Více ryb i zeleniny. Olomoucká nemocnice vaří zdravěji, pacienti mají na výběr ze tří jídel

Olomoucká fakultní nemocnice spustila hlavní část první etapy projektu Nemocniční strava. Spočívá v podávání pestřejšího, kvalitnějšího a také zdravějšího jídla pro pacienty upoutané na lůžku. Součástí pilotního projektu, nad kterým převzalo záštitu ministerstvo zdravotnictví, je také možnost výběru ze tří obědů v nedietním režimu.

Poprvé měli pacienti na výběr ze tří jídel začátkem září. Prostřednictvím webové aplikace si mohli vybrat mezi krůtí kapsou se špenátem, pečeným pstruhem sypaným mandlemi, nebo tofu na zelenině. Na výběr však mají pouze pacienti, kteří nemají lékařem nařízenou žádnou dietu. 

V první etapě se projekt zaměřuje na zkvalitnění pokrmů a také na zvýšení úrovně služeb souvisejících se stravováním. „Pocit ze samotného pobytu v nemocnici včetně kvalitní stravy zcela jistě spolurozhoduje o výsledcích léčby. Našim pacientům chceme poskytovat co nejvyšší kvalitu péče i komfortu a oblast stravování k tomu nepochybně patří,“ řekl ředitel nemocnice Roman Havlík.

Ze tří druhů jídel si mohou vybírat všichni dospělí pacienti na lůžkových odděleních a také dospělí, kteří doprovázejí dětské pacienty na dětské klinice. Aplikace funguje na počítači i chytrém telefonu. Pacienti mohou využít také prezentační místa, kterými budou postupně vybavena některá oddělení. 

S jídlem byla spokojena jenom polovina pacientů

Podle hlavní sestry olomoucké nemocnice Andrey Drobiličové je strava jednou z častých oblastí, kterou pacienti nemocnicím doporučují změnit. „Spokojenost pacientů se stravou v rámci loňské ankety Nemocnice roku potvrdilo 51,6 procenta dotázaných. Na výsledky této ankety reagujeme projektem zaměřeným na zvýšení kvality stravy,“ řekla. 

Výběr ze tří alternativ vždy nabídne i jedno vegetariánské jídlo a další dvě by měla vycházet z odborných doporučení pro racionální výživu. Jedno z těchto jídel by mělo obsahovat například celozrnné suroviny, ryby, luštěniny nebo zeleninu. Naopak chybět by měla mouka, smažená jídla nebo červená masa. 

Druhé racionální menu představuje podle Drobiličové spíš tradičnější českou kuchyni. Měla by však být lehčí a zdravější, než tomu bylo v minulosti. Cílem je, aby byla uspokojena co nejširší populace pacientů.

Olomoucká nemocnice je první

Projekt Nemocniční strava vznikl z podnětu uznávané specialistky na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimákové a záštitu nad ním převzal ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Olomoucká nemocnice se do projektu zapojila jako první v Česku.

V dalších etapách projekt počítá i s možností výběrů snídaní a večeří v nedietním režimu nebo nabídkou takzvaného nadstandardního menu s příplatkem. V rámci podpory aktivní rekonvalescence chce nemocnice zřídit jídelnu s bufetovou nabídkou jídel pro mobilní pacienty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...