Slaný má obchvat, uleví mu od deseti tisíc aut denně a řidičům od nebezpečných míst

Slaný má obchvat. Auta, která jedou například z Karlových Varů do Mělníka, tak již nemusí zajíždět do centra města. Ředitelství silnic a dálnic ale ještě nezprovoznilo celou přeložku silnice I/16, která na slánský obchvat navazuje a vyhýbá se ještě dalším obcím. Ty se aut zbaví až v příštím roce.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Radek Cihla

Formálně sice ŘSD otevřelo obchvat Slaného již v úterý, první auta po něm ale projela až ve středu po osmé hodině ráno. První část přeložky silnice I/16 odvádí dopravu ze samotného Slaného a také místní části Blahotice a obce Vítov.

Až příští rok bude hotová druhá část stavby, díky které se tranzitní dopravy zbaví i v Luníkově a Ješíně. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla se silnice otevře v září.

O uskutečnění obchvatu se zasloužil i bývalý starosta Ivo Rubík, který zemřel v roce 2013, uvedl současný slánský starosta Martin Hrabánek (ODS). „Když jsem nastupoval do funkce místostarosty, on stál před – skoro bych řekl neřešitelným – problémem, kdy naše stavba vypadla ze seznamu prioritních staveb, a jemu se podařilo ji tam navrátit. Vím, že na tom usilovně pracoval,“ uvedl Hrabánek.

Po silnici I/16 přes Slaný jezdí denně deset tisíc aut včetně tří tisíc nákladních. Silnice prochází ve směru západ–východ severní částí středních Čech, začíná v Řevničově, kde se odpojuje od silnice Praha – Karlovy Vary, u Slaného se kříží s pražsko-chomutovskou silnicí I/7, u Velvar s dálnicí D8 a dále vede přes Mělník do Mladé Boleslavi, kde se setkává s dálnicí D10. Z Mladé Boleslavi pokračuje dále do Královéhradeckého kraje přes Jičín do Trutnova a na polské hranice.

Ačkoli jde o frekventovanou silnici I. třídy, její podoba v úseku u Slaného, který postupně nahrazuje přeložka, tomu příliš nenapovídá. Silnice nemá zpevněnou krajnici, jsou na ní nepřehledné křižovatky i potenciálně nebezpečné zatáčky, které mohou vynášet.

Paradoxně ale není tento úsek tím nejhorším na silnici I/16. Z různých přehledů rizikových úseků, které sestavují pojišťovny či nadnárodní organizace, vyplývá, že nejnebezpečněji je mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví.