Královéhradecký kraj chce uzavřít autobusový problém po víkendu, už dostal všechny nabídky

Události v regionech: Kraj dostal nabídky ode všech dopravců (zdroj: ČT24)

Autobusoví dopravci, které oslovil Královéhradecký kraj, jenž na poslední chvíli musí nahradit zrušené výběrové řízení, nejsou nadšeni z požadavků. Chtěli by více peněz, než kraj nabízí – za rok nechce dát za autobusovou dopravu více než půl miliardy. Své nabídky však všech třináct oslovených dopravců podalo. Kraj je chce vyhodnotit co nejrychleji.

Královéhradecký kraj má všechny nabídky, které od autobusových dopravců očekával. „Nabídky od všech třinácti oslovených dopravců jsme obdrželi a nyní je budeme posuzovat,“ uvedla mluvčí kraje Martina Götzová. Kraj se s firmami musí dohodnout na zajištění provozu v příštím roce a možná i dalších – dokud nevybere nové dopravce v soutěži, kterou však zrušil antimonopolní úřad.

Dopravní společnosti ale z požadavků, které kraj stanovil, nejsou nadšené. „Z pohledu dopravce to není ideální stav. Jádro dohody je v cenové úrovni, která je hodně tvrdá,“ uvedl výkonný ředitel dopravce Arriva Východní Čechy Jindřich Poláček.

Kraj nabízí dohromady všem třinácti společnostem zhruba půl miliardy korun za rok. Podle Poláčka „bude muset být valorizována hlavně s ohledem na mzdy řidičů“. Řidiči totiž od minulého roku, kdy Královéhradecký kraj vypsal původní autobusový tendr, pořádali protesty a poukazovali na své nízké platy. Nové smlouvy by jim měly zaručit růst o 4,5 procenta, konečnou podobu kontraktů kraje s třinácti dopravci ale nechtějí odbory hodnotit.

Královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD) předpokládá, že nové smlouvy budou platit jen rok. Radní by je chtěli schválit již v pondělí, potom by je mohli probrat na své zářijové schůzi i krajští zastupitelé. Potom se kraj vrátí k soutěži a bude čekat, zda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ještě nepřehodnotí své rozhodnutí tendr zrušit. Případně může nové vedení kraje po volbách vypsat novou soutěž.

Soutěž, kterou vypsal Královéhradecký kraj loni v září, měla vítězným dopravcům v osmi oblastech přinést desetileté zakázky. Současně také stanovil přísné podmínky na kvalitu vozového parku. Kraj v prosinci odložil termín otevírání obálek, mezitím však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr pozastavil a v květnu ho zrušil.

Podmínky tendru kritizovali řidiči, kteří se obávali, že povedou ke snížení jejich mezd, ÚOHS však soutěž začal zkoumat z jiného důvodu – měl podezření, že je napsaná na míru konkrétnímu dopravci. Zrušil ji kvůli podmínkám v zadávacím řízení, které označil za netransparentní a diskriminační.