Po celé zemi ve středu hlídky změří rychlost projíždějících aut, a to v rámci jedné z největších dopravních policejních akcí – takzvaného Speed Marathonu. Zaměří se ale i na další přestupky, například telefonování za volantem či stav vozidel. Zhruba tisíc stanovišť ve veřejném hlasování pomáhali vybírat sami lidé.
Speed Marathon se vrací, řidiči si musí dát pozor na tisícovce míst
Jedním z míst, které pro měření vybrali místní, je ulice Vítězná v Kladně, kde auta často bourají. Řidiči tam často nedodržují povolenou rychlost, a hrozí jim tak bloková pokuta od dvou a půl tisíce do třech tisíc korun. Ve správním řízení se ale může sankce vyšplhat až na deset tisíc.
Zatímco ve Vítězné policisté na dodržování určené rychlosti dohlížejí zaparkovaní mezi vozy, na jiném místě v Kladně využívají laserový radar, kterým umí zaměřit i vozidlo vzdálené víc než kilometr. Další možnost, jak mohou hlídky rychlost měřit, je přímo za jízdy. Radar v takovém případě snímá vozidla, která je předjíždí.
Ve středu budou kladenští policisté kontrolovat celkem jedenáct lokalit. Do výběru problematických míst se po celé republice letos zapojilo výrazně více lidí. Podle mluvčí policejního prezidia Violety Šiřišťové bylo hlasů přes 117 tisíc, což je podle ní oproti minulému roku pětinásobek.
Kromě hlasů veřejnosti policie zohledňovala při výběru stanovišť i četnost nehod nebo hustotu provozu.
Preventivní akce
Speed Marathon má být především preventivní. Seznam všech míst, kde budou hlídky rychlost měřit, proto zveřejnila policie na svých stránkách.
Stejné kontroly se na českých silnicích konaly už loni v dubnu, kdy se do nich zapojilo přes sedm set strážců zákona, kteří zkontrolovali téměř 4700 vozidel. A přestože i před rokem řidiči dopředu věděli, kde přesně si mají dávat pozor, stejně se dopustili víc než dvou tisíc přestupků, z toho 1500 bylo právě překročení rychlosti. Policie tak za jediný den udělila pokuty za víc než tři a půl milionu.
Opětovné získání řidičského průkazu
V Česku přitom přijde každý rok o řidičské oprávnění z různých důvodů až patnáct tisíc lidí. Pro jeho opětovné získání musí získat posudek od lékaře, psychologa a někteří od loňského dubna také doklad o absolvování terapeutického programu. Tím zatím prošlo jen 1 700 z nich. Kurz trvá pět týdnů a stojí třináct tisíc.
„Často hned na prvním setkání jsou naštvaní, že vůbec něco takového musí absolvovat, že tady musí trávit čas, že to stojí spoustu peněz,“ uvedla lektorka terapeutických kurzů Lucie Šánková. I proto někteří řidiči hledají cestu, jak se tomuto programu vyhnout.
Dochází i k tomu, že úředník šoférům řidičské průkazy neoprávněně vydá, i když se nařízeného kurzu vůbec nezúčastnili. „V několika případech jsme to zaznamenali, nicméně nevíme, do jaké míry se to ve skutečnosti děje,“ sdělil ředitel metodického centra Centra dopravního výzkumu (CDV) v Brně Pavel Řezáč.
Někteří řidiči dostali své průkazy zpět, aniž by novu zákonnou podmínku splnili, například ve Vsetíně. „V listopadu loňského roku jsme zjistili, že v celkem devíti případech bylo vráceno řidičské oprávnění, aniž by doložili potvrzení o absolvování terapeutického výcviku,“ upřesnila mluvčí tamní radnice Jana Raszková.
„Měli finanční postih a byli opětovně proškolení a nyní pracují pod zvýšenou kontrolou,“ dodala.
Ministerstvo chystá opatření
Tento případ není ojedinělý , a ministerstvo dopravy proto chystá plošná školení. Chce také vylepšit informační systém tím, že přidá varovné hlášení.
„Pozor – toto je ten, který předtím, než si zažádá o vydání (řidičského průkazu), musí mít absolvovaný terapeutický program,“ demonstroval hlášení mluvčí resortu František Jemelka.
Některé úřady se snaží svá pochybení napravit. Řidiči, kteří průkazy získali, aniž by absolvovali terapeutický kurz, je tak teď minimálně na pět týdnů musí znovu odevzdat.