Na průplavu Rýn–Mohan–Dunaj klesá přeprava zboží. Počet výletních lodí s turisty naopak roste

Za dvacet sedm let od otevření průplavu Rýn–Mohan–Dunaj, který často bývá dáván jako příklad v souvislosti s plánovaným kanálem Dunaj–Odra–Labe, klesá množství přepraveného zboží. Výletních a turistických lodí naopak přibývá. Kontejnery se v poslední době téměř nevozí. Navíc se vodní cesta potýká se suchem. Německá vláda rejdaře podpořila zrušením poplatku a provoz tak dotuje. To by mohlo být motivací pro firmy a počet lodí se tak do budoucna může zase zvýšit.

Průplav Rýn–Mohan–Dunaj měří víc než sto sedmdesát kilometrů, ve výsledku se však díky němu může propojit dokonce přístav Rotterdam s Černým mořem. Přeprava zboží v kontejnerech ovšem na kanále výrazně klesá. Z víc než patnácti set přepravených kontejnerů v roce 2014 klesl jejich počet v roce 2017 na dvanáct. Na začátku tisíciletí se jich přitom za rok přepravilo skoro deset tisíc. Ve velkých plechových přepravkách se nejčastěji vozí kusové zboží, například pro strojírenství či automobilky.

„Souvisí to s dodavatelskými řetězci. Například přístav v Norimberku, kde je velké kontejnerové překladiště, je vybudovaný dobře zejména ve vztahu k železnici. To znamená, že v Bavorsku se přepravuje hodně kontejnerů, ale především nákladními auty a vlaky,“ vysvětlil vedoucí Vodních cest a lodního úřadu úsek Dunaj Guido Zander.

Kontejnerová přeprava na kanálu Rýn–Mohan–Dunaj
Zdroj: ČT24

Kvůli přepravě kontejnerů by se musely zvýšit mosty

Nehledě na německé zkušenosti počítají s loďmi vozícími kontejnery tvůrci studie proveditelnosti českého průplavu Dunaj–Odra–Labe. Na trase navíc chtějí vyšší mosty. „Ten Mohan–Dunaj má největší problém v tom, že dokáže přepravit jen dvě vrstvy kontejnerů, to souvisí s podjezdovými výškami pod mosty. My jsme to navrhli tak, že dokážeme přepravit tři vrstvy kontejnerů,“ řekl zpracovatel studie Martin Pavel.

Vzhledem k nízkému počtu přepravených kontejnerů ale pro Němce zvyšování mostů kvůli další vrstvě není tématem. Německý kanál překonává převýšení 175 metrů nahoru a následně 68 metrů dolů a lodě proto musí proplout šestnácti plavebními komorami. Každá zdrží loď asi na půl hodiny. Od prvního ledna lodě neplatí za proplutí komorou poplatky.

Plavební komorou propluje zhruba patnáct až dvacet lodí denně. Zhruba čtyřicet procent z nich jsou rekreační a výletní. Mají nižší ponor a mohou kanálem plout, i když je v něm méně vody.

Přepravu zboží na kanálu v Německu ovlivňuje sucho

Sucho bylo jedním z důvodů, proč byl loni objem přepraveného zboží jen lehce přes tři miliony tun, kapacita průplavu je přitom až čtyřnásobná. Na maximum se tady ale nikdy v historii nedostali. Množství zboží vhodného pro říční přepravu navíc v Německu momentálně klesá. A jedno suché období, jakých bylo poslední dobou víc, může mít dlouhodobý dopad.

„Nejsou to krátkodobé efekty. Když loď nemůže jet dál, musí zboží přeložit a potom se doprava přesouvá na půl roku nebo rok, než se vrátí zpět na kanál. To znamená, že sucho v roce 2015 se projevilo ještě na dopravě v roce 2016,“ přiblížil Zander.

Problémem je hlavně málo vody v řekách, které na samotný uměle vybudovaný kanál navazují. Například na některých úsecích Rýna byl loňský rok jeden z nejsušších za posledních 150 let. 

Kanál Dunaj–Odra–Labe by měl mít zhruba dvakrát větší kapacitu než Rýn–Mohan–Dunaj a přepravit by se po něm mělo asi 25 milionů tun za rok. „Nebude tam jedna loď za druhou. Ta frekvence vychází tak, že by projela zhruba jedna loď za půl hodiny,“ řekl zpracovatel studie proveditelnosti Martin Pavel. To je zhruba třikrát víc lodí za den než teď v Německu.

Na kanálu v Česku se počítá s celoročním provozem

Oslovené české firmy jsou přitom k říční dopravě zatím spíš zdrženlivé. Průplav Dunaj–Odra–Labe má být víc než dvakrát delší než jeho německý předchůdce a počítá s celoročním provozem. I s tím mají v Německu reálné zkušenosti. V roce 2010 například kanál na 33 dní zcela zamrznul.

Jestli něčeho na německém průplavu přibývá, tak jsou to výletní a turistické lodě. V roce 2000 jich po vodě plulo necelých dvě stě padesát, o devět let později třikrát víc a loni už jich bylo víc než jedenáct set.

Výletní lodě na kanálu Rýn–Mohan–Dunaj
Zdroj: ČT24

Kanál v Německu zásadně změnil ráz krajiny

Při stavbě průplavu šla pětina rozpočtu do ekologických opatření. Podle německých ochránců přírody to ale nestačilo a ráz krajiny se nenávratně změnil.

„Kvůli kanálu došlo k výkopům a výrazně se snížila hladina podzemních vod. Rašeliniště byla odvodněna a stejně tak byla vysušena řada mokřadů. Tyto přírodní biotopy byly lokalitami, kde žila řada vzácných a vyhynutím ohrožených druhů zvířat i rostlin,“ popsal regionální referent Svazu ochrany přírody Bavorsko Reinhard Scheuerlein.

Argument, že se převede doprava na vodu, se podle Scheuerleina nenaplnil. Důkazem je podle něj například přístav v Norimberku. „Využívá se jen velmi málo k účelu, pro který byl postaven, a sice pro vodní cesty. Je to tak, že nejvíce zboží se překládá na nákladní auta, víc než sedmdesát procent. Na lodě připadá jen méně než dvě procenta a zbytek se vozí po železnici. To právě ukazuje, že význam kanálu pro přepravu zboží je tady velmi malý,“ podotkl Scheuerlein.

I zastánci českého průplavu Dunaj–Odra–Labe připouštějí, že vodohospodářský význam stavby může být větší než ten dopravní. Mezi přínosy je také často zmiňovaný cestovní ruch a turistika okolo vodní cesty. A podobně jako v Německu, odpor části veřejnosti a nevládních organizací vyhodnotili zpracovatelé studie proveditelnosti jako vysoce rizikový.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...