Konec ostudy. Portýry na pražském Veleslavíně nahradí eskalátory, stavba začne příští týden

Na výstupu z podchodu nad stanicí metra Nádraží Veleslavín budou eskalátory, stavět se začne 1. listopadu. Náklady jsou odhadnuty na 33 milionů korun, hotovo by mělo být v dubnu příštího roku. Chybějící eskalátor ve stanici, odkud jezdí autobusy MHD na letiště, byl často terčem kritiky. Letiště tam vyslalo portýry, aby lidem nosili kufry.

Dvojice nových eskalátorů bude umístěna v místě současného pevného schodiště vedoucího k autobusovému terminálu. Stavbu má na starosti společnost Metroprojekt Praha. Dokončena by měla být v dubnu příštího roku, tedy tři roky od samotného otevření stanice.

Přemístění autobusových zastávek v terminálu Nádraží Veleslavín
Zdroj: ROPID

Po dobu stavby se přesunou některé autobusové zastávky. Nástupní zastávka pro linky 119 a 225 se přesune do bývalého autobusového obratiště v ulici Vokovická. Nástupní zastávka meziměstských linek na Slaný a Louny je přemístěna do zadní části obratiště.

První den omezení – tedy 1. listopadu – budou od 7 do 19 hodin cestujícím pomáhat informátoři v reflexních vestách, kteří budou připraveni poradit v češtině nebo angličtině. Na přemístěné autobusové zastávky upozorňují také informační tabule, a to jak v podchodu stanice, tak i na ulici.

S autobusy na letiště se nepočítalo

Chybějící eskalátor u výstupu k zastávce autobusu 119 směřujícímu na letiště byl terčem kritiky už od otevření stanice v dubnu 2015. Cestující museli těžké kufry nosit po schodech, Letiště Praha proto na místo začalo posílat portýry ve žlutých vestách, kteří s kufry lidem pomáhali. V průměru vynesli asi deset kufrů za hodinu, za první rok jich pak bylo zhruba 70 tisíc.

Město řešilo v minulosti kromě eskalátoru další varianty. Jednou z nich byla stavba pohyblivého pásu, na který by si cestující dali kufry a vystoupali po vedlejším pevném schodišti. Podle tehdejších propočtů měl projekt vyjít na tři miliony. Další možností bylo vybudování výtahu z vestibulu na povrch. Jeho stavba by vyšla na asi osm milionů korun a trvala by devět měsíců.

Ještě loni na jaře dopravní podnik přestavbu odmítal kvůli vysoké ceně i tomu, že sám za situaci nenese odpovědnost. Původní plány totiž počítaly s tím, že na Veleslavíně bude přestup mezi metrem a vlakem, který na letiště povede. Spojovací chodba sice už postavena je, projekt rekonstrukce železniční trati se ale výrazně opozdil. Nějaký čas se zvažovalo i to, že by na letiště mohlo vést metro, po stočení trasy A k nemocnici v Motole ale město tento plán opustilo. 

Na letiště má jet vlak

Definitivním řešením dopravy na letiště má být až železnice, která vznikne v rámci modernizace trati z Masarykova nádraží do Kladna. Trať bude dvoukolejná a elektrifikovaná, vzniknout mají i dva tunely pod Střešovicemi a nové stanice. Umožní to interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.

Přestavba trati by podle odhadu Správy železniční dopravní cesty z počátku letošního roku měla vyjít na zhruba 31 miliard korun. Stavba by měla získat platné územní rozhodnutí na konci roku 2020. O zhruba tři roky později pak správa očekává vydání stavebního povolení a samotnou výstavbu mezi roky 2024 až 2028.

Kromě tohoto spojení uvažuje SŽDC ještě o napojení pražského letiště na síť vysokorychlostních tratí, která by v Česku v následujících desetiletích měla vzniknout. Projekt ale není tak daleko jako konvenční napojení. Není zatím ani jisté, jestli se jej vyplatí uskutečnit. Na to by měla odpovědět studie proveditelnosti, kterou správa železnice nechá zpracovat.