Autobusy v Ústeckém kraji ve středu pojedou, stávka se odkládá

Řidiči autobusů v Ústeckém kraji nebudou ve středu stávkovat. Na požadavku na zvýšení mezd ale trvají. Připojili se však k ultimatu republikového svazu, které vyprší 15. března. Svaz přitom ohlásil pokroky v jednání, které se týká požadavků na zvýšení mezd.

Hrozba, že v Ústeckém kraji nevyjedou linkové autobusy, stále trvá, nenaplní se však 8. března, nýbrž nejprve o týden později, kdy vyprší celorepublikové ultimátum nespokojených řidičů. Když stávkový výbor složený ze zástupců odborů tří dopravců hlasoval, vyslovili se představitelé dvou organizací pro odvolání stávky.

„Přidáváme se k Odborovému svazu dopravy, stávková pohotovost trvá,“ oznámil výsledek člen stávkové komise pro Ústecký kraj Josef Linhart. Další trvání pohotovosti bude podle něj záviset na výsledku celorepublikového vyjednávání a také na výsledku kolektivního vyjednávání u jednotlivých dopravců. Stávkovat kvůli mzdám se v regionu chystalo až 500 řidičů.

Šéf odborů: Nechceme stávku, ale vyšší mzdy

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík uvedl, že v jednání o mzdách zaznamenal pozitivní posuny. Jak se odboráři rozhodnou v polovině měsíce, ale stále není jasné, ačkoli Pomajbík zdůraznil: „Nechceme stávkovat, chceme jen vyšší mzdy pro řidiče.“

Problém vidí v tom, že „došlo k nárůstu mezd, ne ale všude a ne, jak jsme si představovali“. Zásadní tak podle předsedy dopravních odborů bude, jak dopadnou kolektivní vyjednávání. 

Podle OSD se zvýšení platů, které nařídila k počátku roku vláda, dotklo především řidičů pracujících v nejhůře platících firmách. Řidičů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Luboš Pomajbík. Výsledkem tak je, že nejčastěji mzda od ledna vzrostla z 24 na 28 tisíc hrubého za zhruba 170 hodin práce a 75 hodin čekání v autobuse. Původní odhad přitom počítal s tím, že mzdy vzrostou o pět až sedm tisíc.

Přidáno dostali, ale málo

V Ústeckém kraji dostali řidiči přidáno jen minimálně, většinou v řádu stokorun. Příčinou bylo sloučení prémií se základní složkou platu. Zvýšení zaručuje vládní nařízení, podle kterého měly od začátku roku vzrůst minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.

Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) je ale zvýšení mezd v regionu dostatečné. „Není důvod pro to, aby řidiči autobusů stávkovali. Od dopravců víme, že přidáno dostali,“ podotkl.

Zásadní teď je, zda potřebné peníze dostanou dopravci od kraje. „Jsme nyní v procesu schvalování dodatků ke smlouvám,“ ujistil radní Komínek. Ty by měly zvýšit úhrady o 5,7 milionu korun pro každou oblast, na kterou existuje smlouva mezi krajem a konkrétním dopravcem.

Kraj nyní chce vědět, na jak dlouho peníze dopravcům postačí. Společnosti během vyjednávání oznámily, že potřebují, aby jim kraj zvýšil platby za objednané výkony o 1,19 až 5,10 koruny za kilometr.

Problém, který nastal v Ústeckém kraji, ozřejmil již dříve radní pro dopravu Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS), podle kterého je se zvýšením mezd podobný problém i v některých dalších regionech. „U smluv, které jsou uzavřeny podle nového zákona, není jak to dopravcům zaplatit. Jsou tam dva limity: Nesmí se cena navýšit více než o deset procent a nesmí to být více než 5,7 milionu korun,“ upozornil.

Ústecký kraj počítá s tím, že současní dopravci výhledově přestanou na jeho linkách jezdit, a to zřejmě dříve než po nasmlouvaných deseti letech. Bude záležet na tom, kdy dojdou peníze na mzdy. „Podepsáním dodatku se rozhodne, k jakému datu by případně dopravce skončil,“ řekl Jaroslav Komínek. Až smlouvy s dopravci vyprší, nebude kraj podle něj vypisovat nové výběrové řízení, ale plánuje zřídit vlastní krajskou autobusovou dopravu. Luboš Pomajbík sice zapochyboval, že by takové řešení bylo pro kraj levnější. „Ale pokud to bude dražší proto, že tam budou mít řidiči lepší mzdy, jsem pro,“ poznamenal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 57 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 18 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 21 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24
Načítání...