Před 25 lety, 2. prosince 1996, byl zprovozněn první úsek dálnice D52 z Brna do Rakouska v úseku Rajhrad-Pohořelice. Dálnice, která má spojit Brno s rakouskou hranicí, by měla být dlouhá 51 kilometrů, v provozu je zatím 17 kilometrů, a příprava spojnice s Rakouskem dál zůstává problémem českého státu. Zatímco Rakušané jsou prakticky hotoví, stavba na české straně se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním různých spolků i fyzických osob.
První úsek dálnice z Brna do Vídně se otevřel před 25 lety. Dál se stavbaři nedostali
Dálnice D52 má být součástí mezinárodního tahu E461 a navazuje na silnici I/52. Přestože stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje dostavbu už řadu let, nedaří se mu získávat pravomocné stavební povolení, protože úřady a soudy pravidelně vyhovovaly stížnostem a žalobám. Odpůrcům vadí hlavně vedení dálnice přírodně cenným územím, což je přemostění Novomlýnských nádrží či trasa podél CHKO Pálava.
Naposledy minulý měsíc jihomoravský krajský úřad zrušil územní rozhodnutí z roku 2018 pro stavbu obchvatu Mikulova, který měl být součástí D52. Oznámil to spolek Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, který proti dálnici přes Nové Mlýny a pod Pálavou vystupuje dlouhodobě.
Nová EIA na celý úsek
Ředitelství silnic a dálnic tento krok očekávalo a samo požádalo krajský úřad o zastavení územního řízení. Letos zadalo vypracování nového posouzení vlivů na životní prostředí EIA pro celý chybějící úsek dálnice D52 od Pohořelic k hranici s Rakouskem a pustilo se do nové přípravy.
Silničáři dosud chystali chybějící dálnici o délce 23 kilometrů v pěti úsecích. Podle ředitele brněnského závodu ŘSD Davida Fialy se ale rozhodli úseky sloučit do jednoho, aby si ušetřili velké množství předpokládaných soudních procesů.