Pádem mostu ve Studénce se bude zabývat Nejvyšší soud

Pád mostu ve Studénce na Novojičínsku bude řešit Nejvyšší soud. Dva z odsouzených manažerů totiž nesouhlasí s podmínkou, kterou jim a dalším třem lidem loni uložil soud v Ostravě. ČT informaci poskytla mluvčí prvoinstančního Okresního soudu v Novém Jičíně Pavla Nippertová. K pádu mostu na trať došlo v srpnu 2008, do konstrukce pak narazil mezinárodní vlak. Nehoda si vyžádala osm lidských životů a dalších skoro sto osob utrpělo zranění.

Policie obvinila původně deset lidí, na první rozsudek si ale museli počkat až do konce roku 2017. Řízení protahovaly i zadané znalecké posudky.

Okresní soud v Novém Jičíně všech deset osob tehdy osvobodil, Krajský soud v Ostravě ale rozhodnutí zrušil. V roce 2019 okresní soud opět vyřkl zprošťující verdikt, v případě pěti lidí to ale krajský soud odmítl a znovu případ vrátil.

Napotřetí tak prvoinstanční soud v roce 2021 pět osob odsoudil. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali 3,5 roku vězení, Miroslav Kovalík ze stejné firmy odešel s podmínkou. Tu dostali také Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia).

Soud v Ostravě tresty zmírnil

Krajský soud v Ostravě ale toto rozhodnutí pravomocně zmírnil minulý rok v září a uložil pěti pracovníkům stavebních firem podmíněné tresty. Argumentoval například tím, že trestní řízení trvá už dlouho a že před neštěstím vedli všichni odsouzení řádný život.

Na Nejvyšší soud se nyní obrátili Janouškovec a Kovalík. Všichni odsouzení od začátku svou vinu odmítali. Podle soudu se ale trestného činu dopustili v nevědomé nedbalosti, protože netušili, jak velkou nehodu mohou způsobit.

Soudy tvrdí, že odsouzení porušili své povinnosti, které měly vyplývat například z odhadnutí bezpečnostní situace. Janouškovec měl například odpovídat za celou stavbu a její správné provedení, čímž i vyhodnotit, jestli kvůli opravě mostu není nutná výluka drážní dopravy. Zároveň podle rozsudku umožnil, aby Foniok pracoval na stavbě jako stavbyvedoucí, i když k tomu neměl potřebnou kvalifikaci.

Náraz vlaku si vyžádal osm obětí

K nehodě došlo 8. srpna 2008. Tehdy se na železniční trať zřítila opravovaná ocelová konstrukce silničního mostu. Vlak, který jel z Krakova do Prahy, do něj o chvíli později narazil. Vyšetřovatel Jiří Jícha po nehodě uvedl, že strojvedoucí vlaku neměl možnost nehodě zabránit.

Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici. Při neštěstí bylo také zraněno 95 osob. Způsobená škoda měla dosáhnout necelých dvou set milionů korun.

Načítání...