„Za deset hodin v práci ujedu 39 kilometrů.“ Opravovaná trať do Německa komplikuje dopravu

Události: Vlaky z Děčína do Německa stojí i dlouhé hodiny (zdroj: ČT24)

Nákladní vlaky na klíčové mezinárodní trati do Německa a dál na sever Evropy čekají v Děčíně v mnohahodinových frontách. Dělníci mění na dvacet let starém koridoru koleje, soupravy tak jezdí jen po jedné.

Po koridoru přes hranice projede denně na 160 vlaků. Přednost ale mají ty s cestujícími. Nákladní, kterých je většina, se musí vejít do krátkých volných časových oken, anebo čekat na noc.

„Čekáme čtyři, pět hodin, než se vlak dostane do Bad Schandau. A když se tam dostaneme, tak čekáme tři hodiny, abychom odjeli zpátky. Jsem deset hodin v práci a ujedu 39 kilometrů,“ popisuje stav na koridoru strojvedoucí Jiří Klement. Trasu z Děčína za hranice jezdí téměř denně.

Vlaky ale stojí i daleko před příhraničním koridorem. „Může se stát, že se zastaví vlak v České Třebové jen kvůli tomu, že už je v Děčíně plno,“ popisuje Rudolf Klikar, náměstek přednosty z děčínské Správy železniční dopravní cesty.

Problém je i na druhé straně hranice. V Bad Schandau mají čtyřikrát méně odstavných kolejí než v Děčíně, přitom tam musí vlaky přepřahat lokomotivy. Němci proto často hlásí, že další vlaky na své území vpustit nemohou.

Pomohla by vysokorychlostní trať, bude hotová až za třicet let

Oprava úseku těsně před česko-německými hranicemi vyjde na 45 milionů korun. Testují tam i pražce z neobvyklého materiálu. „Je z tropického dřeva azobé. Má to zajistit delší životnost této opravy,“ vysvětlil přednosta správy tratí Pavel Juránek ze SŽDC Ústí nad Labem. 

Ani tropické dřevo ale následujícím opravám nezabrání. „Tohle je první ze série akcí. Omezení dopravy bude ještě časově náročnější, než je v současné době,“ dodal Juránek.

Situaci na železnici výrazně pomůže až nová vysokorychlostní trať, která povede pod Krušnými horami. Jenže hotová má být až v roce 2050. Do té doby se dopravci snaží zboží posílat i po vodě. Ani to ale není jednoduché. V Labi je nyní sice na pár dní víc vody díky masivnímu odpouštění z Vltavské kaskády, bez toho je ale řeka už měsíce na hranici sucha.