Řidiči autobusů v Ústeckém kraji nebudou ve středu stávkovat. Na požadavku na zvýšení mezd ale trvají. Připojili se však k ultimatu republikového svazu, které vyprší 15. března. Svaz přitom ohlásil pokroky v jednání, které se týká požadavků na zvýšení mezd.
Autobusy v Ústeckém kraji ve středu pojedou, stávka se odkládá
Hrozba, že v Ústeckém kraji nevyjedou linkové autobusy, stále trvá, nenaplní se však 8. března, nýbrž nejprve o týden později, kdy vyprší celorepublikové ultimátum nespokojených řidičů. Když stávkový výbor složený ze zástupců odborů tří dopravců hlasoval, vyslovili se představitelé dvou organizací pro odvolání stávky.
„Přidáváme se k Odborovému svazu dopravy, stávková pohotovost trvá,“ oznámil výsledek člen stávkové komise pro Ústecký kraj Josef Linhart. Další trvání pohotovosti bude podle něj záviset na výsledku celorepublikového vyjednávání a také na výsledku kolektivního vyjednávání u jednotlivých dopravců. Stávkovat kvůli mzdám se v regionu chystalo až 500 řidičů.
Šéf odborů: Nechceme stávku, ale vyšší mzdy
Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík uvedl, že v jednání o mzdách zaznamenal pozitivní posuny. Jak se odboráři rozhodnou v polovině měsíce, ale stále není jasné, ačkoli Pomajbík zdůraznil: „Nechceme stávkovat, chceme jen vyšší mzdy pro řidiče.“
Problém vidí v tom, že „došlo k nárůstu mezd, ne ale všude a ne, jak jsme si představovali“. Zásadní tak podle předsedy dopravních odborů bude, jak dopadnou kolektivní vyjednávání.
Podle OSD se zvýšení platů, které nařídila k počátku roku vláda, dotklo především řidičů pracujících v nejhůře platících firmách. Řidičů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Luboš Pomajbík. Výsledkem tak je, že nejčastěji mzda od ledna vzrostla z 24 na 28 tisíc hrubého za zhruba 170 hodin práce a 75 hodin čekání v autobuse. Původní odhad přitom počítal s tím, že mzdy vzrostou o pět až sedm tisíc.
Přidáno dostali, ale málo
V Ústeckém kraji dostali řidiči přidáno jen minimálně, většinou v řádu stokorun. Příčinou bylo sloučení prémií se základní složkou platu. Zvýšení zaručuje vládní nařízení, podle kterého měly od začátku roku vzrůst minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) je ale zvýšení mezd v regionu dostatečné. „Není důvod pro to, aby řidiči autobusů stávkovali. Od dopravců víme, že přidáno dostali,“ podotkl.
Zásadní teď je, zda potřebné peníze dostanou dopravci od kraje. „Jsme nyní v procesu schvalování dodatků ke smlouvám,“ ujistil radní Komínek. Ty by měly zvýšit úhrady o 5,7 milionu korun pro každou oblast, na kterou existuje smlouva mezi krajem a konkrétním dopravcem.
Kraj nyní chce vědět, na jak dlouho peníze dopravcům postačí. Společnosti během vyjednávání oznámily, že potřebují, aby jim kraj zvýšil platby za objednané výkony o 1,19 až 5,10 koruny za kilometr.
Problém, který nastal v Ústeckém kraji, ozřejmil již dříve radní pro dopravu Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS), podle kterého je se zvýšením mezd podobný problém i v některých dalších regionech. „U smluv, které jsou uzavřeny podle nového zákona, není jak to dopravcům zaplatit. Jsou tam dva limity: Nesmí se cena navýšit více než o deset procent a nesmí to být více než 5,7 milionu korun,“ upozornil.
Ústecký kraj počítá s tím, že současní dopravci výhledově přestanou na jeho linkách jezdit, a to zřejmě dříve než po nasmlouvaných deseti letech. Bude záležet na tom, kdy dojdou peníze na mzdy. „Podepsáním dodatku se rozhodne, k jakému datu by případně dopravce skončil,“ řekl Jaroslav Komínek. Až smlouvy s dopravci vyprší, nebude kraj podle něj vypisovat nové výběrové řízení, ale plánuje zřídit vlastní krajskou autobusovou dopravu. Luboš Pomajbík sice zapochyboval, že by takové řešení bylo pro kraj levnější. „Ale pokud to bude dražší proto, že tam budou mít řidiči lepší mzdy, jsem pro,“ poznamenal.