Praha omezila reklamní plochy v centru. Podnikatelé si stěžují u antimonopolního úřadu

UVR: Omezení reklamy v Praze (zdroj: ČT24)

Od října platí na širším centru hlavního města nová pravidla venkovní reklamy. Týkají se i zákazu reklamních plachet ve všech památkově chráněných oblastech. Někteří podnikatelé s nařízením radnice nesouhlasí a tvrdí, že narušuje hospodářskou soutěž.

Menší i větší reklamní plachty zahalují v Praze i celé domy. Kvůli výhledu ven z bytů se tak okna na čas stala i součástí reklamy. Právě takové plachty mají být podle magistrátu odstraněny. Některé agentury je daly dolů, část jich stále zůstává.

„Shledáváme vyhlášku v rozporu se zákonem o hospodářské soutěži. Už několik měsíců to šetří jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tak Evropská komise. Počkáme na závěry toho šetření a podle toho se budeme řídit,“ řekl předseda Sdružení českých firem venkovní reklamy Josef Soušek.

Magistrát chystá kontroly a pokuty

Omezení reklamy se týká nejenom budov v památkově chráněném historickém centru, ale už i čtvrtí v jeho okolí. Jestli jsou plachty umístěné na správném místě, budou kontrolovat úředníci magistrátu. Za porušení nařízení můžou uložit až dvoumilionovou pokutu. „My se chystáme psát i inzerentům, kteří mají reklamu na těch plachtách, protože věříme, že nechtějí svoji značku spojovat s ilegální plachtou, to by bylo jejich reputační riziko,“ poznamenala koordinátorka pro vizuální smog Magistrátu hlavního města Prahy Kristýna Drápelová.

„Rozmohl se nám tady v Praze takový nešvar. Reklamní terorismus. To je skutečně něco, co není možné trpět, tady bude pořádek, ne žádná anarchie,“ odsoudil loni v září nelegální billboardy primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Varováním mělo být i auto s hydraulickou rukou a montážní plošinou.

Praha odstranila za rok tři desítky billboardů

Za poslední rok jich s jeho pomocí odstranilo hlavní město víc než tři desítky. Některé se v ulicích objevily znovu. „Mohou sloužit jako poměrně velké riziko,“ varoval místopředseda představenstva Technologie hlavního města Prahy Tomáš Novotný.

Nelegální odstraněné billboardy končí v areálu Technologií hlavního města Prahy. Majitelé si je mohou vyzvednout, ale teprve po tom, co uhradí náklady spojené s jejich demontáží. Ty se pohybují od dvou do čtyř tisíc korun. Většinou si je vyzvednou. Městu se už tak vrátilo asi šedesát tisíc korun.