Výjimky z ochrany přírody pro dálnici D52 u Pohořelic soud zrušil, stavba se tím opět zdrží

Krajský soud v Brně zrušil výjimky udělené podle zákona o ochraně přírody a krajiny pro stavbu dálnice D52 z Pohořelic do Ivaně. Příprava stavby se tam proto zdrží. U obchvatu Mikulova soud naopak výjimku potvrdil.

V obou případech byl žalobcem spolek Voda z Tetčic, v jednom případě společně se spolkem Děti Země. Ministerstvo životního prostředí bylo v obou případech žalovaným. Spolky napadly skutečnost, že ministerstvo umožnilo přípravu stavby dálnice navzdory tomu, že v lokalitě jsou zákonem chráněné rostliny a živočichové.

Mluvčí ministerstva Petra Roubíčková neuvedla, jak bude resort nyní postupovat, protože zatím nemá k dispozici odůvodnění rozsudku. Ředitelství silnic a dálnic dosud počítalo s tím, že by se dvě části dálnice od Pohořelic mohly začít stavět příští a přespříští rok. 

Připravovaná dálnice D52 od Pohořelic k Novým Mlýnům
Zdroj: ŘSD

Česku chybí k hranici 23 kilometrů, Rakousku devět

Dálnice D52 má v budoucnu spojit Brno a Vídeň. V současnosti je v provozu jen úsek z Rajhradu do Pohořelic dlouhý 16 kilometrů. Otevřel se v roce 1996 a od té doby výstavba nijak nepokročila. Přípravy stály několik let proto, že Jihomoravský kraj neměl zásady územního rozvoje, vydal je teprve na konci roku 2016. Stavbu také opakovaně zpochybnili ekologové a odpůrci vedení dálnice přes Pálavu, častokrát jim dal soud za pravdu.

K hranicím zbývá od Pohořelic dostavět 23 kilometrů, odhadované náklady jsou deset miliard korun. Loni v listopadu ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala sdělil, že od prosince do dubna budou žádat postupně o územní rozhodnutí na čtyři úseky dálnice. Obchvat Mikulova již nepravomocné územní rozhodnutí získal. ŘSD je připravené, že každé dílčí územní rozhodnutí bude napadeno u soudu.

Stavba chybějících 23 kilometrů je rozdělena na sedm částí. Nejblíže k zahájení prací mají dva úseky u Mikulova, kde by se stavební stroje mohly objevit už letos či příští rok. Naopak poslední má být dokončen prostřední úsek přes vodní nádrž Nové Mlýny, kde ŘSD počítá se začátkem prací v roce 2024 a dokončením o tři roky později.

Zatímco na české straně výstavba vázne, v Rakousku už vede dálnice A5 z Vídně téměř k hranicím a zbývá posledních devět kilometrů. S českou D52 by se měla spojit na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen. Trasa je součástí evropské sítě TEN-T jako takzvaný baltsko-jadranský koridor a tvoří důležité spojení Polska, Moravy a Rakouska.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Speed Marathon se vrací, řidiči si musí dát pozor na tisícovce míst

Po celé zemi ve středu hlídky změří rychlost projíždějících aut, a to v rámci jedné z největších dopravních policejních akcí – takzvaného Speed Marathonu. Zaměří se ale i na další přestupky, například telefonování za volantem či stav vozidel. Zhruba tisíc stanovišť ve veřejném hlasování pomáhali vybírat sami lidé.
před 4 hhodinami

Opatření proti slintavce a kulhavce způsobila na hranici dlouhou kolonu kamionů

Na slovenské dálnici D2 se před hraničním přechodem Brodské–Břeclav s Českem kvůli opatřením proti šíření slintavky a kulhavky v úterý dopoledne vytvořila zhruba 17 kilometrů dlouhá kolona kamionů. Informovala o tom v úterý slovenská policie, která později uvedla, že provoz už je bez omezení. Motoristé se při jízdě do Česka zdrželi také na přechodu Drietoma – Starý Hrozenkov.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Výdejní boxy vedle památek dráždí. Radnice řeší, co s nimi

Radnice hledají možnosti, jak účinněji regulovat umístění výdejních boxů vedle památek i pomníků. Například v Hradci Králové zásilkový obchod postavil box hned vedle plastiky sochaře Vladimíra Preclíka. Ta přitom podle znalců patří k významným uměleckým instalacím ve městě. Umístění výdejních boxů vyvolalo bouřlivé reakce veřejnosti, především na sociálních sítích. Po protestech veřejnosti firma chybu uznala a hledá jiné místo. V Hradci Králové nyní navíc uvažují o vyhlášce, která by umístění boxů regulovala.
včera v 06:30

Města a obce trápí toulavé kočky. Petice žádá jejich povinné čipování

Toulavé kočky představují problém, který trápí řadu měst a obcí. Kolik takových zvířat je, není jasné. V tuzemsku se totiž neevidují ani počty těch, které žijí v domácnostech. I kvůli lepší evidenci by měly kočky v příštích letech povinně dostávat čipy. Příslušný zákon teď projednává i Evropská unie. U psů přitom stejné nařízení platí už pět let.
včera v 06:00

Koncentrace benzenu v hustopečském jezeru klesla pod povolený limit

Koncentrace toxického benzenu, který unikl při havárii cisteren na konci února v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, již v tamním jezeře klesla pod povolený limit, vyplývá z informací hustopečských rybářů. Poslední březnový den byly tyto hodnoty překročeny čtyřnásobně až pětinásobně. Nejvýraznější rozdíl je patrný z výsledků na břehu jezera nejblíže k místu havárie, kde jsou již postaveny kovové zábrany, které neumožňují mísení vod.
7. 4. 2025Aktualizováno7. 4. 2025

Za nocí přijdou mrazy, na víkend se opět oteplí

Po většinu tohoto týdne bude oblačno a v noci mohou teploty padat pod bod mrazu. Na horách bude i sněžit. Noční mrazy zřejmě budou ohrožovat kvetoucí stromy. V závěru týdne se ale začne oteplovat. Na přelomu tohoto a příštího týdne by se mohly teploty přes den dostat až nad dvacet stupňů Celsia. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
7. 4. 2025Aktualizováno7. 4. 2025

Stará cesta Boubínským pralesem zůstane nepřístupná. Nahradí ji nová

Cesta kolem jádra Boubínského pralesa zůstane zavřená a zmizí i z turistických map. Nahradí ji nová trasa, která dovede turisty od Boubínského jezírka až k rozhledně. O trvalém uzavření původního okruhu rozhodl lesní závod spolu s šumavským národním parkem i Klubem českých turistů. Kvůli padajícím souším jsou cesty nebezpečné. Boubínské jezírko ročně navštíví kolem šedesáti tisíc lidí. Spolu s novou sezonou lesníci uvolní i nejznámější cestu z Idiny Pily.
7. 4. 2025

Opravy silnic startují, jejich financování je ale nejisté

Po zimní přestávce začínají silničáři v Česku s opravami poškozených úseků silnic a dálnic. Hejtmani však stále nevědí, kolik peněz stát přidělí na krajské projekty. Státní fond dopravní infrastruktury rozděluje mezi regiony dvě miliardy korun, ale Asociace krajů požaduje dvojnásobek. S financováním podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá novela silničního zákona, která však po deseti měsících ve sněmovně ještě neprošla úvodním čtením.
7. 4. 2025
Načítání...