodu mohou způsobit.
Soudy tvrdí, že odsouzení porušili své povinnosti, které měly vyplývat například z odhadnutí bezpečnostní situace. Janouškovec měl například odpovídat za celou stavbu a její správné provedení, čímž i vyhodnotit, jestli kvůli opravě mostu není nutná výluka drážní dopravy. Zároveň podle rozsudku umožnil, aby Foniok pracoval na stavbě jako stavbyvedoucí, i když k tomu neměl potřebnou kvalifikaci.
Náraz vlaku si vyžádal osm obětí
K nehodě došlo 8. srpna 2008. Tehdy se na železniční trať zřítila opravovaná ocelová konstrukce silničního mostu. Vlak, který jel z Krakova do Prahy, do něj o chvíli později narazil. Vyšetřovatel Jiří Jícha po nehodě uvedl, že strojvedoucí vlaku neměl možnost nehodě zabránit.
Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici. Při neštěstí bylo také zraněno 95 osob. Způsobená škoda měla dosáhnout necelých dvou set milionů korun.