Starostové kolem plánované gigafactory po jednání s Kupkou věří ve zmenšení zóny

Starosta Dobřan na Plzeňsku Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) po jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) o výstavbě tzv. gigafactory řekl, že vidí šanci na zmenšení průmyslové zóny oproti dosavadnímu návrhu. Továrna má vyrábět baterie do elektroaut koncernu Volkswagen (VW). Zmenšení průmyslové zóny na letišti Líně je hlavním cílem okolních obcí. Ty, které na letišti vlastní dvě pětiny pozemků, požadují, aby kraj do změn zásad územního rozvoje zakomponoval, že průmysl v lokalitě může být maximálně na 200 hektarech. Dosud se počítalo se 700 hektary.

„Z našeho lokálního pohledu tato debata otevřela celkově zvažování o tom, co bude s letištěm, a jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom si prosadili náš hlavní strategický cíl za obce, a to je výrazné zmenšení té průmyslové zóny, minimálně zmenšení o zelené plochy, o pole a lesy, to by se nám mohlo podařit,“ věří Sobotka.

Starosta je spokojen také s tím, že i státní orgány přijaly návrh obcí na dopravní napojení průmyslové zóny. „Obce ještě v žádném případě nejsou rozhodnuté, že by tento záměr chtěly podpořit, na druhou stranu jednáme se všemi otevřeně, protože pokud by se stalo, že by došlo k nějakému nátlaku, který bychom nemohli ustát, měli bychom připravenou infrastrukturu ohleduplnější k území a kvalitnější,“ vysvětlil.

Kupka po jednání uvedl, že dopravní infrastruktura v případě výstavby tzv. gigafactory bude muset být významně rozšířena tak, aby stavba továrny až pro čtyři tisíce zaměstnanců nedopadla na místní lidi.

„Bavili jsme se o klíčových dopravních stavbách, jako je napojení samotné gigafactory už v konkrétní podobě. Po prvotních jednáních s obcemi se jako schůdnější jeví varianta na jih od Nové Vsi s tím, že výhradně pro staveništní dopravu by se užívala severní cesta. Bavili jsme se o urychlení přeložky silnice I/26 a také o tom, že by do toho celého balíku dopravních silničních řešení musela být zapojena také přeložka silnice II/180,“ popsal Kupka.

Je potřeba řešit i lepší železniční spojení, míní Kupka

Za podmínku nezbytnou pro budování záměru označil ministr dopravy i dobudování železniční infrastruktury, protože naprostá většina nákladní dopravy by se převážela po železnici.

„Znamenalo by to vybudování elektrifikované vlečky a také nádraží, které by sloužilo pro nakládku vlaků. Zároveň by to znamenalo urychlení výstavby modernizace železniční trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem,“ uvedl Kupka. Věří, že vybudování továrny by mohlo vytvořit i tlak na urychlení výstavby navazující železnice na německé straně.

Co bude dál s klubem a školou?

Šéf resortu dopravy také potvrdil, že vláda hledá možnosti, jak a kde v případě výstavby továrny nabídnout leteckým klubům a školám alternativu pro jejich současný letecký provoz v Líních. „Uvažovali jsme o celé řadě letišť, která v současné době v perimetru Plzeňského kraje jsou využívaná. Probíhá základní analýza toho, která z nich a jaké plochy by mohly posloužit,“ řekl.

Analýzy podle ministra řeší podmínky, dopravní dostupnost i případné nutné následné investice do úpravy plochy alternativních letišť. Jmenovat je ale nechtěl.

„Z úst člena vlády zaznělo, že letiště je hodně využívané, už jsme daleko od toho, že se s letci nakládá jako s nějakým brownfieldem. Beru to tak, že naše doporučení obcí, aby se stát zabýval i činnostmi na letišti vstřícně a zodpovědně, dopadlo na úrodnou půdu,“ komentoval Sobotka.

Rozhodnout se má v řádu měsíců

Vláda, která schválila výstavbu průmyslového parku v Líních, o továrnu velmi stojí. Ministři považují případnou investici VW za 120 miliard korun za klíčovou pro transformaci českého automobilového průmyslu.

VW se měl o lokalitě rozhodnout do konce loňského roku. V prosinci však oznámil, že rozhodnutí odkládá o měsíce. Vlivem energetické krize není podle firmy třeba jednat okamžitě.

Obce mají k projektu od začátku výhrady. Stavbu továrny, kvůli které by bylo zrušeno letiště Líně, odmítá také Český svaz letectví, na letišti nyní působí piloti a letecká škola. Vláda s kritiky projektu jedná. Premiér Petr Fiala (ODS) v říjnu uvedl, že kabinet nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny a že funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připraven zajistit jinde.