Vše pro jednoho dopravce? ÚOHS zkoumá velký autobusový tendr

Odboráři sice proti tendru na autobusové dopravce v Královéhradeckém kraji protestovali kvůli obavám, že důsledkem bude zhoršení podmínek pro řidiče, jejich stížnost k antimonopolnímu úřadu ale upozorňuje i na něco jiného: úřad nyní zkoumá, zda soutěž není napsána na míru konkrétnímu dopravci. Právě to tvrdí i někteří účastníci a připravují i další stížnosti. Jak kraj, tak dopravce, kterého jako by některé podmínky zvýhodňovaly, však odmítají, že by tomu tak skutečně bylo.

Video Události v regionech: Ke stížnosti odborářů na autobusový tendr se připojí i dopravci
video

Události v regionech: Ke stížnosti odborářů na autobusový tendr se připojí i dopravci

Královéhradecký kraj hledá dopravce, který pro něj bude v příštích letech provozovat regionální autobusové linky. Krajští politici tvrdí, že nemají na výběr a soutěž vypsat musí. Odboráři to zpochybňují. Obávají se, že se ještě sníží jejich i tak nízké platy a také poukazují na některé nesrovnalosti v zadání soutěže.

Rychnovské nádraží patří jednomu dopravci. Ostatní by zaplatili miliony

Některé požadavky totiž jako by výrazně nahrávaly konkrétnímu účastníkovi. Například požadavek, aby autobusy zajížděly na autobusové nádraží v Rychnově nad Kněžnou. Patří společnosti ICOM, která od ostatních společností vybírá poplatky za vjezd. Zatím se platí deset korun za vjezd autobusu a dalších deset za výjezd, po tendru by však mohla cena výrazně stoupnout – tak jako na jiných terminálech vlastníka. 

Kraj jako regulátor může poplatky za vjezd a výjezd omezit, k tomu se však nechystá. Součástí desetileté zakázky od kraje tak mohou být desetimilionové výdaje za vjezd na rychnovské autobusové nádraží – pokud ovšem nezvítězí jeho provozovatel.

Autobusy mají velké. Jeden z dopravců právě takové zakoupil

Zejména menší dopravci si stěžují i na další požadavek. Kraj totiž chce, aby na vysoutěžených linkách jezdily velké autobusy. Dosud přitom kraj na řadě linek, kterými nejezdilo mnoho lidí, požadoval naopak malé autobusy. Univerzální vozový park přitom mají větší dopravci, zatímco ti malí se často specializovali jen na určitý segment. „Žádný takový autobus jsme nevlastnili a nevlastníme, takže bychom v případě úspěchu museli nakoupit všechny autobusy nové,“ shrnul situaci své firmy Milan Cedidla ze společnosti Audis Bus.

Oproti tomu ICOM již loni ohlásil, že koupil 180 velkých autobusů s klimatizací – přesně takových, jaké nyní kraj vyžaduje. Navíc mají autobusy této společnosti na Rychnovsku právě takový odbavovací systém, jaký kraj požaduje, a ostatní dopravci si ho teprve budou muset pořídit. „Soutěž se hraje jen na jednu firmu,“ shrnul předseda odborové organizace jablonecké pobočky společnosti BusLine Jiří Kuchynka, který stojí za dosavadními protesty řidičů.

Kraj i dopravce zvýhodnění odmítají, ale tendr zkoumá ÚOHS

PR manažerka společnosti ICOM Marcela Průchová však odmítla, že by kraj tohoto dopravce zvýhodňoval: „Všichni účastníci mají stejné podmínky, tyto stížnosti jsou absurdní.“

Shodně se vyjádřil také královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD). „Nejsem si vědom – a říkám to zcela odpovědně – že by byla soutěž připravena pro větší firmy nebo nějakou speciální firmu,“ uvedl. 

Zadáním tendru, který je rozdělen do osmi oblastí a vítězní dopravci v nich dostanou celkem šest miliard korun, se nyní zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Kraj přitom nemá mnoho času, staré smlouvy s dopravci platí do konce roku. Kdy bude moci kraj tendr vyhodnotit, zatím nelze říct.